Kynnere/mensensmerte/rier

**MarteMor**

Mamma for første gang
Aprilbarna`15
Jeg må få det inn med teskje.
Fikk høre i går at kynnere er når magen er helt hard, magen min er konstant helt hard.
Har lest at kynnere går over i dusjen, jeg kjenner magen strammer seg fortsatt godt i dusjen.
Har trodd lenge det bare er rompa til mini som dytter seg ut, men lest et sted at dette er kynnere. Men jeg kjenner jo bevegelse av rumpa liksom når den dytter seg ut.
Har hatt mensensmerter i en månde nå, de er bare blitt sterkere, skikkelig kramper. Kan fint ha en samtale imens de pågår men de er ubegahelig vonde.
De fortsetter å like herlig når jeg er dusjer. Og varer somregel en 10-15 sekunder.
Kommer å går iløpet av hele dagen, noen irriterende andre bare små bagateller.

Kan noen forklare så godt som det kan forklares kanskje hva som er hva, og hvordan det kjennes?

Ser folk skiver du vet det er rier når de kommer å ja etterhvert kan det jo kjennes men er jo mange som ikke kjenner noe før de er mot slutten å.

Tviler på at det er noe på gang altså, sikkert bare modning men skjønner ikke helt hva de forskjellige smertene er/føles.
Kommer helt sikkert til å se tilbake etter mini er født og tenke at ja det er jo logisk men nå før det er opplevd er det ikke godt å vite.

Lang tråd men masse tanker som svirrer i hode!

Hei har det samme som deg. Det er kynnere og det kjennes som babyen dytter rompa ut. :) mest sannsynlig vil du nok ikke være i tvil når det er rier. Det gjør vondt, istedet for å være ubehagelig :) men dette er fra egne erfaringer. Er sikkert noen som ikke syns de første riene er vonde og. Magen min har også vært mye konstant hard de siste dagene. Vi får håpe det starter ordentlig snart :)

Forrige gang kjente riene som vondter i ryggen og jeg var ikke i tvil :)

magen min er helt lik som din.. dette er nok sterke kynnere ;)
MEN! i latensfasen når de første cm åpner seg er det veldig individuelt hvordan riene kjennes ut.. til meg var det som svake menssmerter (er plaget med veldig kraftige smerter) og det kunne kjennes ut som om noe stakk oppi inni der (ikke selve sjedeåpningen men lengre inn) det var ikke alltid magen ble steinhard men den ble alltid hard nede ved skambenet og det ble litt vondere i korsryggen etterhvert!
til meg når jeg tok tiden fra det begynte å gjøre vondt til det stoppet varte det ca 1min men magen kunne godt være hard i enda 10min etter det..- dette forklarte de på sykehuset at var rier, når man kjenner ubehaget langt nede og inni der tyder det på at noe skjer med livmortappen :)

jeg blir ikke stort påvirket av de annet enn at jeg til tider sier ukontrollert AU, må stoppe litt opp.. men klarer fint å snakke gjennom det :)

magen min er helt lik som din.. dette er nok sterke kynnere ;)
MEN! i latensfasen når de første cm åpner seg er det veldig individuelt hvordan riene kjennes ut.. til meg var det som svake menssmerter (er plaget med veldig kraftige smerter) og det kunne kjennes ut som om noe stakk oppi inni der (ikke selve sjedeåpningen men lengre inn) det var ikke alltid magen ble steinhard men den ble alltid hard nede ved skambenet og det ble litt vondere i korsryggen etterhvert!
til meg når jeg tok tiden fra det begynte å gjøre vondt til det stoppet varte det ca 1min men magen kunne godt være hard i enda 10min etter det..- dette forklarte de på sykehuset at var rier, når man kjenner ubehaget langt nede og inni der tyder det på at noe skjer med livmortappen :)

jeg blir ikke stort påvirket av de annet enn at jeg til tider sier ukontrollert AU, må stoppe litt opp.. men klarer fint å snakke gjennom det :)
Kjente noe stikking der nede i går kveld, som gjorde utrolig vondt. Men det var når babyen rørte på seg i magen. Det kjentes langt ned og var skikkelig ubehagelig. Er dette tegn på modning eller er det babyen som treffer noen nerver eller noe? :)

