Kun 1 kontroll igjen til jordmor.

-Siri-

Flørter med forumet
Jeg gleder meg stor til den lille gutten vår skal komme, er i uke 39+2 nå. Jeg trives enda i gravidkroppen, men han er dypt velkommen når som helst :-)

Jeg er og glad for at det bare er en kontroll igjen til jordmor (kanskje jeg slipper unna). Jeg kom skjevt ut med henne fra starten av, men så rettet det seg.
Nå i dag hadde vi en ekstra samtale så mannen min kunne være med og der kom vi skjevt ut igjen.
Jeg har hatt en helt problemfritt svangerskap selv om jeg var overvektig ved start. Dette er jo noe jeg både er glad og stolt over. Men i dag så sa hun at jeg måtte være ekstra bevisst på symptomer på svangerskapsforgiftning for ettersom jeg var overvektig ved start er det en god sjanse for at jeg kan få det.
Hva er det å si da en uke før termin?!
Når jeg og leser om det er det 5% sjanse for å få det. Og det med overvekten gjaldt de med kmi over 35 ved start. Jeg hadde 29,8. Så hvorfor har jeg en god sjanse for å få det?
I tillegg så hun at jeg og kunne få komplikasjoner før og under fødsel. Det vet jeg jo, alle kan få det. Virker bare som om hun "angriper" meg for å være overvektig :-(

Er det bare jeg som er litt overfølsom eller var det unødvendig av henne å si det på den måten?

Måtte bare lufte ut litt... :-P

Jeg tror de må opplyse om dette. Og at kosthold og vekt blir tatt mindre alvorlig enn det burde av den gravide. Så er mye fokus på dette og det at dette SKAL opplyses om :) så jeg tror ikke hun sier det for å være slem, men for å være på den sikre siden slik at hun har opplyst om dette :) men noen jordmødre er jo mer opptatt av overvekt enn andre [emoji14]
Jeg veide 120kg sist jeg fødte og det er større sjanser for komplikasjoner ved en fødsel der mor er overvektig. Jeg tok ikke så seriøst på dette sist, men jeg fikk vel nesten det man kunne få [emoji14]

Jeg forstår deg, hvertfall om hun har lagt det frem på en kjip måte. Det er fint at de informerer om SF, da dette ofte har vært pakket litt under et teppe. Men å legge det frem på feil måte er jo dumt også. Fikk du informasjon rundt det? Har du ikke høyt bt eller urin for øyeblikket, er nok sannsynligheten liten :-) Og skulle du være uheldig, vil det i de fleste tilfeller kunne behandles med hvile/igangsetting. Forstår at det må informeres om, MEN her er det jo mange forskjellige måter å servere informasjon på da. Noen er mulig en del skarpere enn andre. Ønsker deg lykke til jeg :-) Dette går bra skal du se.

Jeg har lagt på meg 26 kg i dette svangerskapet og veier nå 100 kg. Jeg føler meg egentlig ganske fresh i formen, men heller motsatt etter jeg går fra jordmors kontor. Alle jeg snakker med sier det er normalt å legge på seg, AG jeg ser sunn og frisk ut og at det er bare vann i kroppen. Jordmor sminker ikke sannheten, hun sier jeg ligger helt i øvre sjikt og ber meg trene og spise sunnere. Hun har advart meg for svg. Diabetes og andre komplikasjoner. Det er jobben hennes, og hun gjør det ikke for å såre, det tviler jeg på.

Hun har allerede informert meg fra start.
Har tatt to (lovpålagte har jeg hørt) glukosebelastningsprøver, helt fine.
Har gått opp 13 kg fra start og veier nå 102.
Litt protein i urin, men den har legen sjekket og vi vet hva det er. Husker ikke hva det heter, men må ta antibiotika ved fødsel for å ikke smitte babyen.
Blodtrykket har vært litt høyt under de to siste kontrollene, men ikke for høyt.

