Kvalme

Har prøvd, men funket ikke for meg. Legen anbefalte phenergan, men det er reseptbelagt. Akkurat nå tar jeg stemetil (også reseptbelagt) fra forrige graviditet etter godkjenning fra fastlege om bruk nå også.

Skader nok ikke å prøve postafen. Mener legen sa den er reseptfri hvis man skal ut å reise, så ikke fortell på apoteket at du skal ha den grunnet gravid-kvalme, da kan de ønske resept... jeg synes det var kjemperart og legen er enig i det.
Edit: dobbelsjekk med lege at det er greit at du prøver :happy:
 
Last edited:
Har prøvd, men funket ikke for meg. Legen anbefalte phenergan, men det er reseptbelagt. Akkurat nå tar jeg stemetil (også reseptbelagt) fra forrige graviditet etter godkjenning fra fastlege om bruk nå også.

Skader ikke å prøve postafen. Mener legen sa den er reseptfri hvis man skal ut å reise, så ikke fortell på apoteket at du skal ha den grunnet gravid-kvalme, da kan de ønske resept... jeg synes det var kjemperart og legen er enig i det.
Jeg har postafen, men står på pakniningsvedlegget at man skal ikke bruke det om man er gravid, men har hørt om flere som har brukt det?
 
Phenergan Og afipran her! Ville ikke ha begynt på noen tabletter før jeg hadde tatt det opp med lege :)

det er som regel phenergan de anbefaler.
 
Jeg har postafen, men står på pakniningsvedlegget at man skal ikke bruke det om man er gravid, men har hørt om flere som har brukt det?
Kan fint brukes om legen din bekrefter at det er greit :happy: dobbelsjekk alltid med egen lege i tilfelle det er noe med din situasjon som gjør at akkurat du ikke skal ha det, men stort sett er det ikke noe i veien for bruk av postafen :happy: fikk det anbefalt av lege ved forrige graviditet og nå, men har ingen god effekt her, dessverre.
 
Etter 2 svangerskap med hyperemesis hele svangerskapene har jeg en del erfaring med kvalme og kvalmestillende....
1. Du må gi de kvalmestillende tablettene 3-4 dager med slavisk inntak før du kan si om en type kvalmestillende fungerer for deg eller ikke
2. Det er maaange typer kvalmestillende ute å går, og svært forskjellig og noen ganger begrenset kunnskap om medikamenter og svangerskapskvalme. Det har til og med vært mye endring i forskningen mellom mine to graviditeter (18 måneder mellom), så det gjelder å holde seg oppdatert selv og passe på at legen har oppdatert kunnskap. På SUS på gyn (har vært innlagt store deler av svangerskapet begge gangene) anbefaler de først (selvsagt etter avtale med en lege) å prøve: 1. Postafen, 2. Phenergan, 3. Afipran, 4. Zofran, 5. Largactil.
Hvis du prøver postafen i 4-5 dager og det ikke hjelper for deg, må du gi klar beskjed til legen om at du vil prøve noe annet. For det finnes faktisk medikamenter som hjelper på tilværelsen :) til og med for sånne som meg med hyperemesis.
 
Back
Topp