Kyssesyken

orchidee

Glad i forumet
Noen som har hatt kyssesyken og kan fortelle meg litt om det.
Hva må man passe på når man har kyssesyken?
Er man lenge dårlig før man blir kvitt feber og vondt i halsen?

Jeg har hatt det.

Viste ikke at det var det, før jeg hadde smittet flere[8D]

Men det jeg husker så var jeg VELDIG stiv i nakken, vondt og svelge så spiste nesten ikke noe. Var i syden når jeg fikk det, så vet ikke om jeg hadde feber o.l. Husker bare at jeg var i utrolig dårlig form.

Det verste var vel over på en uke. En jeg smittet var syk i 3- 4 uker.

Skal holde seg unna fysisk aktivitet, det gjør bare sykdommen værre.
Husk at det er dråpesmitte!
Jeg fikk den veldig lett da jeg gikk på barneskolen, var nesten ikke dårlig. Oppdaget det da kjertlene bak øret hovnet opp noe veldig. Oppdager man det tidlig, jo bedre. Kusinen min har hatt kyssesyken nå i 1 år.

Samboeren min har fått kyssesyken, han sitter bare i stolen og sier ingen ting, har veldig vondt i halsen og har feber. Er så typisk vi begynner ferie neste helg.
Lurer på om jeg skal avbesstille reisa vår.

eg hadde det når eg var 14 år, og oppdaget det ved en tilfeldighet pga av noen små hvite klumper i halsen[&:]

Fikk ikke spille fotball, passe naboungene(kunne ikke trille vognen[:-]) eller gjør noe som helst.. Ble ganske hardt rammet, og måtte ikke anstrenge meg i det hele tatt. Slik holdt eg på i ca. 7 uker, utrolig kjedelig for en jente på 14 år. Passet på at ingen i familien brukte samme glass/bestikk/fat som meg, og måtte ellers ta det rolig. Gikk på skolen, men ikke noe mer enn det i de ukene.
Akkurat det med feber hukser eg ikke, men husker at matlysten var dårlig.

hadde kyssesyken som 15 åring.. va syk 4 uker ca. ble innlagt på sykehus for jeg var dehydrert å hadde skyhøy feber.
kasta opp masse og var slapp og klein.
gikk vel 2 år før æ ble helt normal igjen og orka de samme tingene som før.

Skal heller ikkje drikke alkohol, og det gjelder ei god stund etter at du er blitt frisk. Same med treninga[:)]

Men hvordan finner man ut hvor hardt man har fått det?????????

Sambo hadde det, sendte han på sykehuset når han hadde hatt 40 i feber i to døgn. Han brukte vel godt og vel 1 mnd på å bli frisk, gikk ned 10 kg på den perioden. Bare lå og var helt borte, måtte få intravenøs i ei uke. Kunne ikke drikke alkohol, ta paracett eller andre slike ting, og ikke trene/jobbe hard i 6 mnd etter at han ble frisk. Måtte inn å sjekkes på sykehuset etter 6 mnd. fikk da klasignal til å "leve normalt" igjen.
Du finner vel ut hvor hardt ramma du er ved å se hvor syk du blir.. Tror ikke det er noe annen måte å finne det ut på desverre..

Kom brått og brutalt her. Starta med hodepine og legen min blåste det vekk og kalte det bihulebetennelse. Etter å ha vært dritdårlig i 14 dager og gått ned 7 kilo, fikk jeg krangla meg til en blodprøve.

Lå mer eller mindre rett ut i 6 uker, og brukte ett par mnd på å komme helt til meg selv igjen. Hadde mye hodepine og var mye svimmel, null krefter. Men nesten ikke vondt i halsen eller feber.

Back
Topp