Det er flere ulike milde preparater man kan prøve mot kvalmen, og om det ikke holder så er det noen sterkere man kan prøve før eventuelt innleggelse, gå til fastlegen og få resept. Følg med på at du får i deg væske og noe næring hver dag, hvis det blir et problem å beholde væske må du inn for å få væske. Jeg fikk hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme) da jeg var gravid i fjor, og veide meg flere ganger i uken i tillegg til å måle opp væske og mat for å holde oversikt over hva jeg klarte å beholde. Og var selvfølgelig sykemeldt, klarte stort sett ikke å stå opp av sofaen uten å kaste opp. Jeg tror kanskje egentlig jeg burde ha fått intravenøs en periode, (men det spilte nok ikke noen rolle, det endte i MA for meg.)
Dersom du er blant oss som blir ekstremt kvalm så hjelper dessverre ikke de vanlige kjerringrådene mot svangerskapskvalme, men du kan jo teste dem ut først. Mange synes det hjelper å spise noe hele tiden, tørre kjeks på nattbordet, tyrkisk pepper, små porsjoner, mange måltider. Det viktigste for meg var å finne matvarer som var greit å kaste opp, slik at jeg orket å prøve å spise, selv om jeg regnet med at det kom opp igjen. Tyrkisk pepper er ikke godt å kaste opp, heller ikke kremost.
Dersom du kaster opp mye, forsøk å drikke eplejuice blandet med farris, da får du væske med litt sukker og salter - alle tre er viktig ved oppkast.
For meg hjalp det å spise på ettermiddag/kvelden, da kastet jeg mindre opp enn morgen/formiddag. Jeg kunne ikke ha på bukser eller annet som var nær magen, så jeg gikk mye i kjoler. For noen så funker det med gravidstrømpebukser, det ble for stramt for meg. Jeg fikk låne gravid-bilbelte av en venninne, og det gjorde det lettere å få kjørt til legen og jordmor. Jeg gikk til jordmor for akupunktur mot kvalme, det kan visst hjelpe, men det tror jeg egentlig ikke hjalp meg noen ting. Reisesyke armbånd får du kjøpt på apoteket, det kan hjelpe mot kvalmen.
Det viktigste er å lytte til kroppen, forsøke å få i seg væske og næring og slappe av. Jeg ble mye kvalmere av bevegelse, så jeg måtte egentlig ligge helt i ro. Det øker risikoen for blodpropp, så man burde jo reise seg opp med jevne mellomrom.
Håper du slipper unna den verste kvalmen, og at det går fort over igjen mot andre trimester.

Og lykke til på UL!