Lær barna deres å respektere dyr!

Jeg har vært på foreldremøte hvor det ble tatt opp hva de har lært om dyr, og hvordan man skal behandle dem.
Mer enn det gidder jeg ikke å skrive om.

Hvordan han har det hjemme, hva han vet om hunder osv, spiller ingen rolle. Han er stor, og burde vite bedre.
Og jeg har som sagt ikke kjeftet på han, men jeg snakket til han på en streng måte.
Jeg sa at han aldri måtte gjøre sånn, og at man ikke skal plage dyr. Thats it.

Du motsier deg selv litt her.. Du sier det er skremmende at jeg sier at ho ikke kjenner min hund, men det gjør jeg
Det samme gjelder jo den du skiver om din søsters hund. De andre kjenner den ikke, og vet ikke at den har blitt angrepet. Men det vet dere.
Og jeg er enig med deg at man ikke bare skal ta hunden sin bort til en annen, uansett hvor snill ens egen hund er.
Man må respektere hva andre hundeiere/mennesker vil.

Det at min hund står på to bein for å kose, er ikke noe jeg lar han gjøre fordi jeg syns det er søtt.
Spiller ingen rolle for meg, og ikke for de som har hilst på han heller, hvordan han hilser, så lenge han er rolig og underdanig.

Det er klart min hund (alle som har blitt misshandlet) er et unntak. Man kan ikke forvente at en hund som har blitt misshandlet i 3 år skal være på samme måte som en man har oppdratt ordentlig fra den er valp.
Det er tydelig at du har veldig lite peiling på hund.
Når en hund har blitt misshandlet, blir de ofte agressive, engstelige osv.
Når en hund er engstelig, så kan man ikke forvente så mye av den.
Det beste er at mye blir gjort på dens måte, der hunden er komfortabel.
Som feks, så liker ikke min hund når noen kommer uventet bort å bare begynner å klappe han. Da kommer halen mellom bena, og han gjemmer seg bak meg.
Derfor sier jeg alltid at de som vil hilse, må la hunden lukte først. Når han har luktet bare 3-4 sekunder, så er han trygg og lar folk kose han så mye de vil.
Mens med min golden som jeg har hatt fra ho var valp, gjør jeg det på en helt annen måte.
Der kan folk kose så mye de vil, uten det luktegreiene først.
Alle hunder er forskjellige, og den stakkars gutten min har hatt det fryktelig tøft.
Det er mye jobb, og jeg har kommet langt med han, men det hjelper ikke når bedrevitere mener at unger/voksne kan gjøre hva de vil.

Det er helt greit at du ikke vil si noe mer om det, men jeg må bare si at med mindre dette barnet går i klassen til ditt barn, så er det ikke gitt at han har lært det. Og hva om han har vært borte osv. I tillegg, så er ikke det at man har hatt om det på skolen ensbetydende med at man vet hva det innebærer. Hadde det man lærte på skolen festa seg hadde det jo ikke vært mennesker som stjal, røyka, snusa, løy osv. I tillegg hadde de fleste vært kløppere i de fleste fag, og sånn er det ikke.

Jeg er helt enig med deg at man må lære barn å respektere dyr, vi har dyr selv, men barn må få lov til å gjøre feil. Det er ikke alltid barn tenker konsekvens før de gjør noe (ikke voksne heller), og de må få lov til å gjøre feil. Det er ikke sikkert din reaksjon festa seg så godt hos barnet, men de andre barnas reaksjon har nok festa seg. Forhåpentligvis gjør han ikke noe sånt igjen.

Skrevet av Victor Hugo, oversatt av Bjørnstjerne Bjørnson

PADDEN

Det hadde været et forfærdeligt regnvejr hele dagen. Nu var det slåt om. Solen holdt på at gå ner i flammer, landskapet var rødt. Dette sat en padde og så på. Den sat ved siden av et dypt og bredt hjulspor som nu var gjort om til regnpyt. Padden var helt væk. Den var blet dypsindig. Det går dog an for det som er styggt, at se på det som er vakkert? Himlen var ild, dalene rundt om var purpur, vandet var spejl; selv regnpytten her, som der fløt græs i, var blet til spejl. Fuglene sang, men færre og færre efter som dagen faldt, tilsidst ingen. Luften var stille, vandet stille, padden rent glæmte sig, den glæmte at den var ræd, den glæmte at den var stygg, den sat bare og stirret in i solfallet. Den syntes visst den var velsignet, den også. I alt som lever, er der et gjænskin av det evige. Ingen øjesten er så frastøtende at ikke lyset fra oven når den, sommetider hårdt, sommetider ømt. Ingen skabning så misdannet, så lav, så uren, – dens øje rummer dog stjærnernes uændelighed.

