Kva slags konto(ar) har du til barna?

M

Moderator Linda

Guest
Sparekonto? Brukskonto? Boligsparing? Aksjar? Korleis sparer de? :)
 
Vi har opprettet en sparekonto til veslemor da hun fikk endel penger i gave til navnefesten. Putter litt på kontoen hver gang hun har bursdag, til jul, spesielle anledninger.
 
Sparekonto i mitt navn. Pengegaver settes inn der, og i blant litt i måneden. Men ikke noe fast. Mine svigerforeldre sparer også til han i et fond de har opprettet
 
Sparekonto + sparekonto i OBOS. BSU får hun opprette når hun begynner skatte tenker jeg. Vurderer fond etterhvert.
 
2 sparekontoer (en i hennes navn og en i vårt navn) og 1 fond/aksjesparingskonto. Pengegaver og arv settes inn på sparekontoen i hennes navn, fast beløp settes inn hver måned fra oss på den andre og barnetrygden settes inn på fond/aksjesparingskontoen.

Bsu opprettes når hun kan få skattefordeler.
 
BSU-konto, fond/aksjer og en sparekonto der vi setter inn gaver.

Vil anbefale alle som vurderer BSU i fremtiden å opprette en nå, først som sist. «Ordentlig» BSU kan de vel ikke få før de er 15 uansett, men de fleste banker tilbyr tilsvarende sparekontoordning fra de er 0 år, med samme gunstige rente, dog under forskjellige navn. Den dagen de engang begynner å skatte, kan man da bare flytte over fra start BSUen. Slik rentenivået er nå, er BSU omtrent den eneste kontoen det er «verdt» å spare på, og derfor ikke en sjanse man burde la gå fra seg.
 
Har aksjesparing i mitt navn og skal opprette konto i hennes navn, mest sannsynlig høyrentekonto i første omgang. Lenge til hun skal ha tilgang til den uansett.
 
Back
Topp