Kumelkproteinallergi

Leelu

Elsker forumet
Jeg lurer på om noen har erfaring de kan dele i forhold til barn med kumelkproteinallergi.
Jeg er overbevist om at min lille har det, og siden jeg ammer må jeg holde meg unna alt som inneholder melkeprotein, selv en skive ost resulterer i oppkast og smerter for den lille.

Når jeg sist nevnte det for legen på helsestasjonen ved første kontroll fikk jeg beskjed om at det ikke var snakk om noen testing eller diagnosestilling før hun blir rundt året.

Er det noen som har fått barnet testet før den tid?
Og kan jeg virkelig nektes testing?

Jeg vurderer å få henne privat testet hos barnelege, eller gå gjennom fast legen, er det lurt?
For da får jeg vel blå resept på det hun trenger av mme uten laktose, eller?

Skulle gjerne fått litt tips til hvordan jeg skal gå frem, og andre erfaringer om det har gått over for deres barn, og i hvilken alder.

Leelu skrev:

Jeg vurderer å få henne privat testet hos barnelege, eller gå gjennom fast legen, er det lurt?

Skulle gjerne fått litt tips til hvordan jeg skal gå frem, og andre erfaringer om det har gått over for deres barn, og i hvilken alder.

Her ble ikke frøkna testet før hun var året, men det var såpass tydelig at det trengtes ikke. Hun er forresten ikke testet for melkeproteinallergien enda heller, fordi vi vet hun reagerer på det. Men har testet for hest og egg(da hun fylte ett), og hun reagerte på begge.

Om du er sikker på at det er kumelksproteinallergi, trenger du jo strengt tatt ikke noen test, om du er sikker. men om du ikke er det må du jo bare stå på krava. dette gjøres på sykehus, så da ville jeg tatt kontakt med fastlegen og spurt om henvisning til testing. 

Om hun får en diagnose får du blå resept på melkefri mme, om du ikke får det, må du betale selv (dyrt).

Vi hadde ikke noe problemer med legene, bortsettfra at vi ville teste for egg da hun var 4-5mnd, men det fikk vi ikke. selv om en veninne av meg fikk testet sin sønn som var 4 mnd.

Grunnen til at de ikke tester er at om barnet ikke er blitt utsatt for allergenet, kan det slå ut som en "falsk positiv", om du skjønner ?

Allergien til frøkna har ikke gått over, men hun er bare 15 mnd, så det er fortsatt håp. :) Bare send pm om det er noe du lurer på :)

Også finnes det en grøttype i sverige som er uten melkeprotein og sukker (den norske fra nestle synes jeg er skikkelig søt-kliss). Den svenske heter Enago, og finnes som banan og eplesmak :)

Har vært samme problem her at vi ikke fikk teste han før nå når han har blitt ett år..eneste grunnen var at testene ble mer nøyaktig da.. ta være på alle kvitteringer, for du får refundert en del hvis det blir påvist melkeallergi...

Snorkmaiden skrev:
Også finnes det en grøttype i sverige som er uten melkeprotein og sukker (den norske fra nestle synes jeg er skikkelig søt-kliss). Den svenske heter Enago, og finnes som banan og eplesmak :)

Takk for tips om grøt i Sverige, skal be noen kjøpe med seg til meg om de drar, til nå har vi kjøpt en på helsekost, men det er dyrt. 

Har tenkt at jeg trenger diagnose for å få blå resept, ellers hadde jeg ikke trengt diagnose for jeg vet jo mitt.

Jeg tror faktisk hun reagerer på egg også, men ikke i like stor grad, fra det jeg har erfart er det et problem om jeg spiser egg, men om jeg spiser noe som inneholder egg går det greit.

Oceania skrev:
Har vært samme problem her at vi ikke fikk teste han før nå når han har blitt ett år..eneste grunnen var at testene ble mer nøyaktig da.. ta være på alle kvitteringer, for du får refundert en del hvis det blir påvist melkeallergi...

Takk for tips om å ta vare på kvitteringer, hadde jeg aldri tenkt på om du ikke hadde sagt det! 

Du får ikke tilbakebetalt med mindre du har fått resept på det !
Så om du kjøper uten resept, og sparer på kvitteringene får du ikke igjen noe.