En mann kom gående, han så først det stygge dyr, da han satte hælen på det og skvat tilbake. Det var en præst, som gik og læste i sin bønnebok. Så kom en ung pike, hun bar en blomst i barmen. Men hun blev så skræmt, at hun uten at vite det, satte paraplyen på den, og paraplyen traf det ene øje. Så kom fire skolegutter, klare, åpne åsyn. Men grusomme var de. Således begynner vi; sjælen går den vej som hele menneskeheden har gåt, fra grusomhed op mot barmhjertighed. Øjnene på gutterne strålte av lek, av sundhed. Hvær hadde sin mor, de hadde sine gode kammerater, de åndet in luften med friske lunger, de var ælsket, de var fri, de var glad! Hvad hadde de så bedre at ta sig til æn at være grusomme? Grusomme mot dem som var ulykkelige?

Padden slæpte sig væk så fort den kunde; den vilde ner i hulvejen og gjæmme sig. Men gutterne fik øje på den: «Isch, det ækle dyr! La os dræpe den!» «Ja-a!» de lo, – for slike gutter ler, når de gjør ondt. De fik fat i en kvist, som de spisset til, de vilde prøve at stikke i det øje som var skadet, de vilde bore hulingen større. De vilde såre såret. Som det frydet dem! Det arme dyr kunde ikke skrike, blodet rant, det prøvde at komme væk, det hadde jo intet ondt gjort, det var bare styggt. Den ene foten slæpte efter, det ene øje hang ute. En gut kom med et stykke av en skofle, og for hvært puff han nådde til at gi, gav dyret slim ifra sig. «Se som den savler!» sa gutterne. De prøvde om de kunde fange den med et skosnøre, men den glap unna. Og der fik den styrte sig ner i hjulsporpytten og rotet det op, så ingen så den. Den vasket menneskets grusomhed av sig i skiddent vand. Og disse gutter med forår på kinderne, vakkre, sunde, de moret sig forfærdelig, de snakket alle på én gang. «Skal vi ikke få tak i en stor sten og plumpe efter?» – «Ja, ja,» sa allesammen! Nogen passet på hvor padden var, andre løp efter stenen. En av dem fant en brosten og kom springende med den, – da de alle måtte til side for en vogn som kom op fra hulvejen.

En tung vogn, trukket av et gammelt, halt æsel. Ikke halt alene, men både magert og døvt og skrøpeligt i alle måter. Det bar to kurver, og det trak samtidig vognen. Det hadde gåt så hele dagen, og nu var stalden nær. Vejen var bløt, hjulet sank i, det gav støt i støt, og hvært støt gjorde ondt, for det var så brutt. Men det brydde han sig ikke om som drev. Det gamle utslitte æsel gik som inni en sky av pryl og banning.

En av gutterne ropte: «Vognhjulet går like over!» «Ja!» Det vilde de alle se på.

Men æslet kom med hodet lutende ved jorden og fik øje på padden; den stak just hodet op av dyndet. Æslet næsten snøftet til padden, og nu syntes det som den ene stakkaren vilde hjælpe den andre. For i det samme bøjde æslet til siden. Det spænte i med den ytterste kraft. Det gjorde forfærdelig ondt i sårene, og det holdt hårdt. Men hjulet blev i tværvændingen brutt op av sporet. «Hvor vil du hen?» skrek driveren og slog. Men padden var frælst.

Der stod gutterne. Han som hadde tat stenen, den samme som siden skrev dette, han kastet den langt fra sig.

For fra det uændelige ovenover – som nu var mørknet til, hørte han tydelig: «Vær god!»

Tror du virkelig at alle 10 åringer lærer hvordan de skal forholde seg til hunder? At de lærer det på skolen? Det kan jg love deg at de ikke lærer på skolen her, og mange barn i gata her kunne funnet på å gjøre det samme(sprute vann) som han gjorde på din hund. Jeg syns det er så respektløst å kalle denne guttenfor en drittunge! DU hadde en mulighet og et ansvar her å lære hunden din og gutten noe av dette, men du valgte å snakke strengt og la de andre vennene hans bli sur på han for det. Du skulle ha fortalt han med en god stemme hva som var feil og hva man kan gjøre med hunder- slik at han et det til neste gang og hunden din skjønner at gutten var snill.
Jeg skjønner at det er vanskelig å gjøre tingg riktig i en slik situasjon, men da kan du iallefall ikke skrive dritt om en unge du ikke kjenner. Jeg hadde blitt sur om dette var mitt barn, ikke på han men på deg! Til han ville jeg ha snakket rolig om saken, lært han masse og deretter hilst masse på hunder me han

Fra min kjære iPhone<3ææ

Er så enig med deg! Viktig å lære barna å bare være snill og god. Desverre er ikke foreldrene alltid bedre - disse familiene har ikke dyr.

