lån og medsøker...

mamma900

Glad i forumet
Jeg og sambo venter vårt første barn sammen om et par uker... jeg har kun krav på engangsstønad, da den er brukt opp på barnerom og utstyr.

sambo tjener godt, å eier sin egen frisør salong..
han vet jeg er bekymra til høsten ,da jeg har null inntekt å har da nevnt at han skal ordne et visa kort til meg på hans konto..
men synes det er kjipt å måtte være avhengi av han, å bruke hans penger..

er det dumt å spørre han om han kan være medsøker , hvis jeg skal søke et lån ?
 
Ja, det er dumt!!!!

Skjønner at du vil være uavhengig og ha egne penger og sånn. Men når en først går inn og får familie sammen, så må en jo ta alt det medfører og, og økonomien er jo en del av det. Hvis du tar opp lån (noe du i utgangspunktet ikke får når du ikke har inntekt) og han er medsøker / kausjonist, så blir han jo sittendes med det lånet, dersom du ikke kan betjene det. Det koster han dyrere enn hvis du bare godta å bruke hans penger nå på forsvarlig måte, da slipper han / dere renter m.m. Ville heller bita i det sure eplet og levd av hans penger en stund.... etter hvert kan det jo henne du tjener bra og kan gjøre det "godt igjen"... Eller dere kan inngå en privat låneavtale, at du gir ham pengene tilbake når du tjener selv (slipper dere også dyre renter!)

Ellers så tar du deg jo av barnet hans og kan derfor ikke ta noen jobb / utdanning og det må da være verdt noe det og!!!
 
Det er veldig dumt å ta opp lån til vanlig forbruk ala mat, klær osv.
Når dere får familie, så har begge et ansvar for å forsørge familien, og det er i alle fall ikke sånn hos oss at den ene lever på den andre uansett om den ene er i jobb eller begge, om den ene har bedre betalt enn den andre.
 
Å ta opp lån i stedenfor å bruke de pengene familien faktisk har disponibelt synes jeg høres ut som en dårlig løsning. Men det kommer jo an på hvordan forhold dere har?

Jeg ville ikke gjort det, og heller ikke anbefale noen andre å gjøre det.
 
Hmm, jeg hadde ikke villet levd på lån...[&:] men det er meg da...
Og som du sier, så tjener samboeren din godt, så da klarer dere vel dere...intil du kan begynne å tjene litt penger selv.
 
Ville ikke tatt noe lån[&:] det må jo betales tilbake det å, å det blir jo en ekstra utgift som dere i utgangspunkte ikke hadde trengt[8|]
Jeg måtte bite i det sure eple å la sambo betale alt en periode, jeg hatet det hver eneste dag, men jeg kan kose meg å skjemme han litt bort i dag[:)] hadde jeg tatt noe lån ville jeg ikke hatt di ekstra pengene til å kunne overaske han i ny å ne i tillegg til at jeg kan spare og hjelpe til med det vi har av utgifter.

Forbruks lån er kjempe dyre også[:-]
 
Takk for svar jenter...... skal ikke være lett.... [:)]

jeg har jo sagt til han at jeg ikke vil være avhengi av hans penger ,men han mener at dattera vår trenger utstyr osv fremover uansett... greit nok at han er med på å betale litt klær og mat osv.... men kjedelig å ikke kunne unne seg noe selv liksom... [8|]
 
ORIGINAL: mamma900

Takk for svar jenter...... skal ikke være lett.... [:)]

jeg har jo sagt til han at jeg ikke vil være avhengi av hans penger ,men han mener at dattera vår trenger utstyr osv fremover uansett... greit nok at han er med på å betale litt klær og mat osv.... men kjedelig å ikke kunne unne seg noe selv liksom... [8|]


Dere har ikke tenkt på at far kan ta nesten all permisjonen da, så du får komt deg ut i jobb? Skjønner at dette kanskje ikke er noe koselig alternativ for deg, men de ekstra pengene kan ha litt å si når man har baby[&:]
 
Om du vil ha egene penger, hvorfor ikke bruke sosial kontoret???????????
 
ORIGINAL: melhuspia

Om du vil ha egene penger, hvorfor ikke bruke sosial kontoret???????????


Fordi så lenge samboeren har inntekt får hun ikke noe der, så lenge de er samboere. De ser på felles inntekt, spes. når de har / skal ha barn sammen!!!
 
Back
Topp