Kynnere

Lilly88

Blir kjent med forumet
Novemberbarna 2021
I går kveld hadde jeg noe jeg antar var kynnere. Jeg synes det føltes som sterke menssmerter og jeg kjente det også i ryggen. Det gikk over og jeg har sovet godt i natt så da kan det vel ikke være noe annet? Jeg var litt i tvil i går kveld da jeg leste flere steder at kynnere ikke skal være vonde? Hvordan oppleves de for dere?
 
Jeg er førstegangs, og vet ikke hvordan rier kjennes ut. Men jeg hadde kraftige kynnere rundt uke 26-27. Da hadde jeg menslignende smerter nederst i magen og kjente det godt litt over korsryggen. Jeg ble også ør i hodet når det stod på. Etter å ha snakket med andre så tolket jeg dette som kynnere. Og tenkte de opplevdes sterkere pga jobbrelatert stress.

I løpet av helgen så stoppet det, men jeg kjente mindre liv. Natt til mandag våknet jeg av at jeg hadde vondt i hele magen. Ble veldig bekymret og kontaktet jordmor på morgenen. Var på kontroll hos fastlegen og ble sendt til fødeavdelingen. Der ble jeg undersøkt og gjennomførte en ctg. Alt så bra ut, og lille hadde det fint. Merket i løpet av ctg at skuldrene senket seg, og da kjente jeg også mer liv.

Hvis jeg var deg ville jeg ringt å snakket med jordmor eller fødeavdelingen dersom du kjenner det igjen i dag. Så slipper du å uroe deg❤️ Det er vanskelig å bedømme slikt selv.
 
Jeg er gravid med nr.6, og har hatt såkalte kraftige kynnere/mase-rier/lure-rier (mange forskjellige betegnelser), de siste ukene i svangerskapet sien jeg var gravid med nr.3:) Jeg har blitt lurt til å tro at fødselen har vært i gangen flere ganger, og vært inne på sjekk. Dvs at mine ‘kynnere’ ER vonde, når jeg som sjettegangsfødende ikke kjenner forskjell på begynnende fødslsrier og såkalte kynnere;) Den eneste forskjellen jeg kan komme frem til, er St fødselsrier blir sterkere og sterkere (vondere og vondere) frem til babyen er ute, mens kynnere forsvinner etter noen minutter eller timer. For de fleste har man en del tid mens de bygger seg opp, men for meg som har født såpass mange ganger de siste 8 årene, har jeg veldig dårlig tid når kynnerne/riene brått blir sterkere (har flere styrfødsler bak meg).

Så, dersom det kommer og går, og du klarer å sove gjennom det, vil jeg tro dette er kynnere som klargjør livmoren for fødsel:) Er du i tvil, spør jm på neste kontroll:rolleyes:
 
Mine kynnere er vonde, slik som du beskriver de. Var ikke selv sikker på om det var kynnere da jeg også har lest at de ikke skal gjøre vondt. Var innom føden for noen uker siden grunnet lite liv, og mens jeg var koblet til ctg så fikk jeg vondt på denne måten. Jordmor bekrefta at det var kynnere og hun kunne se sammentrekningene på maskinen.
 
Sniker.

Kynnere kan absolutt være vonde, har hatt heftige kynnere med alle mine 3. Men de skal ikke være regelmessige og ikke tilta i intensitet.

Lykke til med siste innspurt! :)
 
Back
Topp