kumle-oppskrift

Madoc

Gift med forumet
Jeg har en oppskrift på kumler som er ganske god

2 dl hvetemel
2 dl byggmel
2 dl havregryn
2dl potetstappe
2,5 ts salt
4,5-5 dl vann

serverer med bacon, saltkjøtt, purresmør...

Noen som har andre oppskrifter / gode tips?

Bruker forreste primsaus / brunostsaus på kumlene:

3 ss smør
1,5 ss sukker
1 ss hvetemel
2 ss prim / 6 høvel brunost
1,5 dl vann
sukkerkulør

annet tilbehør?

Komla er bare helt digg! Bestemor hadde vel dratt til meg (hun er vel lite frekvent her inne, så jeg våger meg til å si det likevel), men jeg synes komleblandingen fra Stangeland mølle er ganske så god, jeg! De blir like perfekte hver gang, og nesten ikke noe jobb [:D]

Har dessverre ingen andre gode mattips akkurat nå...

uff så innvikla oppskrift da [:D]
Gjør det enkelt jeg.

hvetemel
byggmel
potet
et par kokte poeteter

mos poetet i en mikser (sånn kraftig kjøkkenmikser) med litt vann
bruker ca 1/4 del byggmel i forhold til hvetemel.
bland i mel til ok tykkelse, skal være greit å lage en bolle i hånda med en skje, men pass på så den ikke blir for hard.
Legg en og en etterhvert som du lager i en kjele med kokende vann med salt i.
Kok dette i ca en time, til gjennomkokt.

vi bruker lys sirup til vi.
Mannen min liker også bacon og den brune duppe greie (liker ikke den jeg)

jeg bruker også ballmel (vi kaller det ball). Serverer med bacon eller pølse (evt. spekemår), smeltet smør, gulrot og kålrabi

Hverken komleblanding eller saltkjøtt (det er det sikkert, men det er vel ikek så vanlig eller) er vel og oppdrive i Oslo vel?[&o]

ORIGINAL: Schmoopy

Hverken komleblanding eller saltkjøtt (det er det sikkert, men det er vel ikek så vanlig eller) er vel og oppdrive i Oslo vel?[&o]

her får vi det på Rema og Rimi her, men jeg vet ikke om det er å få i Oslo jeg??

ORIGINAL: lenemor

her får vi det på Rema og Rimi her, men jeg vet ikke om det er å få i Oslo jeg??

Begge deler, eller saltkjøtt tenker du på?

Heter det bare saltkjøtt forresten? Åssen kokes det? Elsker komle, men det er jo så skjelden i Oslo at jeg ikke aner hvordan man lager det[:(]

Heter det bare saltkjøtt forresten? Åssen kokes det? Elsker komle, men det er jo så skjelden i Oslo at jeg ikke aner hvordan man lager det[:(]

begge deler er på butikken her, men saltkjøtt kan jeg dessverre ingenting om (jeg er oslojente som har bosatt seg på vestlandet med sunnmørsmannen sin, så jeg er litt nybegynner på ball ennå...)

begge deler er på butikken her, men saltkjøtt kan jeg dessverre ingenting om (jeg er oslojente som har bosatt seg på vestlandet med sunnmørsmannen sin, så jeg er litt nybegynner på ball ennå...)

Hehe, ok.

Håper på noen andre komle eksperter som kan hjelpe ei stakkars komleelskende Oslo jente.

Back
Topp