Kvifor valgte du enkeltnamn/dobbeltnamn?

Et navn, fordi ofte blir navn nr 2 lite brukt og brukt som et kjeftenavn fra foreldrenes side. Så hadde ikke helt lyst til å havne der selv. Merker at på jobben brukes i hovedsak et navn på ungene selv med dobbeltnavn for to navn blir mer tungvint å si.
 
Jeg liker ikke dobbeltnavn. Minner meg (ikke positivt) om bygdelivet litt for mye.

Mannen mener dobbeltnavn er bondenavn.
Jeg hadde dobbeltnavn, kvitta meg med det mellomnavnet da jeg ble gift. Aldri brukt det og hata det.

Barna våre har enkelt navn, men dobbelt etternavn.
 
Mannen mener dobbeltnavn er bondenavn.
Jeg hadde dobbeltnavn, kvitta meg med det mellomnavnet da jeg ble gift. Aldri brukt det og hata det.

Barna våre har enkelt navn, men dobbelt etternavn.
Det jeg vokste opp hadde alle dobbeltnavn, som ble brukt aktivt, gjerne også med bindestrek :D
 
Vi valgte dobbeltnavn. Mannen kommer fra en kultur der *alle* har dobbeltnavn, og det har også jeg og mesteparten i min familie. Jeg elsker selv å ha to fornavn og begge navna blir som regel brukt. Vet at mange norske rynker på nesen av dobbeltnavn, men for oss var det rett og slett unaturlig å velge noe annet.
 
Eldste har dobbeltnavn. Dette fordi både jeg og faren hans har det, og vi synes det var greit å velge hver vårt navn til han.

Det barnet jeg bærer nå får sannsynligvis bare ett fornavn, hvis det er opp til barnefar i hvert fall :)
 
Vi valgte dobbeltnavn rett og slett fordi det er vanlig i begge våre familier. Vi bruker bare det ene, men hun bruker av og til begge om seg selv.
Det neste barnet for nok også dobbeltnavn
 
Dobbeltnavn fordi jeg syns Leah var litt kort og faren har dobbelt (samme antall bokstaver i begge navn).
 
Her ble det enkeltnavn fordi jeg/vi syns det er finest. Jeg syns ofte dobbeltnavn er ganske harry, enten fordi det høres bondsk/rånete ut eller de i andre enden av skalaen som blir så fisefine og pretensiøst at det blir helt kleint :stop:
 
Kun tilhenger av dobbeltnavn om begge brukes, her bruker mannen konsekvent kun enkel navn på de som har dobbelt....
 
Våre barn får kun ett fornavn. Mannen har dobbeltnavn, men bruker kun det ene. Vi er enige om at enkeltnavn er mer enn nok.
Mannens familie vil gjerne at en eventuell gutt skal følge deres navnetradisjoner, men det er helt uaktuelt. Jeg navngir ikke barna mine pga tradisjoner - jeg må gi dem navn jeg fakrisk synes er vakre.
 
Enkeltnavn, siden navnene i seg selv er litt tunge og med flere stavelser.
 
Enkeltnavn, siden det er ganske langt/tungt. Han har forsåvidt et mellomnavn, men det er etternavnet til morsslekta mi og vi ville ikke ha det med bindestrek med etternavnet vårt (tok mannen sitt da vi gifta oss, men beholdt det etternavnet som mellomnavn).
 
Vi klarte såvidt å bli enig om det ene, så dobbeltnavn ville jo bare blitt dobbelt så vanskelig å finne ut av :wacky:
 
Vi valgte dobbelt navn da det var ganske sikkert at han ikke ble den eneste med det første navnet i bhg/skole :) hadde rett da...
 
Valgte koet enkeltnavn på lillesnupp, fordi jeg selv har dobbeltnavn med bindestrek og ikke kan fordra det. Folk gir meg alskens kallenavn uten å spørre om det er greit, bare fordi de ikke gidder å si hele, alle offentlige plasser hvor man skal signere (posten, bankkort, skjema etc) har for liten plass.
 
Dobbeltnavn siden jeg syntes det var kjipt å ha enkeltnavn selv. :p Foreldrene til mannen er svenske, og de har alle i familien først et enkeltnavn også et påfølgende dobbeltnavn. F. eks Ingrid Ann-Helen. Mamma har syv søsken, samtlige har dobbeltnavn, besteforeldrene mine: alle dobbeltnavn.

Min første har dobbeltnavn, med bindestrek, også et mellomnavn. Babyen som er på vei vil få et enkelt fornavn og et mellomnavn, dette fordi at jeg fornavnet står mer enn støtt nok alene. Blir for mye om det skal brukes et annet navn i tillegg til det.

Herlighet, om folk synes det er bondsk, harry, stygt og sitter og gjør narr av barns navn, så sier det mer om dem. Er sikkert vooooldsomt verdensvante og sofistikerte selv.

Bønder har vel for øvrig som regel ganske tradisjonelle enkle navn, så hvor den assosiasjonen kommer ifra er et lite mysterie.:p
 
Last edited:
Har dobbeltnavn selv og har aldri brukt mer enn det første navnet. Syns det bare er tungvint å ha to navn. Derfor ville jeg bare ha ett på barnet mitt :) ser heller ikke helt poenget med to navn om en ikke skal bruke begge.
 
Vi har valgt enkeltnavn på datteren vår, uten at det er noen spesiell årsak til det. Hun er ikke oppkalt etter noen.
Mannen og jeg har begge dobbeltnavn og er oppkalt etter familie. For min del brukes kun det første navnet, men jeg er likevel fornøyd med å ha begge navnene pga oppkalling. Mannen bruker enten begge navn eller sitt navn nr2 - kommer an på hvem vi er med og hvilken vane de har. (Men hans første blir aldri brukt alene.)
 
Back
Topp