Kvalmestillende

krølle...

Forumet er livet
August 2018
Utmarsj 2024
Jeg er 6+0. Fikk resept på Postafen og zofran i dag. Mener å huske at man burde være forsiktig med zofran før uke 9? Eller er det fritt frem nå? Tåler ikke Stemetil, Afipran og Largactil, så de er ikke et alternativ. Postafen alene hjelper lite, så skulle gjerne kastet innpå en zofran hvis det er trygt…

Fra relis.no:
«Ondansetron har vi noe mindre erfaring med, og derfor anbefaler flere behandlingsveiledere at andre legemidler som meklozin og proklorperazin skal forsøkes først. Dersom ikke man oppnår tilstrekkelig effekt av behandling med legemidler som postafen og proklorperazin, åpner likevel flere kilder opp for at ondansetron kan brukes i tilfeller hvor det vurderes som nødvendig, også i tidlig graviditet (1-3).»

Jepp. Akkurat. Hvis det er nødvendig, og ingenting annet funker. Men hva er det man er redd for? Vil ikke skade embryoet…

Oki. Da får jeg prøve å begrense meg. Ganespalte er null problem, men hjertetrøbbel orker jeg ikke…
Det er en liten potensiell risiko. I ditt tilfelle med så alvorlig HG er det absolutt god indikasjon for å ta det.
«Det er også funnet en assosiasjon mellom HG hos kvinner med lav vektøkning (< 7kg) og for tidlig fødsel og lav fødselsvekt»
Anbefaler deg å lese hele Relis-artikkelen.

Beklager om jeg virker frekk og direkte nå, men hvorfor er du så redd for å ta Zofran og ikke redd for å spise spekemat og myke oster?

Det er en liten potensiell risiko. I ditt tilfelle med så alvorlig HG er det absolutt god indikasjon for å ta det.
«Det er også funnet en assosiasjon mellom HG hos kvinner med lav vektøkning (< 7kg) og for tidlig fødsel og lav fødselsvekt»
Anbefaler deg å lese hele Relis-artikkelen.

Beklager om jeg virker frekk og direkte nå, men hvorfor er du så redd for å ta Zofran og ikke redd for å spise spekemat og myke oster?
Bare å spørre. Spekemat og myke oster kjøpt fra store produsenter i Norge og brukt helt fersk, langt fra utløpsdato, er det forsvinnende liten sjanse for at inneholder noen av de skumle bakteriene. Og det spiser jeg én gang i svangerskapet. Kanskje to. Zofran skal tas inntil 8 ganger om dagen i resten av svangerskapet… Har lest Relis-artikkelen. Med den ene lille jeg mistet i uke 12, tok jeg zofran hele veien. Det var ikke noe galt med den lille, og ingen vet hvorfor det gikk galt. I neste svangerskap fikk jeg beskjed om at zofran ikke skulle brukes før etter uke 9. Nå var jeg hos en privat gyn og fikk resept. Ble da skeptisk til hvorfor det plutselig er lov å bruke det hele veien igjen…

Bare å spørre. Spekemat og myke oster kjøpt fra store produsenter i Norge og brukt helt fersk, langt fra utløpsdato, er det forsvinnende liten sjanse for at inneholder noen av de skumle bakteriene. Og det spiser jeg én gang i svangerskapet. Kanskje to. Zofran skal tas inntil 8 ganger om dagen i resten av svangerskapet… Har lest Relis-artikkelen. Med den ene lille jeg mistet i uke 12, tok jeg zofran hele veien. Det var ikke noe galt med den lille, og ingen vet hvorfor det gikk galt. I neste svangerskap fikk jeg beskjed om at zofran ikke skulle brukes før etter uke 9. Nå var jeg hos en privat gyn og fikk resept. Ble da skeptisk til hvorfor det plutselig er lov å bruke det hele veien igjen…
Svaret er vel at det også er en liten risiko, og som med alt er det jo å veie opp nytte-risiko mot hverandre. Man skal ha prøvd andre kvalmestillende først, men hvis man er så dårlig at man ikke får i seg noe og alt går i retur, anses nytten klart høyere enn risikoen. Det er jo også en risiko med ubehandlet/ikke velbehandlet HG.

