Lån fra husbanken?

pandalise

Gift med forumet
Har sett litt på nettsidene deres, og brukt den kalkulatoren..

Er det noen her som har fått hjelp fra de? Vil vite hvordan det fungerer..

Vi må flytte innen sommeren, og vi heller kjøpe enn leie (familie i sokkel-leilighet  )
Vi får ikke lånt mye i banken, fordi vi ikke har egenkapital..

Har du snakket med banken om det med egenkapital? 
Vi har lån på både hus og bil osv, men hadde ikke noe egenkapital vi heller. Derfor lånte vi 10% av kommunen, sånn startlån. Tror det også kalles husbanklån. Så per idag har vi 90% av huset i banken, og 10% i kommunen. 

Jepp, de mente vi måtte enten søke om startlån fra husbanken (som er det samme som kommunen) eller skaffe mer egenkapital (jeg har ikke mulighet til å dra 400 000 ut av ræva liksom:p)

Jeg er student, og tjener ikke fett

Hei:-) Vi har lån fra husbanken. Vi søkte ved å forklare situasjonen vår ved at vi heller ikke fikk lån i vanlig bank. Vi fikk til og med over 100 prosent i lån for å betale ned billån, da det ble lettere for oss å ha alt i ett lån. Det er viktig at dere skriver ned andre forhold også, som at du er student, om dere har barn osv.. Vi er veldig fornøyd da de er lette å ha med å gjøre. I vanskelig mnder er det ikke noe problem å be om avdragsfrihet osv:-) vi søkte da til kommunen vi flyttet til. Lykke til med husjakten:-)

pandalise skrev:
Jepp, de mente vi måtte enten søke om startlån fra husbanken (som er det samme som kommunen) eller skaffe mer egenkapital (jeg har ikke mulighet til å dra 400 000 ut av ræva liksom:p)

Jeg er student, og tjener ikke fett

ok, til oss ordnet banken med det meste, de sendte også prospektet til husbanken osv. (Vi gikk i banken og sa vi ville ha DET huset liksom, og hadde med oss prospekt og meglerkontakten osv dit).
Siden det tar ganske lang tid å få gjennom søknaden på startlånet, så la banken ut for hele beløpet, og når søknaden var i boks hos husbanken ble det betalt inn på lånekontoen til banken. Kompliserte greier, men for vår del var rådgiveren i banken kjempe allright, og så tok vi bare turen innom saksbehandleren til husbanken etterpå og fikk fyllt ut alle papirer der. Forstod det slik når vi var i husbanken/kommunen, at de ikke gav lån med mindre banken gav klarsignal, men det er sikkert bare for disse startlånene kanskje :-) 

krisak skrev:
Vi har lån på både hus og bil osv, men hadde ikke noe egenkapital vi heller. Derfor lånte vi 10% av kommunen, sånn startlån. Tror det også kalles husbanklån. Så per idag har vi 90% av huset i banken, og 10% i kommunen. 

var det ikke sånn at det kan man ikke gjøre lengre med de nye reglene? altså, bruke startlånet i kommunen til egenandel i banken.

Det er en stund siden vi snakket med banken, tror det var i fjor sommer. Hun mente da at vi kunne bruke det som "egenkapital".. Men vet ikke hvordan det fungerer nå, hvis ikke står vi her uten plass og bo om noen mnd..

pandalise skrev:
Det er en stund siden vi snakket med banken, tror det var i fjor sommer. Hun mente da at vi kunne bruke det som "egenkapital".. Men vet ikke hvordan det fungerer nå, hvis ikke står vi her uten plass og bo om noen mnd..

var vell ca november. ble gjort samtidig med økningen av kravet til egenkapital.

....som student så står du ganske dårlig stilt på å få huslån, bare sånn at du er klar over det......

Vi har også startlån i kommunen. Og det er tull av banken å si man ikke kan bruke dette. Da kommunen stiller annen pri. Da er det ett fett for banken, da de får pengene først uansett. Vi tok ett møte med kommunen. Kom ut fra møte med innvilget startlån. Dette er eneste muligheten unge i dag har for å kjøpe hus, om de ikke har klart å spare 3-500.000 i egenkapital. Og det er det fåtall som klarer.

ms.bonita skrev:

pandalise skrev:

var vell ca november. ble gjort samtidig med økningen av kravet til egenkapital.

