Kun en eggleder igjen - hvor lenge skal man vente før man oppsøker hjelp?

Bkno4916410

Flørter med forumet
Hei!

Jeg føler jeg trenger noen gode råd/støtte/positive erfaringer.

I juni 2020 hadde jeg en exu der jeg fjernet venstre eggleder (trodde jeg). Ble gravid igjen i september og fikk et friskt barn i juni 2021.
Vi startet i august 2023 med å prøve på barn nr 2. Dette endte i ny exu i oktober - der de igjen fjernet venstre eggleder! Den hadde visst bare blitt delvis fjernet i 2020, så jeg har derfor høyre eggleder igjen. I papirene fra operasjonen leser jeg det slik at de har sjekket høyre eggleder og at den er i god stand. Har også eggstokker på begge sider.

Vi har aktivt prøvd nå siden etter operasjonen men det skjer ingen ting. Jeg har hele tiden tenkt at jeg blir raskt gravid, noe som ikke lenger er tilfelle etter at jeg fjernet hele egglederen på venstre side.

Hvor lenge bør man vente før man oppsøker hjelp? Jeg fyller 35 i år, og kjenner at jeg begynner å bli utålmodig. Er det noen som har erfaring med dette? Kjenner det begynner å ta litt for stor plass og mye energi i hverdagen da jeg hele tiden går og kjenner etter tegn, tester og blir lei. Det hjelper jo heller ikke at alle «forventer» at det skal skje noe snart igjen da mange vet om operasjonen…
 
Jeg er straks 39. Jeg søkte hjelp da jeg va 36. Ble gravid på 1 forsøk. Jeg trengte medisiner for å ha sjanse
 
Jeg har defekt høyre eggleder etter EXU, men har eggløsning som normalt og ikke noe problem med å bli gravid. Det sies vel at man skal søke hjelp etter å aktivt ha prøvd I 6 mnd når man er over 35 år..
 
Tenker du godt kan ta kontakt med gynekolog nå, hvis du selv føler for det. Med tanke på alder, og at du nå kun har en eggleder igjen så syns jeg ikke at du behøver å vente «bare fordi det er normalt at det tar tid».
 
Vi tok kontakt etter bare et par mnd som prøvere grunnet tidligere exu og fjernet eggleder, og sterk mistanke om endometriose. Vi hadde dog ingen barn innimellom og aldri blitt gravid naturlig etterpå...
 
Jeg har defekt høyre eggleder etter EXU, men har eggløsning som normalt og ikke noe problem med å bli gravid. Det sies vel at man skal søke hjelp etter å aktivt ha prøvd I 6 mnd når man er over 35 år..
Jeg har brukt eggløsningstester både før og etter operasjonen nå i høst, så jeg vet når jeg har eggløsning - ganske så normal syklus.. Blir kanskje litt stresset av det også da det ikke skjer noe! Men tror du at det regnes 6 måneder fra start til nå, eller 6 måneder fra graviditet som endte i exu?
 
Vi tok kontakt etter bare et par mnd som prøvere grunnet tidligere exu og fjernet eggleder, og sterk mistanke om endometriose. Vi hadde dog ingen barn innimellom og aldri blitt gravid naturlig etterpå...
Er det lov å spørre om hva som skjedde bår dere søkte hjelp? Hvilke runder måtte dere gjennom og hvor lang tid tok det?
 
Jeg har brukt eggløsningstester både før og etter operasjonen nå i høst, så jeg vet når jeg har eggløsning - ganske så normal syklus.. Blir kanskje litt stresset av det også da det ikke skjer noe! Men tror du at det regnes 6 måneder fra start til nå, eller 6 måneder fra graviditet som endte i exu?
Fra dere startet å prøve vil jeg tro.

Jeg har bare en eggstokk selv, men har begge egglederne. Ikke helt sikker på hva forskjellen er på å fjerne eggstokk og eggleder, men jeg vet at de påstår at det å ha fjernet eggstokk i alle fall ikke skal påvirke sjansen for å bli gravid.
 
Jeg har brukt eggløsningstester både før og etter operasjonen nå i høst, så jeg vet når jeg har eggløsning - ganske så normal syklus.. Blir kanskje litt stresset av det også da det ikke skjer noe! Men tror du at det regnes 6 måneder fra start til nå, eller 6 måneder fra graviditet som endte i exu?
6 mnd fra dere begynte prøving på barn (Altså evt før exu også)..
 
Er det lov å spørre om hva som skjedde bår dere søkte hjelp? Hvilke runder måtte dere gjennom og hvor lang tid tok det?
Begynte å prøve jan. Vi tok fertilitetssjekk hos hausken i mai og fikk beskjed om at vi trolig måtte ha ivf pga meg + dårlig sæd. Så fikk vi henvisning til lapraskopi for å sjekke endo. Lap I sept og henvisning til fertilitetsseksjonen, forsamtale november og første ivf februar.
 
Tusen takk for alle svar, det setter jeg veldig stor pris på❤️
Blir som sagt smågal av dette her, og overanalyserer alt! Kjenner tegn både her og der tror jeg. Er 11 dpo i dag, og hadde en en del friskt blod på papiret da jeg var på do i morges. Litt tidlig for mensen, men testen var negativ igjen…
 
Back
Topp