Kva vaskar du med?

baby i magen

Elsker forumet
Var på besøk hjå ei veninne i går og me kom inn på vasking. Eg vaskar på tradisjonelt vis med grønnsåpe. Ho spurte om eg ikkje var glad i ungane mine fordi ho meiner såpa legg seg som belegg på golvet og når me går på golvet blir dette virvla opp og ungane pustar det inn. Ho meinte dei kunne få astma og alt muleg av det. Er det noko i det eller? Er grønnsåpe farleg? Blei litt usikker her..[&:]

Jeg vasker med varmt vann og mopp jeg[8D] En sjelden gang iblant hiver jeg oppi en dæsj grønnsåpe for duften's skyld[8D]

eg bruke den gode gamle grønnsåpa eg...går ikkje ann å høre på alt folk sier for da skal man vist bare vaske med vann eller vaske med tørr klut. Tror det er mer skadelig enn å holde det rent med grønnsåpe...[8D]

Grønnsåpe og salmiakk. Trur ikkje det er farleg nei.

ORIGINAL: *LiLLa*

nei,det kan jeg aldri tro!!!mamma å besteforeldre har ALLTID brukt grønnsåpe,å vi har aldri lidd noe nød..men er sikkert ikke alle som tåler det,derimot

Eg trur heller ikkje det er farleg. Er jo sånn ein har vaska i alle år. Kjenner eg blir litt irritert på slike påstandar!![:@]

ORIGINAL: nathalies mamma

eg bruke den gode gamle grønnsåpa eg...går ikkje ann å høre på alt folk sier for da skal man vist bare vaske med vann eller vaske med tørr klut. Tror det er mer skadelig enn å holde det rent med grønnsåpe...[8D]

Som eg skulle sagt det sjølv! Men blir usikker når folk er så påståelege som veninna mi..[&:]

Vasker med Aiax (vårfrisk) elle ka den nå hette.. go lukt.. Dere så vaske me såpe å (Klorin,salmiakk i vannent..)koffer har dere det oppi hehe??;)

Ikke heldig nei med såpe,jeg vasker bare med vann for
det er bedre og så slipper man og få den hinnene som legger
seg med såpen,blir mye finere.

grønnsåpe legger igjen en hinne på gulvet som støv og smuss samler seg i - derfor anbefales grønnsåpe kun til vasking av ubehandlet tre..

men jeg syns at grønnsåpe lukter best..

nå vasker jeg med mopp og bruker noe som heter Parkett og Laminat rent.  Den lukter svakt appelsin, og litt friskt.  Beskytter laminat og parkett.

ORIGINAL: Elin_75

nei,det kan jeg aldri tro!!!mamma å besteforeldre har ALLTID brukt grønnsåpe,å vi har aldri lidd noe nød..men er sikkert ikke alle som tåler det,derimot

Eg trur heller ikkje det er farleg. Er jo sånn ein har vaska i alle år. Kjenner eg blir litt irritert på slike påstandar!![:@]

Ny kunnskap og viten er farlig? [8|]

Sign, men jeg bruker Ajax med sitronduft[:D][&:] har ikke hørt at det er farlig, grønnsåpe har jo eksistert i årevis, men ja sikkert noen som ikke tåler det, men stort sett er det husstøve folk reagerer på

ORIGINAL: Dollface™

ORIGINAL: Elin_75

Ny kunnskap og viten er farlig? [8|]

Nei da[:)] Men folk har ikkje blitt sjuke av det..eller sikkert nokon da, men.. Likar å vaske sånn eg er vandt til da[8D]

Eg fant ut at de var MYE bedre å kutte ut grønnsåpa. den la seg som ei hinne på gulve.. bruker bare ajax vaskemiddlene nå for da blir ikkje golve så skjollete....:)[;)]

ORIGINAL: Dollface™

grønnsåpe legger igjen en hinne på gulvet som støv og smuss samler seg i - derfor anbefales grønnsåpe kun til vasking av ubehandlet tre..

men jeg syns at grønnsåpe lukter best..

nå vasker jeg med mopp og bruker noe som heter Parkett og Laminat rent.  Den lukter svakt appelsin, og litt friskt.  Beskytter laminat og parkett.

Må nok signere denne. Grønnsåpe bør ikke brukes på vanlig gulv men er idéelt å bruke på ubehandla tre eller stein gulv. Så jeg vil si at venninna di har nok rett.

jeg bruker grønnsåpe på parketten og på flisene har jeg innimellom en bitteliten dæsj salmiakk i grønnsåpevannet for å løse fett bedre. Da vasker jeg godt over med reint vann etterpå for ammoniakk er ikke videre bra.... og kun på flisene, er få materialer som tåler amoniakk over tid.

