Lære-å-gå-vogn : Er de dårlige for utviklingen 2023?

Bkno1375750

Første møte med forumet
Jeg har en baby på ett år og jeg vurderer å kjøpe en Lære-å-gå-vogn fra Ikea eller Brio.
Men så har jeg fått høre at disse ikke er bra for utviklingen siden barnet ikke får god balanse.
Hva er siste anbefalinger på området? Er det greit å gi barnet lære-å-gå-vogn eller ikke?

Jeg har en baby på ett år og jeg vurderer å kjøpe en Lære-å-gå-vogn fra Ikea eller Brio.
Men så har jeg fått høre at disse ikke er bra for utviklingen siden barnet ikke får god balanse.
Hva er siste anbefalinger på området? Er det greit å gi barnet lære-å-gå-vogn eller ikke?
Jeg kom nettopp fra helsestasjonen hvor de nevnte at disse vognene er gode å bruke når barnet reiste seg opp selv. Det er gåstoler og hoppedisser som ikke er anbefalt :) ifølge HS her i alle fall :)

Bruk av gåvogn har aldri hatt negativ effekt på mine. De har tvert i mot framstått som supre motivatorer, balansetrening og gitt god øvelse i å flytte beina, da vogna ruller litt unna slik at de har måttet ta skritt.

Gåvogn er helt supert, det er disse hoppe-greiene som kan være problematiske. De som du «setter» ungen i (i usa elsker de dem).

Vi har blitt anbefalt gåvogn fra fysio og helsestasjon. Det kan ikke gi dårlig balanse å øve seg på å gå tenker jeg. Det er jo motorisk utvikling og de bygger muskler. De vil jo etterhvert klare å gå mer og mer stødig. Viktig å ha en god gåvogn med brems eller ha nok «vekt» oppi til at de ikke bare skyter fremover da.

Eldste min har dårlig balanse og har hatt det fra start. Hun gikk dårlig med gåvogn, men vi fikk beskjed om å bruke det for å forbedre balansen fra fysio, men for all del, det kan jo ha kommet ny forskning.

Me har ei eldgammal Brio-vogn som blei hyppig brukt av (no) 2-åringen frå han var rundt 8-9 mnd ☺️ Signerer det som blir sagt over her om super motivator for å flytte seg rundt frå dei kan stå oppreist, god balansetrening og ikkje minst moro å trille med seg ting på osv. Anbefalast!

gåvogn er fint. Når de finner ut at de vil og tør, så lærer de å gå. Yngste hadde fint balansen til å gå rundt 14-15 mnd. Men turte ikke, så hun ventet heller til 17 mnd, og har løpt siden :hilarious:
Man kan motivere litt men de lærer seg å gå helt av seg sjøl sånn stort sett. Litt annerledes enn annen læring som feks lesing som trenger mer modellering og systematisk opplæring på ulikt vis ;) vi går hele tiden og modellerer det for dem konstant.

Sånn i tillegg har mine triller rundt på leker/dukker/bamser/legoklosser etc i dem etter at de kunne gå. Gøy å frakte ting.

Back
Topp