Jeg skjønner at hun må informere igjen, men jeg blir jo skikkelig bekymret etter at jeg vært til henne. Driver å kjenner etter symptomene og er redd hver gang jeg får luft i magen :-\
Legen la det frem på en mye bedre måte.

Jordmødre har mange rare ting de har mye fokus på. Min skryter bare av meg vær gang over hvor flink jeg har vært som har hatt kost regulert sv.dia. Er bare det samme vær gang. For meg er dette en selvfølge. Jeg skjønner ikke at det skal være vanskelig å bare kutte ut det som er farlig å holde seg der. Så kunne godt tenkt å snakke om andre ting. Går jo på kontroller hele tiden i forhold til dette. Så blir jo litt lei. Jeg er jo gravid. Skal snart føde og så er det amming osv. Hva med å kunne snakke litt om det :p

Jeg har lagt på meg 26 kg i dette svangerskapet og veier nå 100 kg. Jeg føler meg egentlig ganske fresh i formen, men heller motsatt etter jeg går fra jordmors kontor. Alle jeg snakker med sier det er normalt å legge på seg, AG jeg ser sunn og frisk ut og at det er bare vann i kroppen. Jordmor sminker ikke sannheten, hun sier jeg ligger helt i øvre sjikt og ber meg trene og spise sunnere. Hun har advart meg for svg. Diabetes og andre komplikasjoner. Det er jobben hennes, og hun gjør det ikke for å såre, det tviler jeg på.
Dette kunne jeg like godt ha skrevet. La på meg like mye og bikket akkurat 100 når jeg fikk lille. La også på meg like mye sist som gikk greit av igjen. Har følt meg fin og frisk begge gangene og alle prøver var fine :)

Men, jeg har heldigvis ikke fått noe pes av lege eller jordmor om dette. De var mer "jaja, noen legger mer på seg enn andre, så lenge formen er fin og man spiser greit sunt stresser ikke vi med det" Veldig glad for at de tok det slik. Var igrunnen bare de siste par ukene jeg ga meg selv lov til å mumse litt eksta om jeg var kjesken ;)

Til TS: Tror hun mer vil informere, men skjønner man kan få ut klørene om man føler der er unødvendig av henne å informere deg om det. Må bare legge til at min svigerinne fikk sv forgiftning uten å føle seg noe dårlig så er sikkert for at du skal være obs bare :)

Dette kunne jeg like godt ha skrevet. La på meg like mye og bikket akkurat 100 når jeg fikk lille. La også på meg like mye sist som gikk greit av igjen. Har følt meg fin og frisk begge gangene og alle prøver var fine :)

Men, jeg har heldigvis ikke fått noe pes av lege eller jordmor om dette. De var mer "jaja, noen legger mer på seg enn andre, så lenge formen er fin og man spiser greit sunt stresser ikke vi med det" Veldig glad for at de tok det slik. Var igrunnen bare de siste par ukene jeg ga meg selv lov til å mumse litt eksta om jeg var kjesken ;)

Til TS: Tror hun mer vil informere, men skjønner man kan få ut klørene om man føler der er unødvendig av henne å informere deg om det. Må bare legge til at min svigerinne fikk sv forgiftning uten å føle seg noe dårlig så er sikkert for at du skal være obs bare :)
Man kan absolutt få sf uten å kjenne det, for veldig sjelden blir det så alvorlig at man selv kan merke det på kroppen (heldigvis!), så jeg mener ikke at man skal unnvike det. De fleste som får det, merker det ikke selv. Derfor måles urin og BT. Men det finnes så utrolig mange måter å legge frem informasjon på. Hovedfokuset burde være å gjøre alt man kan å informere uten å "skremme noen".