Såpe må til for å få det reint, tenker jeg. Og grønnsåpe er reint og fint[:D]

LITT GODLUKT MÅ VI UNNE OSS I HVERDAGEN

Vi har tregulv og jeg bruker grønnsåpe, og annenhver uke har jeg salmiakk i vaskevannet. Føler det blir mye reinere av det =)

Jeg sier ikke at grønnsåpa i seg selv er USUNN - den er naturlig ja.. MEN.. den legger igjen en HINNE på gulvet som gir grobunn for bakterier og bassilusker, og holder støv og skitt tilbake på gulvet - istedenfor å fjerne det.  Akkurat som om man klæsjer lim rundt seg.. for å illustrere det litt.

Da jeg fant ut av dette var det ikke vanskelig å bytte til en annen såpe som IKKE har denne effekten.. kosta meg to kalorier å snu meg i såpehylla liksom.. hvis man vil ha grønnsåpelukta kan man ha litt grønnsåpe i en skål og sette ut i noen vindushjørner eller oppå ei hylle så det ikke syns...

". Renhold Dette består i å trekke inn minst mulig smuss, sand og støv og minst mulig kjemiske stoffer som kan sette seg på støv, og det dreier seg om rengjøring med riktig utstyr på de riktige stedene til riktige tider. Tilrettelegg for dette slik at rengjøringen ikke blir unødig besværlig og irriterende. God støvsuger med "allergifilter" (slett ikke nødvendig med de dyreste) og aller helst sentralstøvsuger. Tørre metoder eller bruk av lett fuktet mopp der det kan gjennomføres. Miljømopp på periskopstang for rengjøring av høye flater og lister."  http://www.inneklima.com/index.asp?context=1,94&document=308

"Spørsmål: Blir det rent uten såpe?
Svar: JA! ENJO-fibrene bryter overflatespenningen i vannet mekanisk (slik såpe gjør kjemisk) og vannet blander seg med støv og skitt. Fibrene er mikroskopiske og går ned i de minste porer og tynneste sprekker, og fjerner smuss og bakterier fort og effektivt uten kjemikalier.

Spørsmål: Hva med bakterier?
Svar: Vanlig såpe dreper ikke bakterier, men fjerner dem til en viss grad. Rengjøring med ENJO-fiber kan fysisk fjerne bakterier, og sammen med ettertørk skaper du et lite attraktivt miljø for bakterier. Såperestene som ligger igjen etter tradisjonell rengjøring, vil sørge for hurtigere bakterievekst i motsetning til ENJO som etterlater en ren såpefri flate. ENJO-produkter fjerner smuss og bakterier i porene i underlaget."  http://www.enjo.no/

"- Gammeldags gulvvask er i dag avlegs, sier spesialrådgiver Stein Ekkeren som er utdannet kjemiker. Han jobber på avdeling bygg og innemiljø, seksjon innemiljø, ved Teknologisk institutt i Oslo. Her har han blant annet vært med på å utteste ulike rengjøringsmetoder og hans konklusjon er klar: Tørre rengjøringsmetoder er langt mer effektive enn de våte metodene til å fjerne støv og løst smuss.

- Forsøk her ved TI har vist at gulvvask med vann og såpe ikke er noen godt egnet metode for å fjerne støv. Når vi rengjør med såpe og vann, fjerner vi ikke støvet; vi sprer det ut over gulvflaten. Etter en vanlig gulvvask kan det derfor være like mye støv på gulvet som det var før rengjøringen startet, påpeker Stein Ekkeren. - Dette gjelder vel og merke gulvflater som ikke var sterkt tilsmusset før de ble vasket. Det vanlige idag er å bruke varmt vann og forholdsvis mye rengjøringsmiddel når man vasker. Da tror man at det blir rent og pent. Men dette stemmer ikke. Det mange ikke vet, er at både bakterier og sopp trives og formerer seg i mye fuktighet og varme. Hvis det blir restfuktighet tilbake etter gulvvask, kan dette resultere i at både sopp og bakterier får svært gode vekstforhold. Disse mikroorganismene kan være mye helsefarligere enn støv." 

http://www.helsenytt.no/artikler/gulvvaskhtm.htm
På denne linken står det veldig mye bra nedover...

Jeg har sluttet å bruke grønnsåpe, fordi det legger seg et belegg på gulvet hvor mye støv samler seg.. Men det gjør det vel kanskje uansett? Jeg blandet det alltid med salmiakk for å få det ekstra rent.. Men nå har jeg gått over til Ajax eller bare Jif våtmopp, syns det er like greit, men føler ikke at det blir ordentlig rent.. [8|] 
Så jeg vet ikke hva som er best og ikke jeg...[8D]

Back
Topp