Gutter i den alderen og gjerne yngre også er ofte slemme. Spesielt gutter. Ikke bare mot dyr men mot andre barn også. Og de ødelegger ofte ting også, bare fordi de er hardhendte og alt skal testes ut. Føler de ofte ikke tenker over konsekvensene av det de gjør når jeg snakker med de. Spesielt om jeg rekker å forhindre det og spør hva de tror kan skje hvis de gjør det de er i ferd med å gjøre. Noen ganger kan de skjønne det men tenker ikke over det før jeg spør. Er det sånn typisk guttegreie?

Sent from my iPhone using BV Forum

Som sagt, én skole, én lærer.

"Burde vite bedre" og "alle vet" er to vidt forskjellige ting i mine øyne.

Hvordan motsier jeg meg selv? Søstra mi vet at hunden hennes kan bli redd, og nettopp derfor holder hun ham i bånd, så hun ihvertfall kan kontrollere ham, iom at hun ikke aner hva hun møter på.

Det som skremmer meg er at du tenker at du kan la hunden din gjøre som den vil, fordi du "vet" den er trygg. At du altså tenker det er greit å la den hoppe opp på folk uten å vite om de er redd for hunder, ikke tåler dem, har ny bukse, ikke liker hunder, har en hysterisk mor som ikke tåler flekker...ja, tusen grunner til å ikke gjøre det. Og at du faktisk får deg til å si at "det ikke spiller noen rolle for deg". Du gir altså blaffen i hva den personen hunden din hopper opp på synes. Det er det som er skremmende.

Om jeg møter deg og hunden din, og den hopper opp på meg, kommer jeg til å dytte den hardt ned, bare så det er klart. For slik atferd er en uting. Jeg kommer ikke til å spørre om den er mishandla først. For meg hører det ingen sted hjemme at hunden din skal få slippe å oppføre seg fordi den har blitt mishandla. Det er jo flott at den er under opplæring, og man skal absolutt vise hensyn til historie, men så lenge den ikke er dressert burde den også gå i bånd, du burde ihvertfall ikke slippe den bort på andre mennesker og forvente at de skal reagere på samme måte som deg. Nettopp fordi de ikke kjenner den og vet det du vet. Da burde den holdes i bånd eller inne til den har lært det normale hunder skal kunne. Det må andre hunder, så hvorfor ikke din? Fordi den var eldre når den begynte å lære? Tidenes dårligste argument! Da kan man like godt si at 10-åringer som slår hunder må få lov, dersom de ikke har lært at det er galt når de var små...

Virker ikke som du har noe bedre peiling enn meg egentlig. Og egentlig kan du ikke si at jeg ikke har peiling, når du så tydelig har sagt at "alle vet" hvordan det skal forholde seg til hunder... Dyr er dyr. De kan trenes og dresseres, og de fleste norske hunderaser er vel såpass veldyrkede at urinstinktene er under god kontroll. Men dyr har instinker, som slår til når man minst venter det. Det er derfor man bør ha all verdens respekt for dyr. Det er derfor jeg aldri hilser på hunder jeg ikke kjenner uten å spørre eieren, og det er derfor jeg forventer at eieren da skal si fra dersom hunden ikke bør klappes eller dersom den er en slik som hopper eller biter, så jeg selv kan velge å ta sjansen. Du, som faktisk eier hund, og får lov til å ta deg av mishandlede hunder, burde vite det bedre enn alle. At man ikke bare kan si "jeg vet at hunden min er snill" og gi blaffen. Så det at du faktisk sier at det ikke spiller noen rolle for deg og lar det stå til...ja, jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare hvorfor det er skummelt og fullstendig ulogisk for meg.

Hvem vet, det gikk bra denne gangen, men det kunne godt ha klikka for hunden din om han ikke tåler vann. Den kunne ha angrepet gutten. Hvem hadde fått skylda da? (hint hint: ikke gutten). For det er ditt ansvar som eier å ha full kontroll på ditt dyr, og om du ikke har det bør den ikke få gå løs eller hilse på folk. Som du selv sier, så kan man ikke forvente noe av et engstelig dyr. Men man kan og bør forvente noe av eieren som har tatt til seg en mishandlet hund til opplæring. Det er akkurat det søstra mi tenker, som gjør at hun holder hunden sin i bånd og borte fra fremmede hunder som går løs på tur. Fordi man aldri vet hva som kan skje.
.

