Kveilet eggleder, gravid.

Bkno9178940

Andre møte med forumet
Hellow girls!

Jeg ble gravid i januar, og da jeg var på første ultralyd undersøkelse i uke 7+4, fant de ut at det var svangerskap utenfor livmor. Fikk beskjed om at egget hadde festet seg i høyre eggleder. De måtte fjerne både fosteret og høyre eggleder. Etter operasjonen fikk jeg vite at venstre eggleder så litt rar ut, altså den var formet litt annerledes. Skjønte ikke helt hva hun mente. Jeg bestemte meg for ta å HSG test for å undersøke den.

Fikk time hos Medicus 2 uker etter operasjonen. Møtte opp forundersøkelsen. Startet undersøkelsen, men kunne ikke fullføre, da det gjorde så synsykt vondt. Legen mente at det ikke var noe vits å ta ta denne undersøkelsen fordi det var fare for at gjenværende egglederen kunne sprekke. Hun mente jeg måtte vente noen uker til.
Jeg dro til England dagen etter. Tenkte jeg skulle ta denne undersøkelsen her, men turte rett og slett ikke. Så jeg tenkte let's go with the flow. Men etter å ha lest journalen min på helsenorge, fant jeg ut at den gjenværende egglederen er ''kveilet, mulig dysfunksjonell? ''. Jeg mistet all håp. Bestemte meg for å prøve IVF. Skulle møte opp for egguthenting 27. juli.
Jeg forventet mensen 25. juli, men mensen kom ikke. Tok test 27.juli, og den var positiv. Plutselig dukket alle symptomene opp, har skikkelige ømme bryster, kvalm, tisser ofte, humørsvingninger osv.. Ringte til legen for å bli henvist til tidligere ultraundersøkelse for å finne ut om alt er på riktig plass. Har fått time 7.juli, blir da 5+4. Så jeg håper alt kommer til å gå bra denne gangen.

Spørsmålet mitt er:

1. Har noen av dere erfaring med ''Kveilet eggleder''? Ble dere gravid? Isåfall, hvordan gikk det?
2. Fikk time 7. juli, blir da 5+4. Blir det for sent til å ta ultralyd når jeg 5+4?
3. Hvis de finner ut at det er exu igjen, kan jeg velge å ta cellegift fremfor å fjerne eggleder?
 
Har ikke hørt om kveilet eggleder før, og har heller ikke svar på spørsmålene, men har all medfølelse for situasjonen din og håper virkelig at alt er på rett plass nå! Men jeg vet at 5+4 er noe av det tidligste man tar ul for å se hvor fosteret ligger. Krysser fingrene ❤️ Hold oss oppdatert!
 
Da jeg ble gravid etter exu var jeg til ultralyd 6+4. Var ønskelig med time etter 6+0 fikk jeg beskjed om. Men sikkert ulik praksis på forskjellige sykehus.
5+4 er ikke for sent ihvertfall! Noe tidligere enn det er det vell nærmest umulig å se noe på ul.

Jeg fikk beskjed om at den tidlige ultralyden var nettopp for å prøve å fange det opp så tidlig evt at man kunne behandle med cellegift isteden for operasjon.

Masse lykke til og gratulerer med graviditeten :)
 
Back
Topp