Kvalmetråden!

marrengs

Forelsket i forumet
Novemberbarna 19
Jeg, som veldig mange andre her inne, sliter veldig med kvalmen.. Da blir man jo litt desperat etter råd.
Derfor lurer jeg, hva er deres beste råd mot kvalme?
Kom med alt dere har, så legger jeg det til i listen:D

Tips og triks mot kvalme
  • Spise sunt, lite og regelmessig, selv om det frister ekstremt lite
  • Ligge med hodet høyt i sengen (hjelper også mot halsbrann)
  • Starte dagen med vann og banan på sengen
  • Samarin(hjelper også mot halsbrann)
  • Seaband
  • Ikke pusse tenner rett etter oppkast, skader emaljen på tennene
  • Starte dagen med kjeks på sengen
  • For å unngå syreskader når man kaster opp mye, burde man unngå syrlig mat, godteri, appelsinjuice og brus
  • Spis mat som nøytraliserer magen
  • Unngå sterk og krydret mat, kan gi halsbrann og er lite behagelig å spy opp igjen
  • Man kan forebygge kvalme ved å spise mat som holder blodsukker stabilt feks fiskeprodukter (brød med makrell i tomat, laks/ørret på brødskiven. Oppdrettsørret og små ørret er trygt for gravide å spise)

Mild mat mot kvalme
  • Fiskepudding i hvitsaus
  • Laks i pasta/fløtesaus
  • Mild blåbærsmoothie med biola
  • Go’morgen yoghurt
  • Salte mandler (hjelper også mot halsbrann)
  • Bananer
  • Pasta med kremet saus (feks. Pasta carbonara)
  • Kjeks med smør
  • Grønne epler
  • Grøt (semulegrøt, risengrynsgrøt, havremelsgrøt)
  • Knekkebrød med syltetøy eller ost (tygges godt, er vondt å kaste opp harde og store knekkebrødbiter)
  • Fløteis
 
Last edited:
  • Liker
Reactions: Cgn
Banan, smaker det samme på vei opp som ned.
 
Salte kjeks på senga, grønne epler, lett mat, drikke nok og sove nok:)
 
Salte kjeks, karbohydrat rik mat som er lett å fordøye (ris, pasta, brød, knekkebrød, kjeks etc)

Mtp erosjon/slitasje på spiserør, tenner og svelg: Om man kaster opp er det lurt å unngå mat med for mye syre og heller noe som nøytraliserer magesyre. Eks melk/meieriprodukter (yoghurt, melk, rømme, iskrem) vs. Grønne epler, smågodt, appelsinjuice, cola/brus. Og lurt å unngå sterkt krydret mat.

Med litt erfaring kjenner man jo hva som er mer «behagelig» å kaste opp, og indisk Tina masala og appelsinjuice er langt mer ubehagelig enn pasta med kremet saus eller skrem :hungover::hilarious:

Knekkebrød er forøvrig ikke å anbefale om man har veldig alvorlig oppkast (maten kommer i retur med en gang), harde knekkebrødbiter er forferdelig å få i retur! Husk å tygge godt, au! :hilarious:
 
... og kaster man opp burde man IKKE pusse tennene etterpå! Kun skylle med vann, og gjerne munnskyllevann. Å pusse tennene etterpå ødelegger emaljen ytterligere... :nailbiting:
 
Mitt beste tips er egentlig å lukte minst mulig. Holder pusten når jeg åpner opp kjøleskapet, tønner søpla og går forbi kattekassa.
 
En ting som er DÅRLIG tips(nesten så det ble min første runde oppkast) var å gå fra salt chips til love hearts o_O jeg måtte akutt pusse tenner


Love hearts i seg selv er genialt mot kvalme.
 
Ta på seg sko å gå ut og rusle litt med eller uten musikk på øre. Det har redda meg et par ganger :yuck: (ikke i dette svangerskapet men første).
 
Takk for tips, sliter med kvalme jeg også :)
 
Back
Topp