Det inneholder minimalt med fiber, mye stivelse og et rett og slett usunt.Ok, da skal jeg være litt forsiktig Hvorfor er ikke det så bra? Vet du det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det inneholder minimalt med fiber, mye stivelse og et rett og slett usunt.Ok, da skal jeg være litt forsiktig Hvorfor er ikke det så bra? Vet du det?
For en kropp som ikke tåler gluten vil den ha det bedre med produkter som er naturlig fritt for gluten fordi det er mye sukker i erstatningene. I de ferdiglagde erstatningene er det lite næring, lite vitaminer og mineraler, lite fiber, alt for lite proteiner og alt for mye stivelse og fett, og de er ofte fulle av sukker. Slikt er greit til fest. Med lite fiber og lite proteiner og mye stivelse så metter maten mindre og blodsukkeret blir ustabilt og alt dette fører igjen til at man spiser mye mer og man legger på seg, og med ustabilt blodsukker kan man også fort bli slapp og bli sugen på noe søty.Ok, da skal jeg være litt forsiktig Hvorfor er ikke det så bra? Vet du det?
Da er det ikke noe poeng i å leve glutenfritt. Da er det mye annet som kan prøves først. Kutt ut fiber i en periode. Altså alt av fiber, nøtter, frukt med mye fiber og grønnsaker. Prøv i 2uker funker ikke det kan du prøve å kutte ut alt med tilsetningsstoffer i 2 uker. Funker ikke det så kan du leve uten melkeprotein i 2uker. Osvsov. Slik fikk jeg selv beskjed om å prøve meg frem av sykehuset, det var 1.5år med ulik diett hver 2uke. Bortsett fra melkeproteinet, det holdt jeg meg unna hele tiden i tillegg til alt det andre jeg holdt meg unna i perioder .Tror de sjekket alt da de sjekket inni magen
Håper det snart kommer tester man kan ta, for det er alt for mange som lever glutenfritt unødvendig og har alt for lite kunnskap om kosthold til å leve sunt og glutenfritt.Så barn ned i 2-3 år følger trenden de da? Denne forskingen du henviser til her er liten og kan ikke bevise at for alle ligger dette psykisk og ikke fysisk. Jeg kjenner jeg blir sint når leger bare blåser av fysiske symptomer og skylder på psyken til folk. Det kan få alvorlige konsekvenser og redusert livskvalitet for mange mennesker . Og man vet i dag at der leger har tidligere skyldt på psyken så har det senere funnet ut at det er en fysisk sykdom.
Her på sykehuset jeg hører til er de klare på at mange kan være intolerante mot gluten, og tar pasientene på alvor.
Jeg lurer på om disse legene som mener dette ligger psykisk hos pasientene kan forklare meg hvorfor mitt barn blir syk om det blir spist en vanlig brødskive, mitt barn vet ikke at nå han spiser gluten.
Heldigvis har de fleste leger kommet lenger enn dette i dag, og man kan lese fornuftig lesing om intoleranse på NCF.no
Ja, noen gjør dette som en trend, andre får faktisk anbefalt det av leger og kliniske ernæringsfysiologer og får ett nytt og bedre liv
Hva fant du ut at du ikke tålte? Men hvis du har irritabel tarm, så vet du også at man reagere på gluten, selvom det ikke slår ut på tester.Da er det ikke noe poeng i å leve glutenfritt. Da er det mye annet som kan prøves først. Kutt ut fiber i en periode. Altså alt av fiber, nøtter, frukt med mye fiber og grønnsaker. Prøv i 2uker funker ikke det kan du prøve å kutte ut alt med tilsetningsstoffer i 2 uker. Funker ikke det så kan du leve uten melkeprotein i 2uker. Osvsov. Slik fikk jeg selv beskjed om å prøve meg frem av sykehuset, det var 1.5år med ulik diett hver 2uke. Bortsett fra melkeproteinet, det holdt jeg meg unna hele tiden i tillegg til alt det andre jeg holdt meg unna i perioder .
