Lånekassan/NAV

skvik

Flørter med forumet
Någon här som studerar och får föräldrarpengar från lånekassan/nav? Nästa gång jag blir gravid kommer jag vara student och funderar på hur det funkar och om det finns några "tips" på hur man ska lägga upp det? Får man pengar av NAV om man inte jobbar extra? Om man jobbar extra - hur mycket "får" man tjäna för att det skall bli optimalt?

Är jag ensam om att redan tänka på nästa? Blir många tankar vid natt-amning :)

Hehe nei du er ikke den eneste som har begynt å tenke på neste [emoji28] Når man er våken flere ganger i løpet av en natt, blir det mange tanker og ting man plutselig lurer på og MÅ google med en gang. [emoji23]
Her er den lille 7 uker, og det gikk fra
"aldri mer en fødsel, vi får adoptere neste gang!" - til "kanskje det går greit å få et barn til hvis jeg får keisersnitt og slipper riene og pressingen... "- til "hvis jeg bare tar epidural, så går det bra!" til
"jeg har klart det uten alt dette en gang, det går bra neste gang og!!"
Og nå til slutt tenker jeg at hvis/ når jeg skulle bli gravid igjen, så går jeg gjerne gjennom det en gang til ! Så vi har vel så og si planlagt nr. 2 [emoji23]
Men til det første spørsmålet du hadde- det aner jeg ikke [emoji28] Men det var godt å lese at andre også tenker på en ny graviditet og fødsel etter få uker. [emoji4][emoji106]

Hvis det er ting du vet du kommer til å måtte bruke en del penger på så begynn å spare litt allerede nå.
Det første året etter fødselen kan du få hele lånet som stipend hvis du tar hele permisjonen. Du får engangsutbetaling fra nav på litt over 60 000 om ikke du har opptjent rett til foreldrepenger fra nav..
Generelt så er det sånn at hvis man jobber ved siden av studier så burde man tjene maksimalt 170 000 for å få mest mulig som stipend.
Vil anbefale deg å gå inn her og se litt på det https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Fodsel_barn/Foreldrestipend/

Hehe nei du er ikke den eneste som har begynt å tenke på neste [emoji28] Når man er våken flere ganger i løpet av en natt, blir det mange tanker og ting man plutselig lurer på og MÅ google med en gang. [emoji23]
"aldri mer en fødsel, vi får adoptere neste gang!" - til "kanskje det går greit å få et barn til hvis jeg får keisersnitt og slipper riene og pressingen... "- til "hvis jeg bare tar epidural, så går det bra!" til
Og nå til slutt tenker jeg at hvis/ når jeg skulle bli gravid igjen, så går jeg gjerne gjennom det en gang til ! Så vi har vel så og si planlagt nr. 2 [emoji23]
Men til det første spørsmålet du hadde- det aner jeg ikke [emoji28] Men det var godt å lese at andre også tenker på en ny graviditet og fødsel etter få uker. [emoji4][emoji106]
Hahaha Herlig lesing!
Her blir det nok også rett på nestemann:)

Haha, fantastiskt! Min man och jag "erkände" för varandra när mini var knappt en vecka att detta måste vi göra igen. Sen var vi eniga i att det kändes lite sjukligt att vara så gira såpass tidigt - vi kanske skall se an hur det går först.

Men blir ivartfall inte ett ensambarn. :)

Og jeg tror det er noe om at man ikke kan få foreldrestipend om du får barn i løpet av de første fire mnd av studiet, så kan være lurt å planlegge :P

Og jeg tror det er noe om at man ikke kan få foreldrestipend om du får barn i løpet av de første fire mnd av studiet, så kan være lurt å planlegge :P
Man må ha vært under utdanning og mottatt lån minst seks av de siste ti mnd [emoji4] så om man studerer og har sommerferie før man studerer vidre er det også innafor.

Er ikke student men har ønsker om to tette barn, er ikke skremt av verken fødsel eller svangerskap. Men ønsker litt tid med mini alene før ny graviditet da jeg hadde lite energi i perioder. Men en fødsel må jeg oppleve igjen! Første møte med mini var magisk <3

Er ikke student men har ønsker om to tette barn, er ikke skremt av verken fødsel eller svangerskap. Men ønsker litt tid med mini alene før ny graviditet da jeg hadde lite energi i perioder. Men en fødsel må jeg oppleve igjen! Første møte med mini var magisk <3

Ååå, jag håller med dig. Att bära och föda ett barn har gett mig en enorm tilltro till min egen styrka. Dessutom hade jag en väldigt positiv upplevelse av graviditet och framförallt förlossningen. Men ja, man skall passa på att njuta av ens barn nu innan planerna smiter iväg.

Back
Topp