kvalmetips?

lille ulv

Glad i forumet
kvalmen er akkurat like kjip som jeg husker den som fra forrige gang. dere andre som også er kvalme, hvordan kommer dere gjennom dagen? får dere i dere ordentlig med mat? bare tanken på middag får magen min til å krympe seg.

salte pastiller hjelper meg gjennom arbeidsdagen. Salt chips har jeg spist 3 kvelden. Hjelper det også.. men er det sunt? neida! Noen prater også om ingefær?

Fant dette på april 2010:

Virker som det er mange, inkl. meg selv som sliter med kvcalme om dagen, fant dette inne på marsforumet så jeg stjelte det derfra. Mye god informasjon og tips.. hvis du har noen tips om ting som hjelper så skriv det i denne tråden så legger jeg det til i dette innlegget.

Om svangeskapskvalme

Prof. dr. Babill Stray-Pedersen, spesialist i kvinnesykdommer og fødselslære, Rikshospitalet

Kvalme og brekninger er en vanlig plage de første 3 månedene i svangerskapet. Over halvparten av alle gravide er plaget med dette. Kvalmen kommer oftest om morgenen men kan også komme om ettermiddagen og kvelden. Noen kvinner føler seg fryktelig kvalme mens andre kaster også opp, slik at de kan gå ned i vekt. Denne svangerskapskvalmen opphører vanligvis etter 14. svangerskapsuke. Årsaken er ikke helt kjent. Tidligere trodde man at det var et psykisk fenomen, men nå tror man at det skyldes hormonelle forandringer. Kanskje HCG-hormonet. Kvalmen er som regel på topp når man har høye konsentrasjoner av dette hormonet, slik som f.eks. ved tvillingsvangerskap. Det er altså et godt svangerskapstegn at man er kvalm.

Hva forårsaker denne tilstanden?

Årsaken til hvorfor noen gravide blir kvalme, kjenner vi ikke sikkert. Mange forklaringer er imidlertid foreslått - psykisk stress, endringer i samspillet mellom nervesystem og hormoner, feilfunksjon av binyrer og hypofyse, forhøyet nivå av stoffskiftehormon og ubalanse i kjønnshormoner regnes alle å kunne ha betydning for utvikling av svangerskapskvalme.

Mattips som har fungert for andre
Gulrot
Sjokomelk
Søte kjeks - Kornmo kjeks, Marie kjeks, Bixit
Salte kjeks - Ritzjkjeks
Lakris/Salmiak - Tyrkisk Pepper,IFA
Salt potetgull - French Fries, Saltstenger
Epler
Farris og eplemost
Kavring
Mandler
Te med lite sukker
Te med sitron
Spiseskje med sitron
En sitronskive
Vaniljeis
Iste
Cola
Farris
Appelsiner
Love Hearts(hjelper også mot sure oppstøt/halsbrann mot slutten av svangerskapet)
Skorper m litt smør
Havregrynsgrøt

Livsstil tiltak

Frisk luft Masse søvn
Varm mat
Spise lite og ofte, 2-3 timer mellom hvert måltid
Prøv å spis litt før du blir sulten
Spise før man står opp
Fysisk aktivitet

Helsekost
Urizal Ingefær maks 1 g per døgn
Mulitvitamin
Vitamin B6
TrioB - b-vitaminer

Annet

Sea-Bands – på apotek – Alliance kjeden har de som jeg vet. Akupressur - elastiske armbånd med en liten kule på, som plasseres rett over hvert håndledd

Behandling
Akupunktur Homeopati

Medikamenter

Postafen - fåes kjøpt reseptfritt i 10 pakninger, men hør med legen om det er greit at du tar de
Afipran - resept belagt preparat, gies kun etter streng indikasjon av legen  

Kvalmen er her for fult, som sist. [:@][:'(]
Jeg spiser litt stort sett hele tiden, men må aldri bli for mett heller. Vanskelig balanse. Et råd er å gjøre noe så man får andre ting å tenke på, jeg reiser mye på besøk, det frister jo ikke men det hjelper.
Vi får bare håpe at det gir seg etter 3 trimester.

takk for tips...er jo en trøst å høre at det er andre som også sliter. er vel bare å bite tennene sammen og holde ut.

Trør ned mat uansett om det byr meg i mot. Ikke tenk på at du spiser eller smak så mye. Hjelper ihvertfall her.. [:)] Kvalmen kommer og/eller blir mye verre når jeg er sulten.. 

Back
Topp