Kun knekkebrød?

Et giftstoff som finnes i nesten all mat som er varmebehandlet fra fabrikk, fordi de varmer maten så lenge på så høy temperatur. Finnes i babymat, hermetikk, kaffe, frokostblandinger, knekkebrød etc. Vi får det i oss hele tiden men det er verdt å minimere. Ville ikke droppet knekkebrød av den grunn, men lurt å lage mat selv i stedet for å bare basere seg på furanholdige varer!
Men hvorfor dannes det kun furan i mat som er fra fabrikk da?

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Storebror spiser i perioder her også, rett og slett fordi eg tenker det e bedre å få i han noe enn ingen ting. Han er stort sett glad i skiver, men så plutselig kan han gå lei noen dager :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Sånn er det hjemme her også. Jeg tror det er helt greit, så lenge det ikke er snakk om sånne lyse knekkebrød som egentlig nesten er loff i knekkebrødformat.
Av en eller annen grunn så ønsket de i barnehagen at hun spiste mer brød hjemme, men ingen av oss andre spiser noe særlig brød heller, så det blir jo bare stående og bli ødelagt. Vi spiser havregrøt, havrefras og andre frokostblandinger, yoghurt firkorn eller andre grove ting i, frukt, og knekkebrød.

Vesla spiser jo brød i barnehagen, og hun har ingen problemer med vekta verken den ene eller andre veien, og vi hjemme er jo fornøyde, så jeg skjønner ikke hva problemet skulle være.
Hvis dere bruker lite brød går det ann å dele det i butikken, legge det i fryseren og bare ta opp de skivene dere trenger. Sånn gjør vi det her:)

15.08.12 Oskar♥
Tre skulle blitt fire 13.04.14, men ble visst fire 14.02.14 Frida ♥

Men hvorfor dannes det kun furan i mat som er fra fabrikk da?

Sent from my iPad using BV Forum mobile app
For å oppnå god holdbarhet, spesielt i varer det ikke tilsettes konserveringsmidler, varmes industrielt fremstilt mat lenge på veldig høy temperatur, ofte under trykk. Uten at det finnes gode data på dette, antas det at furan oppstår i all varmebehandlet mat. Furan fordamper lett, og vil derfor ikke ha høy konsentrasjon i hjemmelaget mat. Siden maten fra fabrikk ofte fremstilles under trykk, vil ikke furanen fordampe på samme måte.

Noe mer presist svar kan jeg ikke gi, dessverre, kan ikke påstå at jeg helt forstår kjemien i dette, men du kan lese mer hos vitenskapskomiteen for matsikkerhet, Mattilsynet og andre;-)

Back
Topp