Kvalme

Grågåsa

Flørter med forumet
Septemberlykke 2016
Hei!

Er det noen andre som er plaget med kvalme? Hvilke tiltak har dere gjort, medisin eller sykemelding? Kanskje dere klarer å lide dere gjennom det?

Jeg er konstant kvalm, spyr ikke hver dag. Men kvalmen er helt lammende. Er i dag 8+5, og sist slapp ikke kvalmen før i uke 19! Postafen funket i forrige svangerskap, tok det først i uke 14 da. Å med alt leser på nett osv. så tør jeg ikke ta det nå så tidlig i svangerskapet.

Jobber i butikk, så er mye opp og stå, og ikke minst stå og prate med kunder. Kjenner lysten er mest på å ligge hjemme på badegulvet forann doskåla. Problemet med en eventuell sykemelding, er at da må jeg fortelle det til alle nå, å det har jeg ikke så veldig lyst til. Jobber i et lite familiefirma, der pappa blant annet sjefen min, så hvis jeg kommer med sykemelding vil han enten skjønne hva grunnen er, eller bli mega bekymra hvis jeg ikke forteller grunnen. Å ryktet vil spre seg fort blant tanter og onkler. Ellers er svigers nærmeste nabo hjemme, og vil bli veldig nysgjerrig på hvorfor jeg er hjemme hele dagen.

Måtte bare få utløp for litt syting...

Hei!

Er det noen andre som er plaget med kvalme? Hvilke tiltak har dere gjort, medisin eller sykemelding? Kanskje dere klarer å lide dere gjennom det?

Jeg er konstant kvalm, spyr ikke hver dag. Men kvalmen er helt lammende. Er i dag 8+5, og sist slapp ikke kvalmen før i uke 19! Postafen funket i forrige svangerskap, tok det først i uke 14 da. Å med alt leser på nett osv. så tør jeg ikke ta det nå så tidlig i svangerskapet.

Jobber i butikk, så er mye opp og stå, og ikke minst stå og prate med kunder. Kjenner lysten er mest på å ligge hjemme på badegulvet forann doskåla. Problemet med en eventuell sykemelding, er at da må jeg fortelle det til alle nå, å det har jeg ikke så veldig lyst til. Jobber i et lite familiefirma, der pappa blant annet sjefen min, så hvis jeg kommer med sykemelding vil han enten skjønne hva grunnen er, eller bli mega bekymra hvis jeg ikke forteller grunnen. Å ryktet vil spre seg fort blant tanter og onkler. Ellers er svigers nærmeste nabo hjemme, og vil bli veldig nysgjerrig på hvorfor jeg er hjemme hele dagen.

Huff, skjønner deg veldig godt! Sliter selv med kvalmen, spyr ikke hele tiden, men ganske kvalm når jeg ikke spyr.
Skal til legen selv i dag, klarer ikke gå på jobb med det her. Har stort sett ikke mulighet til å ta en matbit mer enn en gang iløpet av 8 timer, og masse stress, så det vil nok bare fremkalle mere oppkast [emoji85]
Skjønner det blir litt verre for deg.
Lykke til i valget ditt, håper det ordner seg uansett va du velger å gjøre :)

Hei!

Sykemeldt nå...

Vært kvalm i seks uker og spydd i tre av de

Huff, skjønner deg veldig godt! Sliter selv med kvalmen, spyr ikke hele tiden, men ganske kvalm når jeg ikke spyr.
Skal til legen selv i dag, klarer ikke gå på jobb med det her. Har stort sett ikke mulighet til å ta en matbit mer enn en gang iløpet av 8 timer, og masse stress, så det vil nok bare fremkalle mere oppkast [emoji85]
Skjønner det blir litt verre for deg.
Lykke til i valget ditt, håper det ordner seg uansett va du velger å gjøre :)
Sykemeldt nå...

Vært kvalm i seks uker og spydd i tre av de

Hva er deres tanker om Postafen mot kvalme?

Jeg ble selv sykmeldt pga kvalmen, spyr mindre når jeg er hjemme og tar alt etter mitt tempo, men er kvalm hele tiden. Jeg vil ikke si at noe annet enn å ligge og ta det rolig har hjulpet meg hittil. Har funnet min rare rutine. Men får ikke vekk kvalmen, bare har tilpasset livet mitt akkurat nå rundt den. Legen sa jeg kunne prøve postafen, men sa det hjalp sjeldent så har ikke prøvd det.
Jeg ser å jobbe i familiebedrift så er det vanskeligere å sykemelde seg, men du kan jo prøve alt fra endre rutiner på mat, tørre kjeks, etc, og postafen( hvis legen sier det er greit for deg) ingefær te og tabletter. Håper du finner din løsning fort[emoji173]️

Hva er deres tanker om Postafen mot kvalme?

