Kunne du hatt hjemmefødsel?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Tonje
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Tonje

Guest
For noen tiår tilbake, var hjemmefødsel det vanligste også i Norge. Etter at fødselsomsorgen i større og større grad ble lagt til sykehusene, har det blitt mindre og mindre etterspørsel etter å få føde hjemme.
Går du med en drøm om å føde hjemme, er det derfor viktig at du tar kontakt med en av de jordmødrene i landet som jobber med dette allerede tidlig i svangerskapet.

Les mer om hvem hjemmefødsel passer for her :love7

Skjermbilde 2017-11-09 kl. 12.20.12.png

Er hjemmefødsel noe som er aktuelt for deg?
Har du tidligere hatt hjemmefødsel, og kunne du tenkt deg å gjort du tenkt deg å gjort det igjen?
Du som har hatt hjemmefødsler tidligere, hvordan var denne opplevelsen?

Jeg kunne absolutt ikke det. Har hatt fødsler, som plutselig har endt med akutt keisersnitt.

Dessverre, har fått fødselskader begge ganger og mistet mye blod etter siste. Men ellers skulle jeg gjerne hatt det <3

Jeg har aldri født tidligere, men ønsker ikke hjemmefødsel. Jeg tenkte en del gjennom det og selv om det virker fint på mange måter så kunne jeg ikke ha tilgitt meg selv om noe galt skulle skjedd under fødselen som kunne vært behandlet / forebygget ved et sykehus hvor det ikke er langt mellom nødvendig utstyr og helsepersonell. Tør liksom ikke ta sjansen :oops:

Jeg ønsker ikke det, tenker det blir så mye søl og æsj ved fødsel, syns egentlig det er greit å ikke måtte ha det i egen bolig.

/ops, trodde denne lå på generelt forum ikke termingruppe. Sorry folkens

Last edited:
Nei det kunne jeg virkelig ikke hatt. Helt uaktuelt!

Tror det hadde gått veldig fint om fødselen går like greit som sist [emoji4] går fødselen fortere enn sist rekker jeg antageligvis ikke sykehuset uansett [emoji28]

Nope. Liker å vite at barnelegen er en 2 minutters sykkeltur unna. Tilfelle rottefelle [emoji4]

Nei. Synes det er godt at jeg har tilgang på lege og all hjelp som skulle trenges. Det kan jo brått oppstå uventede ting! Og mannen vil heller ikke; han synes det er greit å slippe rengjøringen etterpå[emoji12]

Har undersøkt muligheten, men det er flere ting som taler i mot. Mannen nekter, og avstanden til sykehus i tilfelle krise er for lang. Nei fra både partner og jordmor altså.

Tror ikke det er noe for meg. Hadde nok ikke turt det i frykt for at noe skulle gå galt. Spesielt ikke som førstegangsfødende.
Tenker også at det blir mye styr og en del opprydding etterpå. Vil nok heller bare få det gjort på sykehuset, og kunne komme hjem etterpå til et rent og rolig hus.

Jeg går med en drøm om det ja :Heartred

Mindre inngripen, samt den fødende får jobbe i takt med kroppen i kjente og trygge omgivelser med en jordmor hun kjenner fra før. Ingen vaktskift, ingen overnatting i sykeseng. Bedre produksjon av oxitycin når man kan ha dempet belysning og lite stress, dermed bedre naturlig smertelindring. Jeg ser mange fordeler med hjemmefødsel og statestikken viser tross alt at det er veldig trygt om ting ligger til rette for det (gjør det ikke det får du ikke føde hjemme)

Kan godt skjønne at andre syntes sykehus føles tryggere, men for meg kjennes tanken om hjemmefødsel tryggere (har en sykehusfødsel bak meg og bor nærme sykehus om det skulle oppstå komplikasjoner)

Helt uaktuelt for min del. Vil ha lege og nødvendig hjelp lett tilgjengelig om det skulle være behov for det.

Vi vurderer det. Kjæresten var ganske imot, men ble mer positivt etter jordmors reaksjon da jeg nevnte det (hun ble helt i ekstase, hehe). Vi skal møte en jordmor som driver med hjemmefødsel og høre litt om hvordan det er. Vi bor ikke så langt unna sykehuset, så jeg er ikke bekymret.

Back
Topp