Kvalme..

Jette82

Betatt av forumet
Har hørt at man kan prøve akupunktur mot kvalme,noen som har hørt eller har erfaringer på akkurat det??
Den ligger å "gnager" hele dagen,ikke nok til å kaste opp,men nok til at jeg plages av den...

Jeg vet ikke jeg har hørt det samme.
Jeg og plages med kvalme, mest om morgenen og kvelden og litt utover dagen.[:'(] Har hørt at sjøsyketabletter og skal virke. Skal til legen på mandag, så da skal jeg forhøre meg litt[:)]

Jeg ringte og snakket med min akupunktør om det i dag, hun mente å kunne
hjelpe iallefall. Hun kombinerer nåler og soneterapi, så jeg håper på virkning.

Håper på å få en avbestilt time så snart som mulig, det er så utrolig slitsomt
å gå sånn. Har også "gnaging" hele dagen, spes oppunder brystbeinet.

Jeg kaster ikke opp ofte men er såpass kvalm hele tiden at jeg har kraftige
brekninger mange ganger daglig. Tar også ingefærtabletter men merker ingen
bedring.

Hør med en akupunktør i ditt nærområde, har lest flere steder at det kan hjelpe
og det skader iallefall ikke å prøve.

Lykke til [:)]

Det FINNES medisin mot svangerskapskvalme, men den gis kun ved hyperemesis. (Dvs. langvarig eller heftig kvalme, hvor mor ikke klarer å fungere i hverdagen fordi hun blir dehydrert eller ikke kan bevege seg uten reaksjoner.)
De KAN ha bivirkninger, og etter Thalomid-skandalen på 70-tallet (barn ble født uten armer og bein) så har de vært veldig restriktive med medisiner mot svangerskapskvalme.

Jeg går faktisk på medisiner, men det var etter lang og alvorlig overveiing sammen med legen - etter en måned i et kaldt, luktfritt rom hvor jeg brakk meg bare jeg beveget meg, ble hun såpass bekymret for helsen min at vi valgte medisiner.

Tips mot kvalme er også:
Småspising - så lenge du holder fordøyelsessystemet i gang, så holder kvalmen seg gjerne unna.
Syrlige ting - grønne epler, fox, eplejuice og farris blandet 50/50 osv.
Seabands - stretcharmbånd med en liten plastkule som legger press på et akupunkturpunkt på håndleddene.
Ingefær - noen får bedre effekt av litt skåret/revet ingefær i kokende vann enn disse kapslene. Kapslene inneholder også ofte peppermynte, noe som kan være litt pyton hvis du MÅ kaste opp...
NOK SØVN - for lite søvn kan fort føre til kvalme og ubehag.
Og så har mange effekt av akupunktur, som dere sier. [:)]

Lykke til, jenter!

får ta noen tlf å høre litt rundt,nekter ihvertfall å gå slik jeg gjorde sist ..
da levde jeg på tomater og vann i 4-5 mnd,ble tilslutt lagt inn får å få næring  inn andre veier..

Tomater, uff da hørtes ikke godt ut, venter selv i spenning om kvalmen skal overmanne meg denne gangen også, lå inne på sykehuset sist pga hypermesis så vet hva du snakker om når du prater om kvalme. prøv akpunktur du.

jeg brukte jo sånne armbånd, men om de hjalp... vet ikke helt... kanskje jeg hadde vært verre uten???

Men  sorry at jeg spør, hjalp tomater på kvalmen eller var det det eneste du ville ha, skal prøve det selv jeg (he he, litt galgenhumor må man jo ha..)

masse lykke til ihvertfall[;)]

Om det hjalp på selve kvalmen gjorde det nok ikke,men det var liksom det eneste jeg fikk ned..
Man finner sine ting,forskjellig fra svangerskap til svangerskap.
Igår klarte jeg faktisk å trykke ned en liten langpanne av brownis kake (av alle ting..),benyttet en kvalm fri time,men snakk om å gjøre seg selv noe så vondt!!!![:'(]jajo,den var veldig god....MEN det blir lenge til neste gang.

hei...er her inne å sniker litt, men jeg drakk ingerfærte som hjalp litt mot kvalmen.
spise ofte og med en gang jeg lukket opp øynene mine hjalp også!
lykke til jenter[:)]

huff håper du ikke tar deg nær av at jeg måtte le litt nå, langpanne og av alle ting brownies,,, ugh kvalmen bare på tanken.
Men husker når jeg lå på sykehuset og hadde spydd sammenhengende i en uke og så var det noen snille ( i øyeblikket jeg fikk den tenkte jeg om de var helt idioter) sjeler som hadde gitt meg en pakke med twist. Og fullstendig kikk på daim av alle ting, og så kom en sykepleier inn og så på meg som om jeg var gal, uff... Men i øyeblikket så var det så godt, timene etterpå var ikke fullt så gode. He he, håper jeg slipper det denne gangen ja.

Hmmm..ikke bra det da,får forhøre meg litt mere om det der.
Men ganske så typisk da,at når man endelig finner noe som kan ta bort deler eller hele problemet er det andre bivirkninger som er dobbel så store iforhold til hvor stort problemet i utgangspunktet var...

Back
Topp