kyssesyken

!!

Forumet er livet
VIP
Noen som har hatt?

Hvor lang tid tok det før du ble bedre?

Verker så veldig i kroppen, svimmel og kvalmen. Får lite mat i meg..men er flink og drikke! Kjenner alenemor tilværelsen er ganske tøff om dagen! :-/

Noen som har hatt?

Verker så veldig i kroppen, svimmel og kvalmen. Får lite mat i meg..men er flink og drikke! Kjenner alenemor tilværelsen er ganske tøff om dagen! :-/
Hadde det på u.skolen. Var svært syk i en mnd. Orket ingenting. Høy feber. Masse slim i halsen. Gikk ned 10 kg på den mnd!
Og etter det fikk jeg "ME" som varte i noen år, før det plutselig stoppet

Hadde det i slutten av tenårene. Det satt ganske lenge i, men jeg ble langt i fra så syk som eksen min. Han var redusert i hvert fall et halvt år etter at han fikk det.

Uff så tøft å ha det. Jeg var på mitt tidspunkt Norges yngste med kyssesyken :P var borte fra skolen i 3 mnd, men jeg var veldig hardt rammet og innlagt i en periode.

De fleste jeg har hørt om har "bare" vært slått ut i 3 til 4 uker. Det er viktig å lytte til kroppen!

Fikk det første året på vg,var slått ut i ca ett år,måtte avslutte et nesten ferdig gått skoleår..

Var vel syk i to uker, og slapp noen uker etter det igjen. Men jeg var bare 12-13 da.

Men er veldig viktig å prøve å ta det med ro altså, enn så vanskelig det høres ut. Man blir raskere bedre om man gir kroppen ro og ikke pusher for mye!

Noen som har hatt?

Først og fremst: kom deg til legen å få sjekka det fort som fy, dersom du ikke har gjort det!!:-)

Så over til spørsmålet: ja, jeg har hatt kyssesyken.. Begynte med at jeg hadde 8 (!) halsbetennelser fra mai-starten av august, hvorpå jeg gikk konstant på penicillin de mnd.. I august/september var jeg så dårlig av nok en halsbetennelse, at jeg fikk ikke til å svelge noen ting, lå bare å spyttet opp guffe i ei bøtte ved siden av meg. Tanta mi (som bodde i nabohuset og var utdanna sykepleier) var inne hos oss (meg og min mor, jeg bodde fortsatt hjemme), og likte absolutt ikke synet hun så.. Mamma ringte legen, og vi fikk time en time senere. Der ble jeg satt på "hestekur", med streng beskjed om at dersom jeg ikke hadde blitt bedre til utpå kvelden, så skulle vi ringe til ham, fikk faktisk privatnummeret hans (lita bygd, så legene kjenner alle godt). Hadde fremdeles 40+ noe i feber utpå kvelden (dette etter 4 penicillinkapsler og 4 gram paracet!) , så det ble ny tur til legen. Han ringte sporenstreks til sykehuset på Gjøvik og forlangte at de skulle ta meg inn. Kom inn dit kl 04.00 på natta, ble undersøkt og legen kom med ordene som fremdeles sitter som støpt i hodet på min mor: "Jammen var det bra du kom hit når du gjorde, ellers er det ikke sikkert du hadde sittet på den stolen der i morgen!" Hadde åpning som et knappenålshode å puste gjennom i halsen...:confused: Lå på sykehuset i tre døgn før jeg ble utskrevet..
Gikk glipp av nesten hele det første semesteret på vgs, var veldig mye borte det året. Blodprøvene mine med leververdier osv ble ikke fine før nesten halvannet år etter jeg ble innlagt den gangen.
Den dag i dag, 9 år etter, sliter jeg fremdeles med nedsatt immunforsvar og mye energiunderskudd i perioder. Men jeg har lært meg å leve med det, selv om veien opp og fram har vært lang!:-) Unner ikke min verste fiende å få kyssesyken så hardt som jeg hadde! I følge legene på sykehuset på Gjøvik, så var jeg det mest ekstreme tilfellet de hadde vært borti til da, så det sier vel sitt om hvor dårlig jeg faktisk var, og hvor galt det kunne gått med meg den gangen... Heldigvis blir de færreste såpass dårlige som det jeg ble, og takk og lov for det!
Krysser fingrene for at du slipper unna den, ønsker deg masse lykke til!:-) God klem fra meg!❤

Tusen takk for svar! Trolig har jeg hatt det i 2 mnd uten at legen har skjønt noe før. Fekk kraftig halsbetennelse i sommer og har hanglet siden. Men presset meg på jobb, og grått mine modige tårer til legen over lenger tid.

Mandag fekk jeg konstatert kyssesyken, etter en helg hvor alt sa stopp. Kroppen ville ikke mer og er fortsatt sengeliggende.

Tusen takk for svar! Trolig har jeg hatt det i 2 mnd uten at legen har skjønt noe før. Fekk kraftig halsbetennelse i sommer og har hanglet siden. Men presset meg på jobb, og grått mine modige tårer til legen over lenger tid.

Mandag fekk jeg konstatert kyssesyken, etter en helg hvor alt sa stopp. Kroppen ville ikke mer og er fortsatt sengeliggende.
Godt du endelig fant ut av det da! Lytt til kroppen og prøv å ta det med ro!:-) Riktig god bedring!❤

Back
Topp