Man kan absolutt få sf uten å kjenne det, for veldig sjelden blir det så alvorlig at man selv kan merke det på kroppen (heldigvis!), så jeg mener ikke at man skal unnvike det. De fleste som får det, merker det ikke selv. Derfor måles urin og BT. Men det finnes så utrolig mange måter å legge frem informasjon på. Hovedfokuset burde være å gjøre alt man kan å informere uten å "skremme noen".
Det er jeg helt enig i. Man har nok at bekymringer som høygravid. Kan jo være en ide å forklare hvordan du tok beskjeden hennes så neste gravide kan få det vinkla litt annerledes, om hun da ikke er klar over at det kan høres litt krast ut.

Det er jeg helt enig i. Man har nok at bekymringer som høygravid. Kan jo være en ide å forklare hvordan du tok beskjeden hennes så neste gravide kan få det vinkla litt annerledes, om hun da ikke er klar over at det kan høres litt krast ut.
Ikke for å høres overfølsom ut igjen, men hun har terpet på vekten min siden start. Syntes jeg veide for mye. Syntes jeg gikk opp for mye (8 kg i uke 24 tror jeg, 13 kg nå i uke 39).
Hun har vært veldig vektfiksert :-\

Det synes jeg var et veldig fornuftig forslag hvertfall!

Ikke for å høres overfølsom ut igjen, men hun har terpet på vekten min siden start. Syntes jeg veide for mye. Syntes jeg gikk opp for mye (8 kg i uke 24 tror jeg, 13 kg nå i uke 39).
Ut fra hva du skriver her så høres hun litt ufølsom ut egentlig. Kan det stemme? Jeg synes ikke du har gått opp mye under svangerskapet egentlig. Jeg gikk opp 22 kg frem til uke 34.

Da ville jeg bare valgt å ta det hun sier med en mengde salt og kos deg med de siste dagene i svangerskapet :)

Skrømt:
Hun er egentlig grei sånn ellers, men ikke når det har med vekt å gjøre.

Tofus:
Det er det jeg har tenkt å gjøre, men må jo ha en liten utblåsning når noe plager en :-P
Jeg føler meg ganske bra og den lille er svært så aktiv av seg så jeg tror vi har det ganske bra begge to :-)

*sniker fra mai17*

Da jeg var gravid med førstemann så jaktet jordmor på meg. Da var det ikke normalt å ta glukosebelastning to ganger som det er nå (men tok belastning som var helt fint). Legen valgte å ta langtidsblodsukker isteden og mente det kunne holde (tok det hver fjerde uke), men jordmor brukte hver kontroll på å mase om vekt, kosthold, hvilke sykdommer jeg kan få og hva babyen min kan gå igjennom. Hun sendte meg med hastehenvisning i hue og ræva, og ingen skjønte hva det hastet med. Babyen var frisk, jeg bar frisk og alle prøver var bra. Men hun stoppet ikke med det, og vi snakket ikke om amming eller fødsel omtrent, kun om min vekt.
Nå fikk jeg ingenting da heldigvis, men jeg var jo nervøs hele svangerskapet.

Denne gangen er jeg også overvektig, jordmor informerte meg om dette ved første kontroll, og deretter har hun satt i gang nødvendige tiltak rundt det. Vi vet begge to risikoen, vi vet begge to at det vil bli tatt hensyn og tatt prøver utifra dette og jeg har fått anbefalinger om fysisk aktivitet og kosthold. Hun har også sagt at når man har noe ekstra så behøver man ikke å legge på seg etter anbefalingene (altså 16 kg eller noe?). Deretter snakket vi om baby, svangerskap, forhold på jobb, amming og det jeg måtte lure på.

Den første jordmor jaktet på meg pga vekten min, og den andre jordmor informerte meg. Det er to vidt forskjellige ting. Og når man er gravid så er man ekstra sårbar, så selvfølgelig vil ting også da virke enda mer sårt en til vanlig. Men jeg er helt for at det må informeres om hva sol kan skje og hva som er viktig og tenke på som overvektig, men de fleste klarer å ta inn den informasjonen helt fint og trenger ingen til å jakte på dem som to åringer på et kjøpesenter i ni måneder.

Back
Topp