Kvalme!

Ser nå at jeg har gått ned 1 kg den siste uka, så har kanskje vært litt uggen likevel (har spist helt vanlig, men kanskje blitt mett litt fortere, pluss at det ikke har fristet med godteri).

Er nå 4+2, og ønsker foreløpig kvalmen velkommen! Idag er første gang jeg har kjent at jeg har vært noe mer enn uggen, dvs gulpet opp igjen fosfortabletten så fort den ble svelt og måtte forte meg å sette meg ned med en gang jeg ankom kontoret for jeg var redd for å spy! Hvis det holder seg på dette nivået er jeg strålende fornøyd for da kjenner jeg "at jeg lever" uten at det hindrer meg voldsomt i hverdagen!

Frykter likevel å bli superdårlig fremover, vet min mor var det i begge sine graviditeter.. Når ble kvalmen ille hos dere?
 
Er det bare meg som synes kvalmen blir et hakk kjipere for hver dag som går? Morgenkvalme my arse! Det starter på morgenen og eskalerer utover dagen og topper seg helt på kvelden. Fy så kjipt! Men verdt det! Får angst hvis kvalmen blir borte, så jeg vil ikke være uten heller!
 
Er det bare meg som synes kvalmen blir et hakk kjipere for hver dag som går? Morgenkvalme my arse! Det starter på morgenen og eskalerer utover dagen og topper seg helt på kvelden. Fy så kjipt! Men verdt det! Får angst hvis kvalmen blir borte, så jeg vil ikke være uten heller!
Du er ikke alene. Der siste jeg gjorde før jeg sovnet var å spy....
 
Du er ikke alene. Der siste jeg gjorde før jeg sovnet var å spy....
Fy for noe herk å måtte utstå! Jeg spyr ikke, men kjenner jeg brekker meg oftere og oftere- det er liksom like før. Gleder meg til dette er over, ass!
 
Jeg har ikke vært kvalm i det hele tatt i mine to tidligere svangerskap, men nå plages jeg litt. Mest på kvelden. Har også generelt dårligere matlyst og reagerer veldig på enkelte lukter... I går kom mannen sent hjem med en Fjorland middag som jeg ikke orket lukten av, grøss...
 
Er det bare meg som synes kvalmen blir et hakk kjipere for hver dag som går? Morgenkvalme my arse! Det starter på morgenen og eskalerer utover dagen og topper seg helt på kvelden. Fy så kjipt! Men verdt det! Får angst hvis kvalmen blir borte, så jeg vil ikke være uten heller!
Har det også verst om ettermiddagen og kvelden. Har ikke kjent så mye kvalme om morgenen faktisk, men etter jobb og etter middag var det ille!
 
Jeg har alvorlig hyperemesis, og har også hatt det i mine to tidligere svangerskap. Det er jammen meg tøft akkurat nå, det må jeg si. Gleder meg over dere som ikke kjenner så mye på kvalmen - nyt det! :)
 
Jeg er ikke kvalm enda, men hvis dette svangerskapet blir likt de to forrige så kommer kvalmen rundt uke 6.

Mine beste tips: spise noe lett rett etter du står opp, gjerne ha noe klart i kjøleskapet. Seabands! Ikke sånn kjeeempe stor effekt men jeg satt pris på den liten effekten de hadde. Snakk med lege! Hvis det blir verre, spør om medisiner. Jeg fikk postafen- den er ikke på resept, men det står at den er ikke anbefalt til gravide. Legen min sa at de har lang erfaring med den pluss forskning som viser den er ikke skadelig. Jeg tok postafen kun på kveldene når kvalmen var verst. Den gjør også at du er mer søvnlig (om mulig haha), så greit å ta den når du kan legge deg. Ellers var jeg sykemeldt de første ukene. Som legen min så, svangerskap er ingen sykdom, men vi har stor forståelse for alle plager som kommer med det, så ikke nøl å ta kontakt!
 
Kvalmen kom for meg i uke 5, begynte å kaste opp i uke 6 og har kastet opp flere ganger daglig i en uke nå. Brekker med hele tiden, og lukter på jobb kan trigge oppkast. Ble sykemeldt på mandag i 14 dager pga svangerskapskvalme. Gått ned 3 cm rundt midjen men opp i vekt 1,5 kg totalt (har vært opp og ned de siste ukene fordi jeg ikke får i meg mat og det jeg får i meg kommer ofte opp igjen). Skal prøve å bruke seaband, og håper inderlig at det er litt hjelp å få. Har også fått råd av legen mot kvalmestillende, men ingen kvalmestillende er laget for gravide selv om det ikke er vist at det er farlig å bruke. Kvalmen begynner som reger en time etter jeg står opp og er litt opp og ned, men topper seg på ettermiddagen mot kvelden, men er heldig vis ikke kvalm når jeg legger meg ☺️ Får i meg en banan om morgenen og gjerne to lyse rundstykker med smør i løpet av dagen. Middagsporsjonene mine er like store som til en 6 år gammel jente..
 
Så slitsomt å være kvalm. Håper det roer seg litt i julen. Hvertfall så jeg kommer meg med flyet fram og tilbake til juleferien.
 
Back
Topp