Økningen fikk jeg med meg, og det er ikke det værste problemet. Tror det er bedre lån fra husbanken enn banken..

Kryssemynte skrev:
....som student så står du ganske dårlig stilt på å få huslån, bare sånn at du er klar over det......

Hvorfor det? Jeg har en fast jobb i tillegg, så har jo inntekt.

Du får ikke lån i husbanken hvis ikke du får lån i banken fordi det er uhyre sjeldent at du får fullfinansiert lån fra husbanken. Det som er vanlig er at husbanken går inn med feks 80% av summen og banken går inn med resten.

Vi fikk verken lån i husbanken eller bostøtte fordi vi tjener for mye (jeg er arbledig og sambo er student.....) Er så vidt det går rundt hver mnd liksom... Og da går vi akkurat i 0 som regel....

Lizz83 skrev:
Du får ikke lån i husbanken hvis ikke du får lån i banken fordi det er uhyre sjeldent at du får fullfinansiert lån fra husbanken. Det som er vanlig er at husbanken går inn med feks 80% av summen og banken går inn med resten.

Vi fikk verken lån i husbanken eller bostøtte fordi vi tjener for mye (jeg er arbledig og sambo er student.....) Er så vidt det går rundt hver mnd liksom... Og da går vi akkurat i 0 som regel....

Planen var å ta noen hundre tusen (15%) i lån hos Husbanken (som egenkapital) og så får banken stille med resten (85%). Ikke fullfinansiering, det trenger vi ikke.

Det er snakk om et boliglån på max 1,5 - 1,6.. Har funnet et hus til 1450 000... Men banken trenger ikke ut med mer enn 1150.

ms.bonita skrev:

krisak skrev:

var det ikke sånn at det kan man ikke gjøre lengre med de nye reglene? altså, bruke startlånet i kommunen til egenandel i banken.

Oj, det har ikke jeg fått med meg?! Har hørt at de hadde økt grensen, når vi tok var det 90% finansiering i banken, mens det nå skal være 85%?! Men har ikke satt meg inn i det nå egentlig, siden vi har lån.. 
Håper da virkelig ikke det skal være så vanskelig med lån nå, i så fall blir det jo litt av et dyrt leiemarked tenker jeg.. 

pandalise, du kan jo sikkert ordne deg et møte med en saksbehandler i kommunen? Så får du sikkert all info av dem! Her var det bare å troppe opp på rådhuset, trekke en kølapp og vente på ledig, så fikk vi snakket med en saksbehandler, kanskje like enkelt der du bor :-) 

Startlåno g husbanklån er forskjellige ting, det ene til å kjøpe hus, og det andre til å pusse opp hus. Du kan godt ta andre lån (pass på å sjekke lånekalkulatorer), men de blir registrert sentralt, slik at banken også tar dem med i sin beregning av hvor mye du kan få låne. Så må du ta lån for å pengene til egenkapitla, kan det hende at banken gir deg tilsvarende lavere lån... Leit, men det er desverre de som har, som skal få...

Last edited:
Startlåno g husbanklån er forskjellige ting, det ene til å kjøpe hus, og det andre til å pusse opp hus. Du kan godt ta andre lån (pass på å sjekke lånekalkulatorer), men de blir registrert sentralt, slik at banken også tar dem med i sin beregning av hvor mye du kan få låne. Så må du ta lån for å pengene til egenkapitla, kan det hende at banken gir deg tilsvarende lavere lån... Leit, men det er desverre de som har, som skal få...
Regner med det ordna seg på et eller annet vis, tråden er fra 2012 ;)

ja, vi får håpe det - glemte å se på dato - jeg søkte etter annet om økonomi da denne tråden kom opp.:bag: men har selv vært i samme situasjon. Vi fikk heldigvis lån fra husbanken.
Samme her :)

Back
Topp