Om den er siktet til meg kan du bare slå deg helt til ro. Jeg har ALDRI sagt at unger bør få gjøre hva de vil, jeg startet faktisk med å påpeke at jeg er enig med deg i at man bør vise all verdens respekt for dyr. Men nå er det du som faktisk protesterer på at hunder ikke kan gjøre som de vil heller. Man må gi respekt for å få respekt. Og om man har en hund som ikke kan alt det som normale hunder bør kunne før de får hilse på folk, så bør man vente med det. Det er det eneste og hele poenget mitt.[/quote]

Kjære vene, jeg skjønner ikke hvor du får alt dette fra....
For det første, hunden min går ALLTID i bånd!
INGEN får hilse, uten å spørre først. Klapper noen han uten å spørre først, sier jeg at det ikke passer nå.
Bikkja HOPPER ikke på noen, han er bitteliten, han STÅR på to bein, lener hode inntil låret til den han koser med. Resten av kroppen hans er ikke inntil deg en gang. Som sagt han hopper ikke, men står.
Og jeg skjønner ikke hvorfor du skrive at jeg lar hunden min gjøre som den vil...
ENESTE jeg har sagt, er at han SKAL snuse før noen klapper han.
Det gjelder ALLE hunder, de SKAL snuse først.
Ikke alle hunder det er viktig for, men for min lille hund er det det. Min store er det ikke viktig for.

Så du skrev et veldig langt innlegg på helt feil grunnlag...

Tror du virkelig at alle 10 åringer lærer hvordan de skal forholde seg til hunder? At de lærer det på skolen? Det kan jg love deg at de ikke lærer på skolen her, og mange barn i gata her kunne funnet på å gjøre det samme(sprute vann) som han gjorde på din hund. Jeg syns det er så respektløst å kalle denne guttenfor en drittunge! DU hadde en mulighet og et ansvar her å lære hunden din og gutten noe av dette, men du valgte å snakke strengt og la de andre vennene hans bli sur på han for det. Du skulle ha fortalt han med en god stemme hva som var feil og hva man kan gjøre med hunder- slik at han et det til neste gang og hunden din skjønner at gutten var snill.
Jeg skjønner at det er vanskelig å gjøre tingg riktig i en slik situasjon, men da kan du iallefall ikke skrive dritt om en unge du ikke kjenner. Jeg hadde blitt sur om dette var mitt barn, ikke på han men på deg! Til han ville jeg ha snakket rolig om saken, lært han masse og deretter hilst masse på hunder me han

Fra min kjære iPhone<3ææ

Det er ikke MITT ansvar å lære andre om hunder. Det er foreldrenes ansvar.
Og det at guttene begynte å kjefte på han, er ikke min skyld.
Jeg kjeftet heller ikke på gutten. Jeg snakket på en streng måte. To setninger.
Jeg sa også fint hadet bra, og han kikket flau nedi bakken og gikk.

Er så enig med deg! Viktig å lære barna å bare være snill og god. Desverre er ikke foreldrene alltid bedre - disse familiene har ikke dyr.

Gutter i den alderen og gjerne yngre også er ofte slemme. Spesielt gutter. Ikke bare mot dyr men mot andre barn også. Og de ødelegger ofte ting også, bare fordi de er hardhendte og alt skal testes ut. Føler de ofte ikke tenker over konsekvensene av det de gjør når jeg snakker med de. Spesielt om jeg rekker å forhindre det og spør hva de tror kan skje hvis de gjør det de er i ferd med å gjøre. Noen ganger kan de skjønne det men tenker ikke over det før jeg spør. Er det sånn typisk guttegreie?

De skal nok bare tøffe seg:/

Kjære vene, jeg skjønner ikke hvor du får alt dette fra....
For det første, hunden min går ALLTID i bånd!
INGEN får hilse, uten å spørre først. Klapper noen han uten å spørre først, sier jeg at det ikke passer nå.
Bikkja HOPPER ikke på noen, han er bitteliten, han STÅR på to bein, lener hode inntil låret til den han koser med. Resten av kroppen hans er ikke inntil deg en gang. Som sagt han hopper ikke, men står.
Og jeg skjønner ikke hvorfor du skrive at jeg lar hunden min gjøre som den vil...
ENESTE jeg har sagt, er at han SKAL snuse før noen klapper han.
Det gjelder ALLE hunder, de SKAL snuse først.
Ikke alle hunder det er viktig for, men for min lille hund er det det. Min store er det ikke viktig for.

