Kvalmestillende

Legen min ville heller sykemelde enn å gi med zofran i første omgang. H*n vil gjerne prøve ikke medikamentelle tiltak før zofran grunnet den bittelille risikoen for medfødt hjertefeil hos baby ved bruk av zofran i første trimester. Sist måtte jeg bruke zofran og gutten min har en liten hjertefeil, men vi vet ikke om det er relatert eller ikke. Jeg er egentlig enig med henne i at det er bedre med sykemelding først, men jeg vil så gjerne være i jobb!!
Ånei! Ufff.. så fælt å ha den byrden hengende over seg..
Mine 2 zofran-barn har det helt fint begge 2. Men ante ikke det var en risiko engang!

Kanskje bedre opplyst i dag, er jo 16 og 10 år siden jeg var gravid sist..
 
Ånei! Ufff.. så fælt å ha den byrden hengende over seg..
Mine 2 zofran-barn har det helt fint begge 2. Men ante ikke det var en risiko engang!

Kanskje bedre opplyst i dag, er jo 16 og 10 år siden jeg var gravid sist..
Det går som oftest bra, hvis ikke hadde man ikke tillat bruken :) men kjekt å prøve andre tiltak først.
 
Noen som har noen råd om når man bør gå for kvalmestillende? Hvor dårlig må man være? Jeg kaster typisk opp 2-4 ganger om dagen, men har også noen gode dager. Kan være kvalm alt fra 4 t til nesten hele dagen (og kvelden). Merker jeg har blitt dårligere nå som det er så varmt og har også begynt å kaste opp etter drikke (drikker lite om gangen). Legen min har aldri foreslått kvalmestillende, hverken dette svangerskapet eller forrige. Forrige gang var jeg sykemeldt hele første trimester pga svangerskapskvalme. Syns også det er vanskelig å få hvilt nok da jeg har en aktiv ettåring..
 
Noen som har noen råd om når man bør gå for kvalmestillende? Hvor dårlig må man være? Jeg kaster typisk opp 2-4 ganger om dagen, men har også noen gode dager. Kan være kvalm alt fra 4 t til nesten hele dagen (og kvelden). Merker jeg har blitt dårligere nå som det er så varmt og har også begynt å kaste opp etter drikke (drikker lite om gangen). Legen min har aldri foreslått kvalmestillende, hverken dette svangerskapet eller forrige. Forrige gang var jeg sykemeldt hele første trimester pga svangerskapskvalme. Syns også det er vanskelig å få hvilt nok da jeg har en aktiv ettåring..
Fyll ut skjemaet for svangerskapskvalme på nørs. Dersom du havner på moderat eller alvorlig kvalme så er det på tide med kvalmestillende. Viktig å tenke på at fosteret trenger at du får i deg væske og næring, og barnet ditt trenger at du er i form til å ta vare på henne :Heartred
 
Fyll ut skjemaet for svangerskapskvalme på nørs. Dersom du havner på moderat eller alvorlig kvalme så er det på tide med kvalmestillende. Viktig å tenke på at fosteret trenger at du får i deg væske og næring, og barnet ditt trenger at du er i form til å ta vare på henne :Heartred

Jeg kommer på moderat, gjorde det da legen scoret i forrige svangerskap også. Men har aldri vært snakk om det. Må ta det opp da! Er jo helt jævlig å være så mye dårlig
 
Jeg kommer på moderat, gjorde det da legen scoret i forrige svangerskap også. Men har aldri vært snakk om det. Må ta det opp da! Er jo helt jævlig å være så mye dårlig
Ta det opp! Relis skriver følgende om moderat kvalme I svangerskap "Terapiveiledningen for HG i NEL anbefaler at gravide med moderat kvalme målt ved SUKK bør tilbys legemiddelbehandling."
Kvamlmestillende burde egentlig bli tilbudt når legen mener kvalmen er såpass uttalt at sykemelding er på sin plass. Legger ved kilde på sitatet.

