Kvalme

svizzrulla

Glad i forumet
Aprilbarna`15
Oktoberbarna 2021♡
Jeg sliter sånn med kvalme. Dette er mitt 3. svangerskap og har aldri slitt sånn før. Jeg får nesten ikke i meg noe mat, magen romler og er så sulten. Men kjeven låser seg av mat, er så redd for mer oppkast.
Er der noen som har gode råd. jeg har fått i litt tørre rundstykke, skive med ost, tørr kokt makaroni, ristet brød, men nå vet jeg ikke hva jeg skal få i meg. Prøvde smoothie i går men det var ikke lurt :depressed:
Er så sliten nå, og syns såå synn i meg selv :dead:

Jeg sliter sånn med kvalme. Dette er mitt 3. svangerskap og har aldri slitt sånn før. Jeg får nesten ikke i meg noe mat, magen romler og er så sulten. Men kjeven låser seg av mat, er så redd for mer oppkast.
Er der noen som har gode råd. jeg har fått i litt tørre rundstykke, skive med ost, tørr kokt makaroni, ristet brød, men nå vet jeg ikke hva jeg skal få i meg. Prøvde smoothie i går men det var ikke lurt :depressed:
Høres ut som det kanskje er en god idé å ta det opp med legen din. De kan skrive ut kvalmestillende, mulig det kan ha effekt? Er jo veldig viktig å få i seg næring, for både deg og fosteret! I verste tilfelle så er det jo folk som trenger å bli innlagt på sykehus for intravenøs væske+næring, så ville personlig definitivt diskutert det med legen!

Høres ut som det kanskje er en god idé å ta det opp med legen din. De kan skrive ut kvalmestillende, mulig det kan ha effekt? Er jo veldig viktig å få i seg næring, for både deg og fosteret! I verste tilfelle så er det jo folk som trenger å bli innlagt på sykehus for intravenøs væske+næring, så ville personlig definitivt diskutert det med legen!

Uff, jeg føler jeg burde reise til legen, men med 30minutters kjøretur, gruer jeg meg veldig! Jeg kaster ikke opp så mye, bare sliter med å få i meg mat.. mannen skal på et apotek å prøve å få tak i et sånn armbånd mot kvalme, kanskje det kan hjelpe litt...
Ser veldig mørkt på de kommende ukene sånn jeg føler meg nå..
var gravid for 8 måneder siden, da hadde jeg ingen symptom og det endte i MA, så skal vel kanskje være glad for alle symptom jeg kjenner nå, men..

Pass på at du får i deg nok væske..! Spis Ritz kjeks? Eller noe annet salt.
Når jeg er kvalm, greier jeg ofte få i meg litt banan faktisk. En halv en av gangen. Bananer er gjerne litt svak på lukt og smak, og det er litt næring.. men ikke push deg selv til å spise mer enn du klarer, for da kommer det i retur igjen.

Blir det veldig ille, burde du fått kontakt med lege og få kvalmestillende.

Pass på at du får i deg nok væske..! Spis Ritz kjeks? Eller noe annet salt.
Når jeg er kvalm, greier jeg ofte få i meg litt banan faktisk. En halv en av gangen. Bananer er gjerne litt svak på lukt og smak, og det er litt næring.. men ikke push deg selv til å spise mer enn du klarer, for da kommer det i retur igjen.

Blir det veldig ille, burde du fått kontakt med lege og få kvalmestillende.

Takk, ja har lest banan kan være noe, men jeg grøsser med tanken! Men kanskje verdt å prøve litt.. tar i mot alle tips..

Noen som har prøvd kvalmestillende? Synes det høres så skummelt ut med medisiner og svangerskap!

Takk, ja har lest banan kan være noe, men jeg grøsser med tanken! Men kanskje verdt å prøve litt.. tar i mot alle tips..

Noen som har prøvd kvalmestillende? Synes det høres så skummelt ut med medisiner og svangerskap!

Hvis alternativet er at du ikke får i deg næring i det hele tatt, så tror jeg kvalmestillende i svangerskap er bedre enn å gå uten næring. Håper det ordner seg ♥️

Jeg prøvde sist graviditet, det hadde dessverre ingen effekt på meg. Klarte å holde kvalmen delvis i sjakk med å spise litt hele tiden.

Føler så med deg! Har det på akkurat samme måte. Kvalm, kaster opp, og er 100% sykemeldt :hungover: Jeg har dessverre ikke noen særlig gode råd, annet enn å husk å drikk masse! Og spis det du har lyst på, uansett hva det er. Her går det kun ned egg og skoleboller, det er det eneste jeg ikke kaster opp av akkurat nå :hilarious:

Jeg hadde hyperemesis i begge mine forrige svangerskap, og det varte gjennom 9 mnd begge gangene. Kjenner at kvalmen begynner å komme denne gangen også. Kjøpte seaband i dag, samt ingefærtabletter (ikke prøvd dette før). De to andre gangene var jeg nødt til å bruke flere forskjellige medisiner for å dempe kvalmen, men den ble likevel ikke ordentlig borte. Krysser fingrene for at jeg får mildere kvalme nå, men oddsen er vel større for at jeg får hyperemesis denne gangen også :confused:
Kanskje det holder hvis du sender legen melding på helsenorge eller snakker med legen på telefon? :)

Kanskje det er to inni der? :)

Jeg har hatt litt effekt av kvalmearmbånd, så verdt å prøve! Det eneste jeg får i meg når kvalmen er som verst er ritz kjeks med gradost og av alle rare ting; sjokomelk. Sistnevnte vil jeg anta for mange heller ville fått dem til å kaste opp :p Ellers synes jeg det er lite mat som funker på selve kvalmen...

