Kveles av gulp?

Mamstilen

Glad i forumet
Septembermødre <3
Altså, babyene skal jo ikke ligge på magen pga økt fare for krybbedød, men det jeg lurer på er om de kan kveles av gulp hvis de ligger på ryggen? Våkna her ei natt av at mini lå og "hosta" litt for han hadde gulpa, måtte da forte meg å snu han så han fikk det ut. Etter det har han ligget på siden uten unntak. Hvorfor blir vi anbefalt å ha de på ryggen hvis de kan kveles? Noe jeg har missforstått?

Jeg legger min baby litt på siden av den grunn du sier her.. For at gulpet skal kunne renne ut av munnen på henne :)

Ja, vettu, det er kjempe skummelt. Noen babyer har mer umodent system enn andre.. mitt 2.barn fikk gulpet i halsen støtt og stadig, hosta og gispa,ble rød i ansiktet og tårene spruta.. Ordna seg etter noen minutter men noe så vemmelig... måtte ringe 113 engang for det ga seg ikke, gikk heldigvis bra. (så lenge dem ikke blir blå i ansiktet så får dem inn litt luft). ho lå stort sett på siden, ho rulla seg faktisk til siden selv, fra dag en da vi var på sykehuset..

mitt første barn var aldri noe problem selv om han gulpa en del han også..

Ikke meninga å skremme noen forresten :)

Tror babyene stort sett ligger med hodet til den ene eller andre siden når de ligger på rygg, og dermed vil få gulpet ut. Mi liker også godt å ligge på siden, men jeg tør ikke la henne ligge sånn uten å være i nærheten/våken, da jeg tenker at hun lett kan kave seg over på magen.

Syns bare det er rart vi blir rådet å ha de på ryggen når det kan gå galt på den måten Ô.o

Syns bare det er rart vi blir rådet å ha de på ryggen når det kan gå galt på den måten Ô.o

På LUB sin side står det at de ikke kveles selv om de gulper liggende på rygg...og siden ant. tilfeller av krybbedød har sunket med 80-90% etter man begynte med anbefalinger om å legge de små på ryggen, så velger jeg å tru de har rett :)

På LUB sin side står det at de ikke kveles selv om de gulper liggende på rygg...og siden ant. tilfeller av krybbedød har sunket med 80-90% etter man begynte med anbefalinger om å legge de små på ryggen, så velger jeg å tru de har rett :)
ja... men hvordan er det mulig? vi kan jo kveles av vårt eget oppkast, så hvorfor ikke babyer?

ja... men hvordan er det mulig? vi kan jo kveles av vårt eget oppkast, så hvorfor ikke babyer?
Er ikke det stort sett i tilfeller der personen alt er bevisstløs eller døddrukken? Min lille ligger alltid med hodet til en av sidene og det virker ikke som han har noe problem med å hoste opp og spytte ut gulpet. Jeg pleier uansett å følge litt ekstra med etter han har spist, just in case :)

Er ikke det stort sett i tilfeller der personen alt er bevisstløs eller døddrukken? Min lille ligger alltid med hodet til en av sidene og det virker ikke som han har noe problem med å hoste opp og spytte ut gulpet. Jeg pleier uansett å følge litt ekstra med etter han har spist, just in case :)
Jo.. ja.. forsåvidt :P synes bare det høres skummelt ut :O

Satt akkurat å leste på denne tråden da mannen ropte meg opp på badet. Lillemor hadde gulpa på stellebordet, ble stille og han så at hun ikke fikk puste.... Han snudde henne, fikk ropt på meg og dunka henne på ryggen. Hun fikk det til slutt opp litt etter jeg kom opp og overtok dunkingen på ryggen.... Har også tenkt at de får det opp når de sover på ryggen, men begynner jo å lure nå... Skal legge henne litt på siden og støtte opp med dynen i natt... Dette var ingen kjekk opplevelse! :(

Satt akkurat å leste på denne tråden da mannen ropte meg opp på badet. Lillemor hadde gulpa på stellebordet, ble stille og han så at hun ikke fikk puste.... Han snudde henne, fikk ropt på meg og dunka henne på ryggen. Hun fikk det til slutt opp litt etter jeg kom opp og overtok dunkingen på ryggen.... Har også tenkt at de får det opp når de sover på ryggen, men begynner jo å lure nå... Skal legge henne litt på siden og støtte opp med dynen i natt... Dette var ingen kjekk opplevelse! :(
Oi, så uhyggelig :confused::( da føler man seg liksom ikke helt trygg uansett. Jeg pleier ofte stå opp og sjekke at lillegutt puster, når han sover helt musestille, klarer ikke å slå meg til ro før jeg har sjekket!.Heller en gang for mye! Jeg tror man kan kjøpe en slags "wedge" som støtter babyen opp foran og bak når de ligger på siden, kanskje det hadde vært noe å vurdere..

Oi, så uhyggelig :confused::( da føler man seg liksom ikke helt trygg uansett. Jeg pleier ofte stå opp og sjekke at lillegutt puster, når han sover helt musestille, klarer ikke å slå meg til ro før jeg har sjekket!.Heller en gang for mye! Jeg tror man kan kjøpe en slags "wedge" som støtter babyen opp foran og bak når de ligger på siden, kanskje det hadde vært noe å vurdere..

Wedge må jeg sjekke ut! Takk for tipset.
Nå pleier hun sjelden være stille om natta da... Grynter og snorker osv... Men jeg sover jo også innimellom så er litt skummelt.
Min mor sa at de pleide alltid legge babyene på siden da hun jobbet på barneavdelingen. Og de gjorde det på sykehuset med lillemor da de passet henne for oss noen timer.

Jeg har aldri hørt om at babyer som har blitt kvalt av gulp, men de får det i vrangen, hoster og harker til tider ja, det gjør han her også.

Jeg er ikke hysterisk på det, sover godt begge to om natta, men har våknet til at han plutselig hostet ja, det samme skjer under flaskemating her, sover sikkert litt til og får det i vrangen. Refleksene slår heldigvis inn :)

Back
Topp