Hvordan har Xonvea fungert for deg?

Svaret er vel at det også er en liten risiko, og som med alt er det jo å veie opp nytte-risiko mot hverandre. Man skal ha prøvd andre kvalmestillende først, men hvis man er så dårlig at man ikke får i seg noe og alt går i retur, anses nytten klart høyere enn risikoen. Det er jo også en risiko med ubehandlet/ikke velbehandlet HG.

Hvordan har Xonvea fungert for deg?
Rakk aldri prøve Xoneva sist svangerskap. Har ikke prøvd det denne gangen heller. Ikke fått tilbud. Vet ikke om den er tablett eller smeltetablett? Tabletter fyker opp igjen før de virker. Jeg synes ikke zofran er verdt risikoen. Den hjelper ikke så mye at jeg klarer å spise/drikke uten å kaste opp. Og hvis jeg likevel må ha hjelp til ernæring, er det ikke verdt det. Hadde den gjort meg 80% symptomfri skulle jeg vurdert det. Kommer nok til å ta et par innimellom, men fortrinnsvis etter uke 12.

Rakk aldri prøve Xoneva sist svangerskap. Har ikke prøvd det denne gangen heller. Ikke fått tilbud. Vet ikke om den er tablett eller smeltetablett? Tabletter fyker opp igjen før de virker. Jeg synes ikke zofran er verdt risikoen. Den hjelper ikke så mye at jeg klarer å spise/drikke uten å kaste opp. Og hvis jeg likevel må ha hjelp til ernæring, er det ikke verdt det. Hadde den gjort meg 80% symptomfri skulle jeg vurdert det. Kommer nok til å ta et par innimellom, men fortrinnsvis etter uke 12.
Xonvea finnes bare i vanlige enterotabletter som svelges. Men har inntrykk av at du ikke er fullt så kvalm (relativt sett) enda? Så kanskje du klarer å svelge de enn så lenge? Med svangerskapskvalme er det lurt å komme raskt i gang med behandling. Da kan man forhindre at man blir like dårlig, men noen blir selvsagt veldig dårlig uansett dessverre.

Xonvea var etter mitt førsteinntrykk enkelt å svelge, da de er filmdrasjerte og små (ca. 5-6 mm diameter). Jeg har kun tatt en dose så kan ikke uttale meg om effekt enda men de fleste jeg har spurt skryter veldig av effekten. På apoteket ble jeg ‘advart’ mot å ta dem for sent på kvelden med tanke på hangover-effekten disse kan gi. Det er et eldre genrasjonspreparat i antihistaminsammenheng og sammenlignet med f.eks. loratidin som er et rent antihistaminpreparst så gjør xonvea deg trøttere enn loratidin. Samme gjelder cetirizin (eldst) kontra loratidin. Jeg merket litt til trøtthet første timen etterpå men det gjør ikke noe når en allikevel skal sove :)

Vedlegg

• IMG_0769.jpeg
    IMG_0769.jpeg
    1,6 MB · Visninger: 7
Takk for svar! Jeg har i løpet av natten bikket over i spyfasen. Spydd hver time siden 22 i går kveld. Alt av tabletter kommer opp igjen, så jeg må innom sykehuset i dag og få resepter på medisin i iv-form eller sc-form. Burde sikkert prøvd xoneva mens jeg bare var litt kvalm, evt startet mens jeg ennå ikke var kvalm, men det er så sykt mye treghet i systemet, så har ikke fått innkalling til oppfølging ennå. Henvisning sendt for to uker siden med tanke på tidligere historie…

Back
Topp