Så du skrev et veldig langt innlegg på helt feil grunnlag...
Handler vel mer om hva man forbinder med orda man bruker. Med hoppe opp mener jeg å stå og sette labbene på fanget, som du sa i begynnelsen at hunden din gjør når den blir kost med. Selvfølgelig når ikke en liten hund langt opp, og det er ikke mye kraft heller, men det betyr ikke at det er greit for alle.

likevel sier du at det ikke spiller noen rolle for deg at hunden din gjør dette på andre folk, fordi det er greit for deg. Det tolket jeg som om at du ikke bryr deg så mye om hva andre synes, men kun forventer at de skal respektere hunden din.

Med å gå løs mener jeg heller ikke nødvendigvis uten bånd, men det å gå ute og feks få lov til å hilse på en gruppe med barn.

Så jeg baserer det jeg skriver på det du skriver. Kan godt hende jeg misforstår deg, men da er det med meg som med ti år gamle gutter, du kommer lenger med å forklare hva du mener på en rolig måte enn med å bli "streng".

Last edited:
Er helt enig med deg TS :)

Lurer på hvilke barn du møter. Jeg jobber på skole nå, og med få unntak så er IKKE gutter i den alderen OFTE SLEMME. Men det er klart noen sliter med å se konsekvenser, men det gjør dem ikke slemme.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Lurer på hvilke barn du møter. Jeg jobber på skole nå, og med få unntak så er IKKE gutter i den alderen OFTE SLEMME. Men det er klart noen sliter med å se konsekvenser, men det gjør dem ikke slemme.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
Regner med du mener ang å bruke definisjon slem på et barn, gidder ikke ta den diskusjonen ang ordbruk akkurat nå for var ikke det jeg skulle fram til. Hvorfor slå en hund med en pinne istedenfor å klappe den forsiktig med hånden? Hvorfor sprute vann på en hund istedenfor å gi den litt vann? Det er den greia der jeg ikke forstår. Å være varsom med andre enten dyr eller mennesker, spesielt dyr eller små barn som er mindre enn en og tydelig må være forsiktig med. Alle barn kjenner jo selv på kroppen hva som er fysisk ubehagelig/vondt og hva som er behagelig. Hvorfor så hardhendt og slemt? Det handler om empati og det bør da strengt tatt tiåringer ha!

Kanskje slått han med samme pinnen så han forstår at det er vondt :P

Tenker også det er en ide. Ikke hardt men sånn at han synes det var ubehagelig og spurt om han synes det er helt ok å bli slått (hvorpå han svarer nei) og videre spurt hvorfor han teor det da er ok å slå en hund...

Tenker også det er en ide. Ikke hardt men sånn at han synes det var ubehagelig og spurt om han synes det er helt ok å bli slått (hvorpå han svarer nei) og videre spurt hvorfor han teor det da er ok å slå en hund...

Så to jenter som kastet steiner mot noen svaner på stranda i fjor. Jeg ble rasende på dem og spurte om det var greit om jeg kastet på dem, for det syntes jeg var moro. De var ikke i nærheten av vannet resten av dagen. Moren både så og hørte hva som skjedde, men trykket like kjekt på mobilen:/

...det er kanskje ikke rart i at noen tiåringer ikke har empati når foreldrene ikke forventer at de skal ha det

Så to jenter som kastet steiner mot noen svaner på stranda i fjor. Jeg ble rasende på dem og spurte om det var greit om jeg kastet på dem, for det syntes jeg var moro. De var ikke i nærheten av vannet resten av dagen. Moren både så og hørte hva som skjedde, men trykket like kjekt på mobilen:/
Tror jaggu jeg hadde kastet noen steiner på moren og sagt "beklager at jeg ikke kan oppføre meg pent mot deg, fordi jeg desverre hadde en mor som ikke lærte meg at feks å kaste stein på andre er slemt".

Tror jaggu jeg hadde kastet noen steiner på moren og sagt "beklager at jeg ikke kan oppføre meg pent mot deg, fordi jeg desverre hadde en mor som ikke lærte meg at feks å kaste stein på andre er slemt".

Ja, ikke sant! Men burde vel helst ha truffet mobilen først:D Lurer på hvor mange unger jeg har irettesatt gjennom årene:(

Back
Topp