For om slike dietter skal funke og vise om det virkelig noen effekt så må man holde seg helt uten, man kan ikke ta snarveier og tenke "at den isen og den kjeksen gjør det vel ingenting om jeg spiser" selvom det er egg, melk, gluten eller noe annet i det. Jeg tåler ikke melk eller for mye hvetemel, men gluten tåler jeg. Men etter å ha levd helt uten gluten og melk 1år så kunne jeg sakte tilføre melkeprodukter i kosten igjen, så nå er det bare melk jeg ikke drikker og er forsiktig med yoghurt. Jeg kan også spise litt hvetemel nå uten å bli dårlig, men da kun et par ganger i året.Hva fant du ut at du ikke tålte? Men hvis du har irritabel tarm, så vet du også at man reagere på gluten, selvom det ikke slår ut på tester.
Spiste kun 1 kjeks i går og is-kjeks i dag med gluten. Har ellers vært forsiktig med mel etc, og ikke vært på langt nær så oppblåst og ikke luftsmerter. Sååå, for min del så tenker jeg at det er verdt et forsøk
Jeg er ikke helt sikker, men tror det er noe mot luftplager i tarmen. Han får det av legen, og det hjelper han veldig. Har du tatt opp tilstanden din med legen din?Hva er egazil?
Ja, men han sendte meg til Coloskopi.Jeg er ikke helt sikker, men tror det er noe mot luftplager i tarmen. Han får det av legen, og det hjelper han veldig. Har du tatt opp tilstanden din med legen din?
Ja, det er en del av utredningen. Og gastroskopi, hvis det er aktuelt. Tror mannen brukte 6 mnd og uendelige undersøkelser og div tester før det ble konstantert ibs. Det er viktig å utelukke alvorlige tilstander når plagene er uttalte og kan tolkes i mange forskjellige retninger lykke til hos legenJa, men han sendte meg til Coloskopi.
Kanskje høre om det når jeg skal til på fredag
Noen som har prøvd det i noen uker?
Slitt med magesmerter i flere år. Mye luftplager når jeg spiser(spiser mye brød,knekkebrød,pasta). Generelle magesmerter. Halsbrann etc.
Tatt coloskopi og legen sa jeg hadde irritabel tarm...
Er det vanskelig å kutte ut gluten? Er alternativene godt som man får kjøpt? Er så glad i brød
Jeg må spise oftere. Helst 6 ganger om dagen. Hva med kullsyre? Og gjær? Dette ble jeg også veldig oppblåst av.
Du sier du tror de har sjekket for alt i magen din, men cøliaki ka ikke utelukkes eller diagnostiseres ved coloscopi. Det må taes blodprøver, og hvis en har forhøyede antistoffprøver blir du henvist til gastroscopi med biopsi.
Som flere her anbefaler jeg deg å teste ut lav foodmap-diet, da kan du finne ut om du er sensitiv for enkelte typer matvarer selv om det ikke vises på blodprøver ol., slik det ofte er med ibs.
Jeg har cøliaki selv, og prøver å leve så naturlig glutenfritt så mulig. Det innebærer at hvis jeg baker brød ol., bruker jeg havre, mandelmel, bokhvete og kokosmel (for å nevne noe). Det går nok veldig fint å endre til et glutenfritt kosthol, men det krever tid og energi.
Hvis du kun er litt sensitiv for gluten, er det ingen skade i å slutte å bruke rent hvetemel, gå heller over til havre og spelt. Mange kan bli bedre i magen kun av den endringen
Ellers anbefaler jeg å lage maten fra bunnen av. Ikke kjøp ferdigprodukter da de ofte inneholder både gluten, sukker, salt og div andre ting som i grunnen er unødvendig tilsetning i maten.
Hvordan går det å bake med disse meltypene? Smaket det veldig annerledes? Og er det dyrt?
Jeg har vurdert å kutte ut hvetemel selv. Jeg har irritabel tarm, og har alltid blitt oppblåst av brødmat. Gikk på lavkarbo i en periode, og spiste ikke brød da. Både hodet, magen og kroppen generelt fikk det utrolig mye bedre.