Kynnere/modningsrier/rier?

Aprilbaby

Forelsket i forumet
Sommerfuglene 2017
Har siden i formiddag hatt konstant murring/smerte i rygg. Lindret det med et varmt bad, men kom tilbake straks etterpå. Kommet en del rosafarget slim og svakt blodspor. Fra ca 1700 begynte jeg også å kjenne "tak" i maven. Kjentes først ut som ved mageknipe/luftsmerter, tidvis helt stram spesielt når jeg gikk. Har vært lite plaget med kynnere i svangerskapet. Fant ut at disse takene kom med en 8-9 minutters mellomrom og varte i ca 30 sekunder. Så stoppet det opp litt og ble mere uregelmessig i frekvens.

Nå er det tilbake ca hvert 6-8 minutter og kjenner det kniper i rygg men verst er det spesielt i nedre del av mave, varer i alt fra 20-40 sekunder. Magen er stort sett konstant hard men blir hardere under takene. Har fortsatt konstant murring i ryggen også i mellom "takene"... Kjenner ivertfall godt med liv der inne:) av og til stopper det opp slik at det er 11 minutter i mellom takene slik at det er ikke helt regelmessig enda. Er dette masrier/modningsrier eller er det rett og slett kynnere? Trodde ikke man skulle kjenne det så mye i ryggen dersom det er kynnere og de skal vel ikke være smertefulle?

Ble mye mas fra meg i dag hehe

Mine rier satt mest i ryggen, og mine var vel egentlig ikke helt regelmessige heller. Når de begynte å bli 4-6 min mellom og varte mellom 60-120sek ville føden at jeg skulle komme inn. Jeg har hatt endel kynnere i svangerskapet, men ingen vonde. Har jekker ikke hatt maserier. Er du i tvil - ring føden;)

Har hatt kynnere gjennom hele svangerskapet. De er ikke smertefulle hos meg iallefall, og jeg kjenner det ikke i ryggen:) de varer gjerne litt lenge også, hos meg har de på det meste vart i 30 min :) og det er ikke regelmessige. Ring føden og hør du :) lykke til!

Fortsatt murring og vond rygg men selve "takene" ga seg akkurat nå (gikk til min søster som bor 2 min unna)..må vel bare avvente å se hvordan det blir i løpet av natten og morgendagen:s

har hatt vonde kynnere som setter seg litt i ryggen de siste mnd.. så kan fort være kynnere som nesten gikk over til rier tenker jeg iallefall (i og med at de stoppet etter en gåtur)
men siden di har vært såpass regelmessige og du har sett litt blod ville jeg nok ringt vakthavende jm eller føden avhengi av hvor langt unna sykehus du bor :) kan nok være greit med en skjekk..

Min fødsel startet slik du beskriver, med blodslim og tak nede i magen. Hadde det slik i et døgn ca før det tok seg opp og ble vondere og mer regelmessige rier.

Det er så fint å lese om hvordan andre beskriver kynnere / modningsrier og hvordan dette oppleves. Smerten ved kynnere og en hard /stram livmor er jo så ulikt. Også når kraftige bevegelser fra Baby pluss nedpress kommer i tillegg. .synes jeg det er vanskelig å helt skjønne hva som er hva.
Men rier skal jo være så vondt at man ikke er i tvil?

Nå er jeg plaget med eyggen fra før og har ikke vært på behandling siden rett før påske, men jeg har ikke brukt å ha slik vondt som jeg har nå.
Ikke har jeg hatt noe særlig med kynnere tror jeg.
Det jeg kan si, jeg har opplevd at magen har strammet seg av og til i svangerskapet, det har ikke gjort vondt og jeg har såvidt lagt merke til det.
Men nå siden fredag har jeg fått krampe i korsryggen.
Det gjør vondt, men jeg kjenner det kunn i korsryggen.
Er det rier eller er det noe annet?
Jeg har ikke brukt å ha det før.
Det kommer takvis men om jeg ligger og snur meg så går det over ei stund.
Det er ingen regelmessighet.
Jeg trodde man kjente rier i magen uansett?

Det er så fint å lese om hvordan andre beskriver kynnere / modningsrier og hvordan dette oppleves. Smerten ved kynnere og en hard /stram livmor er jo så ulikt. Også når kraftige bevegelser fra Baby pluss nedpress kommer i tillegg. .synes jeg det er vanskelig å helt skjønne hva som er hva.
Men rier skal jo være så vondt at man ikke er i tvil?

Ja, helt enig. Veldig greit å lese om andres erfaringer for oss som ikke har vært gjennom det før :) Jeg trodde modningsrier var ganske vonde, men det kan jo også for noen bare være mensenmurringer. Jeg snakket med mamma i går, og for henne startet riene bare som mensenmurringer, bare at de kom regelmessig. Hun hadde murringer som kom med 4-5 min mellomrom, og da dro de til sykehuset. Tok seg ikke opp i smerte før det, sa hun. Så det må ikke nødvendigvis være så vondt at "det ikke er tvil"... Jeg har også en del murringer/kynnere og rare luftsmerter i går og i dag uten at jeg egentlig er så oppblåst. Så når baby spenner seg og dytter, er jeg i tvil om hva jeg egentlig kjenner.

Back
Topp