Kynnere

Namia

Glad i forumet
Aprillykke 2017
Påskekyllingene 2020
Er noen av dere mye plaget med kynnere? Her kommer de hver dag, noen dager ekstremt hyppig og de er ubehagelige..
Noen tidspunkt skal det utrolig lite til for at de kommer, f eks at jeg reiser meg opp fra sengen eller går ned trappen.

Hadde ikke særlig med kynnere sist svangerskap, ikke før mot slutten hvertfall.

Noen med lignende opplevelse ? Burde jeg ta det opp med lege/jm?
 
Er noen av dere mye plaget med kynnere? Her kommer de hver dag, noen dager ekstremt hyppig og de er ubehagelige..
Noen tidspunkt skal det utrolig lite til for at de kommer, f eks at jeg reiser meg opp fra sengen eller går ned trappen.

Hadde ikke særlig med kynnere sist svangerskap, ikke før mot slutten hvertfall.

Noen med lignende opplevelse ? Burde jeg ta det opp med lege/jm?
Hentet fra NHI:

"Hvor tidlig man merker kynnere, kan variere både fra kvinne til kvinne, og mellom de ulike svangerskapene en kvinne går gjennom. Noen merker kynnere veldig tidlig - allerede før halvgått svangerskap. Det vanligste er at man merker dem mot slutten av andre halvdel av svangerskapet. Kynnere kan komme når som helst, men ofte etter for eksempel energisk trening, bryststimulering eller orgasme."

Med andre ord er det vel ikke unormalt :) Men skader vel ikke å høre med lege/jm hvis du føler deg usikker.

https://nhi.no/familie/graviditet/s.../kynnere-livmorens-trening-frem-mot-fodselen/
 
Siste uka har jeg vært plaget med at det strammer seg ganske langt nede på magen, og nedover lysken.
Er litt usikker på om det er kynnere, men er fryktelig ekkelt.
Har vært veldig forkjøla, med hoste og hele pakka, så vet ikke om det kan være noen sammenheng der :wideyed:
 
Siste uka har jeg vært plaget med at det strammer seg ganske langt nede på magen, og nedover lysken.
Er litt usikker på om det er kynnere, men er fryktelig ekkelt.
Har vært veldig forkjøla, med hoste og hele pakka, så vet ikke om det kan være noen sammenheng der :wideyed:


Huff ikke gøy:wacky: jeg kjenner det mer fra toppen av magen og som en bølge nedover hele magen. Magen strammer seg og blir hard som en ball:oops:
 
Jeg har hatt hyppige kynnere i alle tre svangerskap, og de startet tidlig, fra uke 13-16 ca (ulikt fra svangerskap til svangerskap). Hos meg er de ikke vonde eller plagsomme, og derfor ingen som har uttrykt bekymring rundt dem. Men det er helt klart mer av dem ved stress. Har gått til termin med de to første. Så det trenger ikke bety noe negativt, men vonde skal de vel ikke være. :)
 
Jeg har hatt hyppige kynnere i alle tre svangerskap, og de startet tidlig, fra uke 13-16 ca (ulikt fra svangerskap til svangerskap). Hos meg er de ikke vonde eller plagsomme, og derfor ingen som har uttrykt bekymring rundt dem. Men det er helt klart mer av dem ved stress. Har gått til termin med de to første. Så det trenger ikke bety noe negativt, men vonde skal de vel ikke være. :)


Tusen takk for svar :) jeg vil si de er litt vonde de jeg har. Må stoppe opp i den aktiviteten jeg er, og faktisk puste meg gjennom noen av de. Men nå er jeg sikkert veldig sensibel for tiden. Er innlagt med Hyperemesis for oppvæskning. Er og lav på blant annet magnesium. Det har jeg hørt kan være medvirkende på kynnere, så kan jo håpe det roer seg når jeg får opp det nivået litt.
 
Tusen takk for svar :) jeg vil si de er litt vonde de jeg har. Må stoppe opp i den aktiviteten jeg er, og faktisk puste meg gjennom noen av de. Men nå er jeg sikkert veldig sensibel for tiden. Er innlagt med Hyperemesis for oppvæskning. Er og lav på blant annet magnesium. Det har jeg hørt kan være medvirkende på kynnere, så kan jo håpe det roer seg når jeg får opp det nivået litt.
Jeg har også hatt vonde/kraftige kynnere i ca. 3-4 uker allerede. Legen min sa at det 99% sikkert er i sammenheng med hyperemesisen. At vi merker det mer/har mer vondt av det fordi kroppen er “utslitt” fra før av. :hungover:
 
Jeg har også hatt vonde/kraftige kynnere i ca. 3-4 uker allerede. Legen min sa at det 99% sikkert er i sammenheng med hyperemesisen. At vi merker det mer/har mer vondt av det fordi kroppen er “utslitt” fra før av. :hungover:


Tusen takk for svar ♡
 
Siste uka har jeg vært plaget med at det strammer seg ganske langt nede på magen, og nedover lysken.
Er litt usikker på om det er kynnere, men er fryktelig ekkelt.
Har vært veldig forkjøla, med hoste og hele pakka, så vet ikke om det kan være noen sammenheng der :wideyed:

Mye vondt i lysken kan ha med symfysen å gjøre, og kan være muskulært. Jeg sliter mye med det, ofte så mye at det begrenser normal gange. Jeg hadde bekkenleddsmerter og bekkenlåsning. Kan jo bare ligamentsmerter også selvfølgelig :) men ville sjekket det opp om jeg var deg.
 
Mye vondt i lysken kan ha med symfysen å gjøre, og kan være muskulært. Jeg sliter mye med det, ofte så mye at det begrenser normal gange. Jeg hadde bekkenleddsmerter og bekkenlåsning. Kan jo bare ligamentsmerter også selvfølgelig :) men ville sjekket det opp om jeg var deg.
Hm! Har litt bekkenløsning (eller låsning, blander alltid de to), for noen uker siden var det så ille at jeg trodde jeg måtte ta frem krykkene! Men det er bedre nå- flinkere på å holde beina samlet ut og inn av bilen osv. Men dette med lysken er ganske nytt. Tall for tips hvertfall, skal høre med jordmor neste uke. Kanskje lurt med en time til fysio :)
 
Noen som kan forklare meg hvordan kynnere kjennes ut? Hilsen uvitende førstegangs

Velger å beskrive det som kramper, i mangel på noe annet. Håper det kommer bedre beskrivelser, ikke hatt så mye av det enda.
 
Noen som kan forklare meg hvordan kynnere kjennes ut? Hilsen uvitende førstegangs
Magen blir steinhard. Jeg hadde en del av det i første svangerskap uten at jeg tenkte noe over det, så det er sikkert stor forskjell fra person til person hvordan det oppleves. Jeg husker jordmor spurte meg om jeg hadde hatt kynnere, jeg sa «nei, tror ikke det» og så sa hun «du har jo en akkurat nå». Og da tenkte jeg: aha, så dette er kynnere, da har jeg det hele tiden, men uten noen særlige plager.
 
Noen som kan forklare meg hvordan kynnere kjennes ut? Hilsen uvitende førstegangs

Jeg opplever de litt som når man får sting i siden, bare at det er selve magen. Det begynner helt oppe og kniper seg liksom nedover magen og ned mot underlivet. Magen blir og hard/stram. Men jeg har litt fett på magen fra før, så det er ikke slik at jeg ser at den blir hard - men kan kjenne det om jeg trykker på den.
 
Back
Topp