Hvis det er noe som helst som frister, så prøv det. Jeg tenker at fokuset på sunn mat får heller være viktigere når man etterhvert forhåpentligvis klarer å spise mer normalt igjen.

Her har kvalmen også begynt å komme. Var kvalm til godt ut i uke 16 sist :( craver sylta ting.. spesielt ingefær! Sist måtte jeg ta kvalmestillende.. enders sikkert der nå også. God effekt av akupunktur, men blir dyrt i lengden..

Jeg ble anbefalt av legen å ta reisesyketabelletter pga voldsom kvalme forrige svangerskap :) Det skulle ikke ha noen innvirkning på fosteret, og hjalp en god del. Men det hjalp ikke akkurat på trøtthet :sleep011

Sniker fra august... Samme historie med meg. 3.svangerskap og jeg får plutselig ekstrem kvalme, ikke hatt dette tidligere. Sendte melding til lege på Helsenorge og forklarte hvordan jeg hadde det. Ble sykmeldt i 3 uker i første omgang. Kastet ikke opp veldig masse, men klarte ikke å spise og brakk meg mye. Var kvalm døgnet rundt, og ligge i ro var nesten det eneste som hjalp litt.
Disse 3 første ukene gjorde jeg ikke mye annet enn å ligge i seng/sofa. Spiste litt når jeg klarte, ble en del tørre knekkebrød. Av og til med kremost naturell. Eplejuice og Farris er en fin kombo mtp salter/næring.
Ble ikke bedre mtp kvalmen og begynte å kaste opp en del også, fikk så utskrevet afipran kvalmestillende. Tar en tabl morgen og en kveld, og dette døyver kvalmen veldig fint for meg. Prøvde en dag uten og da var kvalmen tilbake med en gang. Jeg er også skeptisk til medisiner, men det er nok lurt å se på totalsitiasjonen. Hva er verst..

Har nå vært sykmeldt i 5 uker, og fått ny sykemelding de neste to ukene. Føler meg litt bedre nå, så kanskje jeg prøver meg på litt jobb til uken:)

Ønsker deg lykke til!

Jeg synes saftis fungerer bra. Det får jeg i meg uansett hvor kvalm jeg er, og like etterpå er jeg litt mindre kvalm og klarer da å spise noe annet i tillegg.

i går prøvde jeg å gå en skitur, trodde frisk luft og fysisk aktivitet skulle hjelpe. Det gjorde det i hvert fall ikke...

Takk for så mye god respons! Jeg fikk i meg noen saftiser i går og fikk meg kvalme-armbånd! Fikk i meg kveldsmat i går kveld og fått i meg frokost i dag, og føler meg faktisk ikke like kvalm som jeg har vært siste uka. Jeg har trua på disse armbåndene nå! La dette vare! :happy:

Jeg hadde hyperemesis i begge mine forrige svangerskap, og det varte gjennom 9 mnd begge gangene. Kjenner at kvalmen begynner å komme denne gangen også. Kjøpte seaband i dag, samt ingefærtabletter (ikke prøvd dette før). De to andre gangene var jeg nødt til å bruke flere forskjellige medisiner for å dempe kvalmen, men den ble likevel ikke ordentlig borte. Krysser fingrene for at jeg får mildere kvalme nå, men oddsen er vel større for at jeg får hyperemesis denne gangen også :confused:
Kanskje det holder hvis du sender legen melding på helsenorge eller snakker med legen på telefon? :)

Huff! Da skal jeg ikke klage! Har heldigvis ikke kastet opp så mye. Jeg krysser både fingre og tær for at du får mildere symptom denne gangen!! For meg hjelper faktisk seaband litt.. hvertfall de siste 12 timene, så håper det fortsetter slik! masse lykke til!! :happy:

Føler så med deg! Har det på akkurat samme måte. Kvalm, kaster opp, og er 100% sykemeldt :hungover: Jeg har dessverre ikke noen særlig gode råd, annet enn å husk å drikk masse! Og spis det du har lyst på, uansett hva det er. Her går det kun ned egg og skoleboller, det er det eneste jeg ikke kaster opp av akkurat nå :hilarious:
Prøv seaband du også?? Jeg har såå troen på det nå! :smiley-angelic001:smiley-angelic001:smiley-angelic001

Full medfølelse. Har det på samme måte. Konstant uggen gjennom store deler av dagen og føler meg DRITT. Forsøkte det gode gamle trikset med cola... følte kanskje det hjalp litt:confused013

Da har vi det ganske likt! Kvalmen henger over meg konstant, og kaster opp så snart jeg spiser noe. Klarer ikke å holde på mat, kun av og til et par kjeks og litt suppe. Skal til legen i morgen, så får høre hva han sier. Har kjøpt postafen på apoteket, men det hjelper fint lite:sour: Føler meg så dritt og matt konstant, og må sitte/ligge i ro konstant! Godt jeg ikke er alene:singing:

Huff! Da skal jeg ikke klage! Har heldigvis ikke kastet opp så mye. Jeg krysser både fingre og tær for at du får mildere symptom denne gangen!! For meg hjelper faktisk seaband litt.. hvertfall de siste 12 timene, så håper det fortsetter slik! masse lykke til!! :happy:
Bank i bordet, men jeg syns armbåndene har funket bra det siste døgnet nå! Krysser fingre for at det funker videre for oss alle sammen :shy:

Back
Topp