Kynnere

Jan89

Andre møte med forumet
Hei. Er i uke 16 og har fått kynnere. Føler dette er veldig tidlig. Noen andre som har kjent dette?

Usikker på om jeg har fått det:smiley-angelic006 magen har blitt litt hardere i perioder med noe ubehag. Ikke vondt og har ikke vart lenge :)

Eg og er usikker på om eg har hatt det. Er første gangs, så eg veit jo ikkje korleis da kjennes ut eller ka eg skal kjenna etter, men eg har hatt ein del smerter i magen som har vært så intense at eg har vært litt bekymra. Var hos jordmor i går og lytta, alt var bra med babyen

Ja! Fra uke 10-11 denne gang. Fikk det tidlig forrige svangerskap også, og var veldig plaget av det :(

Er i uke 18 nå, og føler at jeg har noen små kynnere om jeg er i fysisk aktivitet :) husker det var litt plagsomt i slutten av forrige svangerskap, når magen var stor og tung i tillegg.. håper det er en stund til det blir sånn :wideyed:

I de tidlige svangerskapene mine så har jeg hatt det fra rundt uke 17. Dette har ikke resultert i noe premature fødsler, jeg har gått på overtid med begge! jeg er i uke 17 nå, men har ikke følt de enda..

Jeg har også en del kynnere, begynt for et par uker siden. Er 15+5 nå

Er 15+1 i dag og tror ikke jeg har kjent noen kynnere! Men vet ikke hva jeg skal kjenne etter heller siden jeg er førstegangs. Eneste smertene er når jeg nyser og tror jeg i et øyeblikk har skvist hele ungen av de rivende smertene i magen, men jordmor sa at dette er helt normalt :smiley-ashamed004

Har hatt det noen uker nå, er 16+0 i dag.
Får det mest når jeg gjør ting som kroppen ikke er enig med, kroppens måte å kjefte på.

Her er en fin forklaring på hvordan kynnere kjennes ut:
Slik kjennes kynnere ut
– Kynnere kjennes ved at magen blir stram og spent, sier Haugeto.

De begynner gjerne øverst og går nedover i magen før de slipper taket. Totalt varer de ofte cirka 30 sekunder, men de kan vare lenger.
Hun forklarer at selv om kynnere kan være ubehagelige eller plagsomme, skal de ikke være direkte smertefulle.
Det kan føles som om du strammer musklene dypt inni magen uten at du aktivt gjør noe som helst. Noen beskriver det som et slags belte som strammer seg rundt magen, noen som en krampe og andre litt som menssmerter.
En del kan se at magen forandrer form på utsiden, mens andre ikke merker kynnerne i det hele tatt.

Har ganske mye kynnere og noen av de er litt vonde. Håper ikke dette fortsetter resten av svangerskapet. Men er jo fjerde barnet

Har hatt det noen uker nå, er 16+0 i dag.
Får det mest når jeg gjør ting som kroppen ikke er enig med, kroppens måte å kjefte på.

Her er en fin forklaring på hvordan kynnere kjennes ut:
Slik kjennes kynnere ut
– Kynnere kjennes ved at magen blir stram og spent, sier Haugeto.

De begynner gjerne øverst og går nedover i magen før de slipper taket. Totalt varer de ofte cirka 30 sekunder, men de kan vare lenger.
Hun forklarer at selv om kynnere kan være ubehagelige eller plagsomme, skal de ikke være direkte smertefulle.
Det kan føles som om du strammer musklene dypt inni magen uten at du aktivt gjør noe som helst. Noen beskriver det som et slags belte som strammer seg rundt magen, noen som en krampe og andre litt som menssmerter.
En del kan se at magen forandrer form på utsiden, mens andre ikke merker kynnerne i det hele tatt.
Takk for godt og utfyllende svar :)

Prøver også å skjønne om det er jeg har :D men tror det har vært endel av det i dag, både på sykkeltur og en treningsøkt på verandaen. Synes jeg merker mye mer til magen for tida. Skjønner jo at den skal vokse, men ikke helt lett å skjønne allikevel som førstegangs.

Jeg husker at jordmor spurte meg i uke36 med første barnet om jeg hadde kynnere. «Nei det har jeg ikke hatt» sa jeg.. husker da hun sjekket og målte magen min så sa hun «men du har jo kynner nå». Da innsåg jeg ar jeg hadde hatt det siden uke 17 uten at jeg hadde visst hva det var:woot:

Fikk kynnere i uke 15+0 her. Fikk de i uke 17 sist svangerskap.. Helt ufarlig så lenge de ikke er vonde sa jordmor til meg :) Ble fulgt opp sist svangerskap da de var sterke fra uke 24. Magen (Livmor) blir steinhard i noen sekunder, så slepper den og blir "normal" igjen :)

Jeg husker at jordmor spurte meg i uke36 med første barnet om jeg hadde kynnere. «Nei det har jeg ikke hatt» sa jeg.. husker da hun sjekket og målte magen min så sa hun «men du har jo kynner nå». Da innsåg jeg ar jeg hadde hatt det siden uke 17 uten at jeg hadde visst hva det var:woot:
Litt betryggende å høre :D

Får kynnere med mye aktivitet her, er bare å slappe av litt så roer de seg igjen her. Fødte prematurt sist, men det var pga vannavgang og store megder fostervann .

Jeg har også hatt endel kynnere allerede, begynte i uke 14. Hadde mye av de forrige svangerskap, men det begynte ikke så tidlig. Syns faktisk de er mer plagsomme denne gangen, og magen er jo bitteliten! Spent på hvordan det blir de neste månedene :p

Back
Topp