Kunne du spart 20.000 i mnd?

Ja, jeg skal spare 20-25000 i måneden fra januar. Mulig han får anledning til å spare litt også.

På ingen måte. Har utbetalt omtrent den summen, bruker ca 7000 i mat i måneden. Barnehage og SFO utgifter ligger på 8500 og bare kollektivprisen ligger på 2000 i måneden. Det må dessuten brukes bil til og fra aktiviteter. Har husgjeld på 4 mill, og studielån på saftige 500 000 til sammen.
Lever ikke over evne, men 20 000, det hadde tatt tid å få til!

Vi har null problemer med å leve på SIFO-budsjettet i alle fall. Har vel kanskje "spart" (eller egentlig puttet i potten for husbygging), så mye som det de siste par årene, og tipper inntekten vår ikke er så veldig langt fra det der. Nå framover derimot har vi valgt å bruke mye mer penger på bolig, får lån som krever mye mer enn 11500 som budsjettet i artikkelen hadde.

Er man rik med 700.000? Det er ca 350.000 pr person i husholdningen.
Det er ganske så vanlig lønn i lille Norge ;)

Vi tjener ikke så mye vell å merke :p så i mine øyne er man litt rik når man har så mye i lønn. Det er ikke ALLE som tjener så mye, vi er en av dem :p selv om det er vanlig

Vi tjener ikke så mye vell å merke :p så i mine øyne er man litt rik når man har så mye i lønn. Det er ikke ALLE som tjener så mye, vi er en av dem :p selv om det er vanlig

Er da ingen som har skrevet at alle tjener det vel? ;) Men at det er en helt normal inntekt om begge jobber og man er ikke rik av den grunn :)

Lurer på hvem hun sikter til, vi har utbetalt 48000 og har 19000 (ca) i lån. Dyrere forsikringer og... 6 år høyere utdanning hver, så er visst ikke utdanning som lønner seg. :p

Månedlig? Tror ikke det? Vi ligger på rundt tusenlappen i strøm hvis vi tar i litt. Ellers så er vel forsikring og kommunale avgifter ca 10.000 lapper i året? :)

Vi betaler ca 1000-2000 kr i strøm i mnd(alt ettersom det er vinter eller sommer) forsikringer på iallefall 2-3000( har uføreforsikring på oss voksne som koster 500,- pr pers) og totalt hat vi kommunale avgifter på 25000 i året og nesten 10000 i eiendomsskatt, så jeg lurer litt på hva slags hus, kommune osv dette tallet er tatt fra..

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi betaler ca 1000-2000 kr i strøm i mnd(alt ettersom det er vinter eller sommer) forsikringer på iallefall 2-3000( har uføreforsikring på oss voksne som koster 500,- pr pers) og totalt hat vi kommunale avgifter på 25000 i året og nesten 10000 i eiendomsskatt, så jeg lurer litt på hva slags hus, kommune osv dette tallet er tatt fra..

Dæven det hørtes sabla dyrt ut. Vi bor i Akershus og betaler kun 12.000 i kommunale avgifter.

Dæven det hørtes sabla dyrt ut. Vi bor i Akershus og betaler kun 12.000 i kommunale avgifter.

Vi bor og i Akershus, men i en av de kommunene med høyest kommunale avgifter. Pluss at vi har utleiedel og kanskje hakket større hus en hva som er vanlig, ergo blir den høy. Men jeg syns nesten alle postene var lave, så nei vi hadde aldri klart å spare 20.000, selvom vi har mer i inntekt enn oppgitt også.

Med de utgiftene der og den inntekten, ja. Men så har vi ikke så lave utgifter, så det lar seg ikke gjøre bare pga det.

Med de utgiftene der og den inntekten, ja. Men så har vi ikke så lave utgifter, så det lar seg ikke gjøre bare pga det.

Ja det har jo liksom litt med å gjøre og, har man det sånn at man kan spare 20.000 i mnd, så ville vel kanskje de aller fleste kjøpt seg en større/dyrere bolig, bil osv. En ting er jo å spare til noe, men bare spare for å spare? Jeg vil leve litt og kose meg mens jeg faktisk lever og jeg da...

Ja det har jo liksom litt med å gjøre og, har man det sånn at man kan spare 20.000 i mnd, så ville vel kanskje de aller fleste kjøpt seg en større/dyrere bolig, bil osv. En ting er jo å spare til noe, men bare spare for å spare? Jeg vil leve litt og kose meg mens jeg faktisk lever og jeg da...

Ja.. Og med dagens lave rente er det liten hensikt å spare så mye i mnd, med mindre man plasserer i fond/aksjer. Å leve på stramt budsjett fordi man kan og ikke må er for spesielt interesserte i min verden. ;)

Vi har ikke 20 000 inn i måneden engang. Vanskelig da :P
Men i følge den der, så tjener barnefamilier inn ca 60 000 pr mnd..? Hadde vi hatt så mye, kunne vi fint spart inn 40 K i mnd..

Jeg også synes man er rik om man har 60.000 utbetalt i måneden :P Hadde vi hatt 60.000 utbetalt i måneden kunne vi spart 30.000 kroner. Det er fåtallet av de vi kjenner og omgangskretsen vår som har over 40.000 kr utbetalt i måneden, men nå bor vi i en utkant kommune med lite jobber som krever høyskole/universitets utdannelse.

Om man allerede har tatt opp lån til å kjøpe en bolig så man bor godt er det vel ikke noe poeng i seg selv å spare mer enn at man har en buffer til uforutsette ting inkl. om man skulle bli ufør en periode, og til ferier/større ting som man må bytte ut etterhvert. Vi sparer mye fordi vi ikke vil legge all penga i bolig men leve livet. Vi lever ikke livet hver måned men vil heller kunne reise litt osv.

Back
Topp