 
Klarte å gjøre generaltabben i går og gå tom for Xonvea :banghead: Oppdaget det da jeg skulle ta kveldsdosen i går. Ligget våken med kvalme i hele natt og kaster nå opp magesyre. Anbefales IKKE å bråslutte på Xonvea! Må bare apoteket åpne snart:smiley-angelic001 (tar av meg hatten for dere med HG,skjønner ikke hvordan dere kommer dere igjennom å ha det sånn mer eller mindre konstant:oops:)
 
:dead: Klarte å gjøre generaltabben i går og gå tom for Xonvea :banghead: Oppdaget det da jeg skulle ta kveldsdosen i går. Ligget våken med kvalme i hele natt og kaster nå opp magesyre. Anbefales IKKE å bråslutte på Xonvea! Må bare apoteket åpne snart:smiley-angelic001 (tar av meg hatten for dere med HG,skjønner ikke hvordan dere kommer dere igjennom å ha det sånn mer eller mindre konstant:oops:)
Ånei. Huff! Stakkar deg! Håper dt ordna seg og at du føler deg bedre? Jeg har prøvd å trappe ned,fordi det er jo så dyrt!!!! men får mer sånn etter en dag to så ligger jeg strak igjen. Er i uke 14 nå og ønsker så veldig å kutte ned og være ferdig med denne sinnsyke kvalmen:dead:
 
Takk snille du :Heartred Det kom seg etter 1 dag når jeg fikk startet opp igjen. Trodde ikke jeg ville bli så dårlig uten :oops: Ja,det er latterlig dyrt! :hungover:Tror kvalmen er på topp nå (uke 11) så håper virkelig det vil begynne å avta etter uke 12...men erfaring tilsier at det tar litt lenger tid hos meg. Håper du snart merker bedring! Livet uten kvalme er jo natt og dag:D Vi kommer dit til slutt:hello2
 
Takk snille du :Heartred Det kom seg etter 1 dag når jeg fikk startet opp igjen. Trodde ikke jeg ville bli så dårlig uten :oops: Ja,det er latterlig dyrt! :hungover:Tror kvalmen er på topp nå (uke 11) så håper virkelig det vil begynne å avta etter uke 12...men erfaring tilsier at det tar litt lenger tid hos meg. Håper du snart merker bedring! Livet uten kvalme er jo natt og dag:D Vi kommer dit til slutt:hello2
Samme her! Jeg vil jo si at jeg er litt bedre nå enn i uke 11. Men er nok av de heldige som har kvalme langt ut i andre trimester. Hadde det slik sist også. Men da prøvde jeg ingen kvalmestillende. Men bra det kom seg fort igjen! Xonvea er gull altså. Jeg tror jeg hadde blitt innlagt uten. Masse god bedring videre til deg også!! Hang in there! Og takk for tips om roooolig nedtrapping. Tror det er veldig lurt❤️
 
Jeg har enda ikke mannet meg opp til å be legen om kvalmestillende, men kjenner at det trengs etter mange uker med nesten konstant kvalme og oppkast flere ganger om dagen. Men kom til å tenke på at jeg ammer.. noen som vet om kvalmestillende som man kan ta mens man ammer?
 
Jeg har enda ikke mannet meg opp til å be legen om kvalmestillende, men kjenner at det trengs etter mange uker med nesten konstant kvalme og oppkast flere ganger om dagen. Men kom til å tenke på at jeg ammer.. noen som vet om kvalmestillende som man kan ta mens man ammer?
Phenergan og b6 kan ihvertfall brukes :happy:det er ofte førstevalget dersom man ikke får effekt av postafen. Har ikke sjekket om det kan brukes når man ammer.
 
Phenergan og b6 kan ihvertfall brukes :happy:det er ofte førstevalget dersom man ikke får effekt av postafen. Har ikke sjekket om det kan brukes når man ammer.

Takk! Leste at den kan brukes når man ammer :)
 
Back
Topp