Uke 19+0 her og fortsatt tidvis oppkast og dårlig. Er nå helt utslått av slitsom forkjølelse og kaster derfor opp pga slimhosten. Kjente en forbedring i slutten av uke 16. Har variert mer i kvalmen etter det. Har vært gradert sykmeldt siden januar pga. formen. Sluppet innleggelser og medisin denne gangen.
Hvis du er skikkelig dårlig fortsatt er mitt klare råd: KREV hjelp og oppfølging!
For meg personlig holder jeg motet oppe, men det er fordi jeg husker hvordan det var å ha hyperemisis forrige svangerskap. En haug innleggelser, prøvde all medisin som eksisterer. Kun zofran hjalp. Var så dårlig at jeg i perioder ikke klarte å kommunisere pga. kvalmen. Bare lå på sofaen og på badet og spydde. Og dro på lege og sykehustimer/korte innleggelser. Det var «ganske» tungt. Trodde det vare «var sånn» for meg. Etter SEKS MÅNEDER med det og stort vekttap, stotra jeg meg utmatta inn på poliklinikken på KK og krevde at de måtte vurdere matsonde i tillegg til kun saltvann. Møtte ikke da på en overlege men en tilfeldig turnuslege.. som nettopp hadde fått med seg at hyperemisis kan bli forårsaket av høyt stoffskifte og at mine symptomer ellers jo stemte med det. Og at det hadde vært rutinesvikt hver gang jeg var innlagt, for de hadde aldri tatt blodprøve for stoffskiftet, kun for mineraler osv. Hun tok blodprøve av meg og avdekket at jeg hadde tre ganger så høyt stoffskifte som normalt. Det var det som hadde forårsaket hyperemisisen, og det var svært alvorlig å gå ubehandlet med så høye nivåer for både meg og baby. Seks mnd med det før en turnuslege lytta til det ingen andre sjekka. All kred til henne. Fikk så organsvikt og svangerskapsforgiftning (trolig pga stoffskiftegreiene) og babyen måtte tas i måned 7. Måtte fjerne skjoldbruskkjertelen etter svangerskapet, og har derfor ikke hyperemisis denne gangen.
Det ble en lang avsporing, men poenget var altså at du må kreve oppfølging fra sykehuset/legen hvis det er skikkelig ille. De passer faktisk ikke nødvendigvis på for deg så godt som vi skulle håpe.. Og alle som er innlagt med hyperemisis bør sjekke at det og er tatt blodprøver for høyt stoffskifte, siden det er en kjent årsak i sjeldne tilfeller til hyperemisis.