Jeg fikk anbefalt av lege å helst å la være å ta noe, men dersom det ble altfor ille så er det postafen som er anbefalt sa han.
Jeg gikk derfor å kjøpte det i tilfelle det ble akutt behov, men har foreløpig klart meg uten. Jeg tenker det er greit å ta det, om du er så ille at det går utover hverdagslivet i stor grad:)

Ellers så er jo sykemelding et alternativ. Den uken det sto på som verst, hadde jeg to dager med full sykemelding, og noen dager med gradert sykemelding. Legen anbefalte rolige morgener, derfor gradert sykemelding. Men nå har jeg en kontorjobb da, ikke butikk. Men har selv jobbet i butikk i mange år, og skjønner godt at det ikke frister med kundebehandling når man er så kvalm. Noen kunder er også så krevende at det koker i topplokket, og når du da får kvalmen på det i tillegg, så er det ikke særlig gøy.

Eg er i dag 7+5, og kvalmen har vore altoppetande dei siste dagane. Måtte holde meg heime fra jobb torsdag og fredag. Men tok eigenmeldingsdager da. Har høstferie denne veka, so blir det nok tur til legen og få sjukemelding etter at veka er over.. for slik eg har det no, er grusomt...er kvalm heile tida, og må gjer alt veldig rolig og spiste ofte.. utslitt å berre ha det slik heime, so da klare eg dessverre ikkje noko jobb når eg er slik.. så får berre alle lure. Har fortalt det allerede til mamma og pappa da. Fordi er nærmare naboer. Men har gitt beskjed at det fortsatt er hemmelig so ungane våre veit det ikkje.. men spørs kor lenge det varer før storebror på seks begynner å lure... [emoji28]

Har du prøvd Seabands? Det har tatt de verste toppene for meg. Er fortsatt kvalm, men det gjør at jeg kan gå på jobb.

Takk for alle svar! Er alltid godt å få støttende ord. Ikke minst fra andre som er i liknende situasjoner.

Update: har nå 100% sykemelding i to uker. Sjef og familie er informert om denne gledelige nyheten. De tok det heldigvis fint alle sammen!

Kanskje man nå kan begynne å innse at man faktisk skal ha en baby igjen!?

Jeg lider meg foreløpig igjennom, men er nesten ubrukelig på jobb! Seaband funket ikke på meg, men vurderer akupunktur nå!

Så godt å høre at du fant ut av det <3 For øvrig anbefaler jeg og seabands :) Jeg lider meg igjennom hverdagen, men sitter og på kontor :)

Jeg har har vært kvalm så å si hele tiden, men klart å holde det i sjakk med å spise hele tiden! Men nå etter jeg er 12 uker er den blitt så mye verre den siste uken! Men nå i dag startet jeg opp med tilretteleggings vikar, og det var i grevens tid! Jobber i barnehage og idag fungerte jeg ikke! Så fikk en halv time ekstra pause som jeg sov i! Og har sittet nå i ettermiddag på kontoret og gjort ped arbeid [emoji85] hadde det ikke vært for den vikaren måtte jeg nok ha dratt hjem idag! Men har bare hun tirsdag og torsdag [emoji85] så er spent på hvordan det går imorgen! Og på fredag skal jeg egentlig i svømmehallen med barna men spørs om jeg ikke må sende noen andre [emoji87] vi må gå veldig langt!

Jeg ble kvalm og sykemeldt allerede i uke 6.. og har vært sykemeldt siden. Er nå 12+3:)
Svigers er nærmeste nabo, så de fikk vite det tidlig:p

Jeg er sykt mye kvalm og det går i bølger hele døgner, men topper seg om kvelden. Jeg har fått sykemelding og afipran. Syns ikke afipran hjelper noe særlig men tar det på det verste. Her lindrer å små spise hele døgnet.. men ikke funnet noe som tar det helt. Sist svangerskap gikk jeg til akupunktur og det hjalp meg i et par dager om gangen, så det anbefaler jeg masse og det er veldig gale.

Eg er veldig kvalm, og har fått resept av legen på afipran eller postafen (hugser ikkje kva for ein av dei), men har ikkje kjøpt ennå. Eg burde nok, for eg er sengeliggande omlag heile døgnet. Kastre opp 1-3 gonger per døgn, og slit med å få i meg nok næring og væske. Men eg liker ikkje medisin og hadde håpa å klara meg utan. Skal teste med seaband fyrst, kanskje det tar vekk det verste. Viss ikkje må eg nok berre starte på kvalmestillande.

Back
Topp