Kvalme

Lillenr3

Blir kjent med forumet
Er det noen her som bruker noe medisiner mot kvalmen? Har vært kvalm i 4 uker nå og orker snart ikke mer [emoji40]

Når jeg var hos legen fikk jeg beskjed om å prøve alle mulige kjærringråd fremfor medisiner/legemidler fordi det ikke var nok forskning på hvordan dette ville påvirke barnet i magen.

Her funker det å spise pære, hvertfall nå om dagen.

Når jeg var hos legen fikk jeg beskjed om å prøve alle mulige kjærringråd fremfor medisiner/legemidler fordi det ikke var nok forskning på hvordan dette ville påvirke barnet i magen.

Her funker det å spise pære, hvertfall nå om dagen.

Syns du skal være litt forsiktig med å uttale deg på den måten, det finnes en del kvinner som er ordentlig syke av kvalme. De skal hverken være redde eller ha dårlig samvittighet for å ta medisiner mot kvalmen sin. Selv har jeg brukt både prostafen og afipran dette svangerskapet.

Du kan jo lese litt her: http://forskning.no/helse-medisiner...-samfunn/2016/03/mange-gravide-tor-ikke-bruke

Mente absolutt ikke noe vondt med innlegget mitt, ville bare dele det legen fortalte meg. Mente absolutt ikke å tråkke på noen, beklager

Mente absolutt ikke noe vondt med innlegget mitt, ville bare dele det legen fortalte meg. Mente absolutt ikke å tråkke på noen, beklager

Forstår du ikke mente noe vondt med det, det var bare uopplyst og kan gi kvinner som virkelig trenger medisinsk hjelp dårlig samvittighet for at de tar nødvendige medisiner.

Så klart må man jo rådføre seg med sin lege om hva som er best for en selv. Burde ordlagt meg på en annen måte, ser det nå. Mener så klart at de som trenger hjelp skal få det!

Titter inn fra aprilgruppen! Jeg fikk forskrevet postafren fra legen, og har kjøpte meg disse "sea band " som man har på seg som armbånd og treffer noen kvalmestillende punkter(fåes kjøpt på apoteket). Føler at det har hjulpet meg mye. Men noe annet som har hjulpet mye har vært små måltider, noe som er lettspist! Jeg selv har fått hekta på danonino drikkeyoghurt og epler! Det er noe jeg kan få i meg flere ganger om dagen :) håper du slipper unna kvalmen kjapt! :Heartred

Jeg har brukt kvalmestillende i flere uker.. Er fullstendig ubrukelig uten.. Jeg er fremdeles kvalm(og nesten ubrukelig:p), men tabelettene tar de værste toppene og gjør at jeg ikke spyr så mye:)

Legen jeg var hos anbefalte meg postafen. Har tatt det jevnt siste ukene og føler det tar det verste. Er fremdeles kvalm, men har nå gått ned 2 kg på 2 uker istedet for 3 kg på 3 dager som jeg gjorde før jeg begynte på de [emoji4]

Har vært skikkelig kvalm den siste drøye uken hvor det bare ble verre for hver dag, hvor det toppet seg på søndag. Men siden da har det vært litt avtagende igjen, og i morges var jeg nesten ikke kvalm i det hele tatt. Er det normalt, eller skal jeg bekymre meg? Har ikke vært så plaget med kvalme de forrige svangerskapene da det gikk galt, så derfor er tankene mine rett tilbake der at nå har sikkert utviklingen stoppet opp :( Er 7+3 i dag...

Jeg har brukt kvalmestillende i flere uker.. Er fullstendig ubrukelig uten.. Jeg er fremdeles kvalm(og nesten ubrukelig:p), men tabelettene tar de værste toppene og gjør at jeg ikke spyr så mye:)
Samme her. Bruker Stemetil. Postafen, Afipran og alle verdens kjerringråd virker ikke på meg. Er sengeliggende men får i meg mat, og kaster bare opp ei gang eller to i døgnet nå, så må jo si det hjelper litt. Selv om kvalmen er til stede døgnet rundt.

Jeg var hos legen for et par uker siden for å få gradert sykemelding og spurte samtidig om jeg kunne ta Postafen hvis det ble for ille. Han sa at det var ufarlig å ta Postafen, og at det var det man først og fremst anbefalte gravide som slet med kvalme.

Likevel rådet han meg til å prøve så langt som mulig uten, for han mente at medikamenter ikke var løsningen.
Jeg er delvis enig med ham. Enig i at man ikke bør ta medisiner med en gang, men forsøke andre råd og tips først. Men jeg mener også at medikamenter(godkjent og anbefalt av legen vel og merke) kan være en god løsning om kvalmen blir uutholdelig og gjør at en ikke kan fungere i hverdagen.
Foreløpig har jeg heldigvis klart meg uten, selv om jeg har en pakke Postafen liggende i nødstilfelle:)

Er sykemeldt med ekstrem svangerskapskvalme.
Legen min sa til meg at jeg helst burde gå uten medisiner pga uvisse konsekvenser ved medisinbruk. Men da jeg ble lagt inn på sykehuset skrev spesialisten umiddelbart ut afipran (kvalmestillende) til meg, og forklarte nøye bruken. Da sa hun at afipran ikke påvirker fosteret, men at det kan ha uheldige bivirkninger for MEG. Jeg får gå på afipran i Max 5 dager i strekk. Må så gå 5 dager uten hvor jeg skal ta perydoxin (vitamin B6, selges reseptfritt på apoteket) x3 daglig, og så nye fem dager med afipran. Har utrolig god effekt de første 3 timene etter å ha tatt afipran, er så kvalm i 2-3 timer før neste tablett taes, men så ABSOLUTT forbedring. Endelig går det an å spise litt og vekta bikker endelig riktig vei ^ :-)

Har vært skikkelig kvalm den siste drøye uken hvor det bare ble verre for hver dag, hvor det toppet seg på søndag. Men siden da har det vært litt avtagende igjen, og i morges var jeg nesten ikke kvalm i det hele tatt. Er det normalt, eller skal jeg bekymre meg? Har ikke vært så plaget med kvalme de forrige svangerskapene da det gikk galt, så derfor er tankene mine rett tilbake der at nå har sikkert utviklingen stoppet opp :( Er 7+3 i dag...

Ikke bekymre deg du.. :) helt vanlig at symptomer kommer og går :) jeg ble bekymra da min kvalme plutselig ga seg over natta - men 4 dager etter var jeg på TUL og da så alt bra ut :) kvalmen var borte i nesten to uker, men de siste to dagene har jeg vært litt småkvalm igjen.. bare nyt å ikke være kvalm! :)

Sea band hjalp meg mye igjennom det verste når jeg verken klarte sitte eller stå.... Samt ingefær, men ikke vær redd for medikamenter om det er det du føler du trenger <3

Back
Topp