Kjente noe stikking der nede i går kveld, som gjorde utrolig vondt. Men det var når babyen rørte på seg i magen. Det kjentes langt ned og var skikkelig ubehagelig. Er dette tegn på modning eller er det babyen som treffer noen nerver eller noe? :)

uten å garantere noe 100% siden jeg er førstegangs selv, så tror jeg det er en blanding av begge deler :)

Husker alle sa sist at man vet med en gang når det er ordentlige rier. Jeg var ikke sikker for jeg hadde masse "rier" dagen før fødsel og det var som moderate menssmerter som kom og gikk regelmessig. Dro inn for å sjekke om det var noe på gang, men var ikke i fødsel og ble sendt hjem. Så gikk det noen timer og det ble gradvis vondere, så vi dro tilbake til sykehuset... fortsatt ikke i aktiv fødsel, men hadde modna som bare det og ble lagt inn. Gikk frem og tilbake i gangen og hver gang en rie kom skulle jeg stoppe og "gynge" med bekkenet så han datt nedover. Desse riene var helt overkommelige, men det var ganske vondt. Klarte å snakke igjennom de.. Så etterhvert tok de vannet mitt for å få fortgang på det, mannen dro i bilen for å hente bagen min og jordmor dro for å hente et eller annet, og DA kom den første ordentlige rien... holy crap! La oss bare si det slik at jeg visste det var en rie ;) men det er jo bare min opplevelse. Sikkert annerledes for andre!

Jeg må få det inn med teskje.
Fikk høre i går at kynnere er når magen er helt hard, magen min er konstant helt hard.
Har lest at kynnere går over i dusjen, jeg kjenner magen strammer seg fortsatt godt i dusjen.
Har trodd lenge det bare er rompa til mini som dytter seg ut, men lest et sted at dette er kynnere. Men jeg kjenner jo bevegelse av rumpa liksom når den dytter seg ut.
Har hatt mensensmerter i en månde nå, de er bare blitt sterkere, skikkelig kramper. Kan fint ha en samtale imens de pågår men de er ubegahelig vonde.
De fortsetter å like herlig når jeg er dusjer. Og varer somregel en 10-15 sekunder.
Kommer å går iløpet av hele dagen, noen irriterende andre bare små bagateller.

Kan noen forklare så godt som det kan forklares kanskje hva som er hva, og hvordan det kjennes?

Ser folk skiver du vet det er rier når de kommer å ja etterhvert kan det jo kjennes men er jo mange som ikke kjenner noe før de er mot slutten å.

Tviler på at det er noe på gang altså, sikkert bare modning men skjønner ikke helt hva de forskjellige smertene er/føles.
Kommer helt sikkert til å se tilbake etter mini er født og tenke at ja det er jo logisk men nå før det er opplevd er det ikke godt å vite.

Lang tråd men masse tanker som svirrer i hode!

Kynnere sitter i magen.
Her blir magen hard lenge, og rompen og livmoren presses ut. Kan bli litt øm i korsryggen. Kan også ha kynnere i dusjen.

Rier sitter også i ryggen, og går nedover foran.
De er vondere og mer intense. Må puste seg gjennom. Jeg har fått første rie 1,5 time før baby var ute, så vet ikke hvordan modning kjennes ut, da de var intense hos meg. Kom inn med 9 cm åpning, så må jo ha modnet på ett eller annet tidspunkt... Men vondt først når rie kom iallfall.

Kan disse mensensmertene være masrier?eller.hva.det.nå.kalles?
Kommer hvert 7 minutt og varer i 1 minutt. Kan ikke si det tar seg opp i smerte men er så vondt at jeg ikke får sove.. Tatt 2 paracet men fortsatt like vondt. Og kvalm er jeg blitt å.

Idet jeg poster denne begynner det å.bli mindre vondt og lengere imellom. Krysser fingrene for at jeg får sove.

Last edited:
Nå har jeg vært våken hele natta. Hatt "smerte" alt fra mellomrom på 5 minutter og 11 minutter og varighet på 30 sekunder og opp til over et minutt. Trøtt men er såpass vond at jeg får ikke sove. Men er liksom bare mensensmerte vondt. Så jeg får megselv ikke til å ringe føden bare for å bekrefte eller avkrefte hva enn det er. Akkurat nå skulle jeg ønske jeg ikke hadde telefonskrekk så jeg bare kunne tatt den telefonen og blitt ferdig.. Men ja tror jo ikke det er noe på gang..

Edit: vært flink, ringt føden. Skulle spise litt så inn for sjekk rundt halv 8.

Last edited:
Back
Topp