Kvalme uke 34

Rita1994

Forelsket i forumet
Er 34+4 uker, og idag har jeg plutselig blitt veldig kvalm og kastet opp flere ganger. Magen er heller ikke helt i form. Er dette "normalt"? Har ikke vært helt i form, veldig sliten og føler meg rett å slett uvel. Flere som har opplevd dette, eventuelt vet hva det kan være?
 
En venninne opplevde kvalme de siste ukene og fikk vite at det kunne være fordi hormonnivået stiger og er høyt på slutten. Men hun kastet ikke opp så mye som du beskriver at du gjør, kanskje 1 gang i løpet av en dag og heller ikke flere dager på rad. Men så var hun ikke kvalm i starten av svangerskapet, sånn med tanke på at kvalme muligens har noe med at man reagerer (og det ulikt) på disse hormonene..
 
Jeg er 35+2 nå og har den siste uken blitt plaget av sterk kvalme! I går måtte jeg bare legge meg kl 21 med bøtta ved min side, blir helt overvelmet av kvalmen. Kan komme midt på dagen også. Har også hatt løs mage litt til og fra. Nevnte det til legen i dag og han ble ikke nevneverdig bekymret, alle prøvene mine er bra - Og når kvalmen gir seg så sitter jeg ofte igjen med halsbrann! Mener å ha lest at det er vanlig at kvalmen kommer/vender tilbake i slutten av svangerskapet... Blæææh! Gleder meg til jeg ikke er babyfabrikk lenger... :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg slet med ekstrem svangerskapskvalme fram til ca uke 20. Etter det så ble det litt bedre, men var fortsatt mye kvalm og kastet opp av og til. Men plutselig sånn i uke 32 ble jeg mye verre igjen og gikk tilbake til den ekstreme kvalmen som jeg hadde i starten. Har den siste uken følt meg noe bedre igjen heldigvis, men det er fortsatt ganske ille. Jeg er 36+2 nå. Legen og jordmoren min sier at det er ganske normalt å bli mer kvalm på slutten igjen dessverre. Men man kan jo også få omgangssyke osv i svangerskapet da, så krysser fingrene for deg at det er noe slikt og at det gir seg fort :)
 
Jeg er i uke 36 og har også kastet opp noen ganger nå. sover dårlig om natten og fikk beskjed om å ta det med ro av legen, dette fordi nå sa kroppen ifra om at det var nok! Jeg har jobbet 60% frem til nå, men ble 100% sykemeldt den siste uken..
Kan det være at du hodet travelt eller at kroppen rett og slett trenger mer hvile enn du får gjort nå?
 
Skal til jordmor i morgen, håper hun har noen svar. Hadde esktrem svangerskapskvalme de første ukene selv også, så håper virkelig ikke det vender tilbake..

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app
 
Jordmor mente, som flere av dere, at kvalmen skyldtes hormonene, og forberedte meg delvis på at det kunne bli like ille som første halvdel av svangerskapet.. Jeg hadde visst forhøyet blodtrykk, ikke spesielt høyt men høyt til å være meg (132/78). Og med utslag på urinprøven (P+1) vil hun nå ha meg inn ukentlig for å følge nøye med etter endringer.. kjenner panikken komme krypende allerede..

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app
 
Last edited:
Jordmor sa til meg at flere trodde de hadde omgangssyken så va det faktisk fødsel som nærmet seg. Og at det er helt naturlig. MEN nå va ikke du kommet så langt egentlig - så jeg aner ikke. Men de siste ukene kan diare, kvalme, oppkast være tegn på at fødsel er i gang eller nærmer seg!
 
Back
Topp