Kynnere?

Spireimagen2018

Glad i forumet
Junilykke2018
Jeg merket mine første kynnere på torsdag kveld (dagen etter andre svangerskapskontroll :p) og var da 14+3 uker på vei. Jeg har siden da hatt mye kynnere, mest på kvelden, men jeg har også merket noen på dagen under kjøretur bl.a.. Når de først startet på torsdag så har det eskalert veldig fort, og jeg har kjent mange i løpet av ettermiddagene og kveldene, og jeg synes det er litt ubehagelig og skummelt. Jeg leser at kynnere ikke er farlig, men jeg blir urolig likevel :( Forrige svangerskap merket jeg kynnere i uke 20, og det er jo vanligere at man merker det tidligere i andre svangerskap.

Det jeg egentlig lurer på er om det er flere i samme situasjon? Jeg lurer på om jeg skal ta kontakt med jordmor for en samtale, trenger nok å bli litt beroliget.. Jeg var på kontroll hos lege dagen før dette startet, så synes det er litt flaut å ta kontakt med han (spesielt siden jeg ikke er så langt på vei heller) Legen min har ikke hatt så mye oppfølging av gravide heller, så føler at han ikke kan gi meg en god nok tilbakemelding..

Samtale med jordmor for trygging tror jeg aldri er feil, men vet at noen her inne har kjent på kynnere lenge allerede :)

Med mitt forrige svangerskap hadde jeg kynnere tidlig og forsåvitt nå også. Dette er spesielt i jobb sammenheng eller hvis jeg beveger meg veldig mye. Får også nedpress allerede. Men er ikke farlig, bare svært ubehagelig og slitsomt i lengden. Det er vel også et tegn på at kroppen sier at man skal roe ned litt også tror jeg ❤️

Men som Kålorm sier ta kontakt med jordmor. De er super flinke med slike ting om du er bekymret for noe under svangerskapet :)

Både nedpress og kynnere og er kun 13+2... Men hadde det tidlig sist også. Roet seg utover i svangerskapet heldigvis

Jeg har tidvis vonde kynnere. Dette er nr 4. Syns det kommer tidligere for hver gang. Husker ikke når jeg merka det, men var før uke 12. Jeg har fibromyalgi også, så kjenner ting litt mer og vondere enn andre som regel, så jeg har ikke tenkt mer over det så lenge det ikke går over til regelmessige tak.

Jeg er 14+5 og har mye kynnere. Jeg har også litt nedpress. Legen sa det var vanlig siden jeg har født to ganger før.

Hvordan oppleves det å ha kynnere? Jeg er ny i gamet ;)

De fleste kynnere er ikke vonde som menssmerter, men man kjenner at det strammer nede i magen (over hele magen når livmoren har blitt stor). Hvis du da kjenner på magen, kjenner du en hard "ball". Det er livmoren. Kynnere er livmoren som strammer. Jeg synes det er ubehagelig. De kommer ofte mens du er i aktivitet. Jeg får det ofte av å gå i oppoverbakke for eksempel :)

Det er litt vanskelig å forklare, men sånn kjennes det i alle fall ut for meg

Jeg har noen ganger kjent når jeg tar på magen er hard nedenfor navlen. Senest i går kveld var liksom hele magen sør for navlen ganske fast. Kan ha vært en kynne? (Hva er kynnere i entall egentlig?) Jeg kjente ingenting til det i selve magen, men kjente det med hånda når jeg tok på den.

Last edited:
De fleste kynnere er ikke vonde som menssmerter, men man kjenner at det strammer nede i magen (over hele magen når livmoren har blitt stor). Hvis du da kjenner på magen, kjenner du en hard "ball". Det er livmoren. Kynnere er livmoren som strammer. Jeg synes det er ubehagelig. De kommer ofte mens du er i aktivitet. Jeg får det ofte av å gå i oppoverbakke for eksempel :)

Det er litt vanskelig å forklare, men sånn kjennes det i alle fall ut for meg
OK, takk for fin forklaring :)

Hadde veeeeldig mye kynnere fra uke 17 forrige sv.skap, kunne nesten ikke bevege meg uten kynnere siste 3 mnd. Begynnte å få kynnere uke 13 denne gang, livmoren er jo så liten enda så de er ikke vonde men lett ubehagelig. Håper ikke de blir
like ille som sist.

Tusen takk for så mange svar! :) Jeg skal ta det opp med jordmor neste time. Det roet seg faktisk fra mandag, og har nesten ikke kjent noe siden da. Så det er veldig godt. Nå håper jeg på å kjenne liv snart :)

Back
Topp