kvalme

Mayheleng

Andre møte med forumet
Jeg sliter en del med kvalme, og har vegring for å kaste opp så unngår det til det aller ytterste så det jeg egentlig lurer på er om det letter på kvalmen å kaste opp?

For går heller igjennom litt oppkast enn å hele tiden føle at jeg må.
 
Jeg sliter en del med kvalme, og har vegring for å kaste opp så unngår det til det aller ytterste så det jeg egentlig lurer på er om det letter på kvalmen å kaste opp?

For går heller igjennom litt oppkast enn å hele tiden føle at jeg må.

Føler med deg. Har nesten hatt fobi mot oppkast/å kaste opp siden jeg var liten. Så hver gang jeg er kvalm gjør jeg ALT for å slippe å spy. Vet dette høres rart ut for mange, for jeg hører folk si at det blir bedre etterpå..

Hos meg må jeg kanskje slite meg igjennom kvalmen og ligge helt strakt og puste (viduet oppe - frisk luft) og etter en stund kan kvalmen komme «nedover» (altså som avføring) istedefor «oppover», så hvis jeg får gått på nr. 2 da så er jeg ofte ferdig med å være kvalm. Det er en rar greie som har blitt til :bored:

Jeg hadde svangerskapskvalme fra rundt uke 7 til uke 11. Jeg drakk iskaldt vann med sitron og ingefær og føler det hjalp. Har ikke kastet opp enda, og nå virker det som kvalmen har gitt seg for denne gang, går nå inn i uke 12.
 
Jeg synes det hjelper en stund å kaste opp, men prøver å unngå det da det ikke er noe bra for magen og tennene. Men lettere sagt enn gjort, kaster opp til tross for kvalmestillende.. :/
 
For meg hjelper det å spise regelmessig. Med en gang blodsukkeret synker, kommer kvalmen. Har bare kasta opp en gang, da hjalp det. Da jeg gikk med jenta mi sleit jeg mer med kvalmen, kasta opp hver morgen og etter mat, og var kvalm forde.
 
Bruker å hjelpe med å legge en tynn skive med fersk ingefær på tunga i noen minutter. Har lest en plass at man skal vær forsiktig med ingefær i svangerskap så er usikker om det er nulltoleranse eller begrenset. Har selv ikke prøvd dette ved svangerskapskvalme da jeg ikke har opplevd det enda. Men jobber på have og der kan det blir litt heftig til tider, har alltid reddet meg der! :)
 
Jeg syns ikke det hjelper å kaste opp, sånn som det kan gjøre ved omgangssyke. Kaster også opp til tross for kvalmestillende.
 
Det hjelper for meg å kaste opp, eller få en skikkelig brekning. Da får jeg hvile litt før det tar seg opp igjen. Her hjelper kvalmenedsettende meg, men jeg ble så utrolig trøtt av de. Så i dag prøver jeg å klare meg uten siden jeg er alene med barna. Spiser salte, smaksløse kjeks og drikker sitronbrus til den store gullmedaljen her.
 
Jeg har også fobi mot å kaste opp, slik @lilleperle beskriver. Har hatt det hele livet, og har nylig tatt tak i det og bedt om hjelp for å klare å takle det (psykolog).

For min del kan jeg være så kvalm jeg bare vil, jeg nekter å spy, samme om det gjør meg bedre etterpå. Var heldigvis ikke kvalm forrige svangerskap, nå er jeg litt uggen - begynte i uke 7, men ikke verre enn at det går greit.

Håper det snart går over!
 
Back
Topp