Kynnere

Veslejenta88

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Sensommerbarna 2019
Hvor mye kynnere er for mye? Hver kveld har jeg regelmessige kynnere. På dagen har jeg kynnere gjennom hele dagen men ikke regelmessig. Jeg er i uke 21+2. Dette er nr 3 men aldri hatt så mange kynnere før og heller ikke så tidlig.

Når de blir så ubehagelige at de blir mer som rier - som oftest. Men noen unntak finnes og man kan ha virksomme kynnere (altså rier) uten at det er vondt, så blir du bekymret ville jeg snakket med jordmor/lege. Men det handler ikke nødvendigvis om hvor mye kynnere, men styrken og hvor effektive de er :)

Hadde mye kynnere med nr 1 ca siste halvdelen av svangerskapet - han kom ikke før 9 dager etter termin allikevel. Har enda mer kynnere med nr 2, de begynte i uke 12-13 denne gangen, han er fortsatt godt plassert i magen, er 30+5 i dag

Veldig vanskelig for andre å bedømme mener nå jeg. Jeg hadde mye, til dels lange og ubehagelige/vonde kynnere i 1. svangerskap og babyen kom i uke 33. Ringte jordmor et par ganger fordi jeg var bekymret, men fikk vite at det hørtes normalt ut. Tror i etterkant at det ikke var normalt, så denne gangen tar jeg det ekstremt mye mer med ro og har klart å redusere kynnerne til det jeg tror er mer "normale" kynnere og håper det ikke går over i premature rier denne gangen. Spør heller en gang for mye enn en gang for lite. Jeg angrer litt på at jeg ikke var mer pågående sist for å få det sett på ordentlig, kanskje hadde jeg unngått prematur fødsel. Nå gikk alt bra til slutt, men forhør deg heller for mye enn for lite mener nå jeg.

Jeg hadde premature rier med eldste i uke 28 og 36. Nr 2 i uke 35. De er født i uke 38+0 og 37+6. Er også konsinert så bekymret meg. Men det beskjed om at jeg bekymrer meg for mye og at kynnere er normalt. Nå fikk jeg dem allerede fra uke 11. Men får se om jeg ringer jordmor i morgen. Har en sønn som er skadet også så her må vi ta en ting av gangen. Skal p sykehuset med han i morgen.

Hadde mye og unehagelige kynnere fra uke 15 med første. Kunne nesten ikke gå før hele magen strammet seg, og i uke 31 ble de brått regelmessige en natt. Det startet litt senere med nr to og ikke like ofte. Gikk til termin begge gangene. Men syns du uansett skal ringe jordmor og høre for vi her inne kan jo ikke si hva som er i ditt tilfelle.

Jeg hadde kynnere 5-20 ganger daglig, hver eneste dag fra uke 15 ca. Holdt på slik fram til fødsel 19 dager etter min termin (5 dager etter oul termin). Er gravid igjen nå (i uke 4 bare), men om jeg får samme igjen, kommer jeg til å sykemelde meg tidlig ! Det var ubehagelig å ha det sånn hele tiden :/

Forrige svangerskap ble jeg søkt over på svangerskapspenger pga mange sterke kynnere, som heller ikke gav seg når jeg slappet av.

Nå er jeg 12 uker i morgen med nummer 2, og har allerede hatt kynnere siden uke 7-8, mener jordmor (kjentes som et trykk i livmor), og nå kjenner jeg dem skikkelig faktisk...
Regner med det blir samme scenario for meg denne gangen som sist.
Men det er du selv som må kjenne på hva som blir for mye, det er slitsomt med mye kynnere, og er du bekymret så ta en ekstra prat med jordmor eller lege :-)

Back
Topp