Mener og huske det holder med hvit resept, men er usikker. Dette vet legen.

Snorkmaiden skrev:

sikker? jeg har bare fått beskjed om å ta vare på kvitteringer.. ikke at jeg trenger noe mer.. 

Min gutt hadde melkeallergi, og tålte ikke at jeg spiste noe som helst med melk i da jeg ammet. Han ble allergitestet da han var 2 mnd gammel av fastlegen. Vi fikk tilbud om henvisning til barnelege, men følte at det holdt med den veldig flinke fastlegen vår.

Siden jeg ammet hadde vi ikke behov for resept på mme. Legen vår var veldig opptatt av at jeg måtte ta kalsiumtilskudd da jeg ammet og ikke kunne spise melkeprodukter, vet ikke om det er noe du gjør? Gutten fikk grøt fra helsekost eller vi laget selv, det er ikke mye arbeid. 

Han vokste det av seg da han var 2-2,5 år, nå tåler han melk helt fint. :)

Oceania skrev:

Snorkmaiden skrev:

sikker? jeg har bare fått beskjed om å ta vare på kvitteringer.. ikke at jeg trenger noe mer.. 

Ganske så sikker ja. Apoteket vårt gjorde feil med det ene kjøpet vårt, og det fikk vi ikke tilbakebetalt av HELFO.

De hadde da glemt å føre på "reseptnr" eller noe lignende... *hurra..*

Sukkertopp skrev:
Min gutt hadde melkeallergi, og tålte ikke at jeg spiste noe som helst med melk i da jeg ammet. Han ble allergitestet da han var 2 mnd gammel av fastlegen. Vi fikk tilbud om henvisning til barnelege, men følte at det holdt med den veldig flinke fastlegen vår.

Siden jeg ammet hadde vi ikke behov for resept på mme. Legen vår var veldig opptatt av at jeg måtte ta kalsiumtilskudd da jeg ammet og ikke kunne spise melkeprodukter, vet ikke om det er noe du gjør? Gutten fikk grøt fra helsekost eller vi laget selv, det er ikke mye arbeid. 

Han vokste det av seg da han var 2-2,5 år, nå tåler han melk helt fint. :)

Jo da tar kalsium tilskudd, og har rismelk i kaffen, har kjøpt grøt fra helsekost. Den Holle grøten jeg fikk tips om her inne en gang, men liker den egentlig ikke fordi den blir til "vann" før den er spist opp.

Så bra han har vokst det av seg, er det jeg håper på her også.

Snorkmaiden skrev:

Ok, da er første skritt å få en lege til å teste, eller henvise til testing.
(Hva er forresten hvit resept?)

Leelu skrev:

Snorkmaiden skrev:

Ok, da er første skritt å få en lege til å teste, eller henvise til testing.
(Hva er forresten hvit resept?)

Det er en vanlig resept :)

Husk og stå på krava, ikke gi deg før du har fått den hjelpa du mener dere trenger ! Lykke til :)

Jeg har selv hatt et barn med skikkelig kumelkallergi,
Dette begynte jeg å merke når han var ca 2 mnd, ved at han fikk diare og mye utslett når jeg ammet. Jeg måtte da gå på diett. Han var allergisk mot egg også, så det måtte jeg også være for uten, fram til han var ca 14mnd..

Tror sjelden at de tar blodprøver av barnet før de er noen år, men å prikketeste de kan de gjøre i et veldig tidlig stadie.

Du kan teste barnet selv også, (hvis du ikke har misstanker om hyperallergi!) ved å smøre bittelitt melk på en liten flekk på armen til babyen. Får han da irritert hud og blir rød, så er han allergisk..

Vår sønn ble testet rundt 3 mnd ved prikktesting og vi ble deretter utstyrt med adrenalinsprøyte/epipen i tilfelle han skulle gå i sjokk. (han hadde veldig store reaksjoner på veldig små mengder)

Er barnet allergisk, kan du få nutramigen på blå resept som er en maisbasert melk. Den er grisedyr. Budsjettet vårt var på 23000 i året fra 1-2 år..

De fleste vokser det av seg. Og heldigvis var gutten vår fri den verste av melkallergien når han var 3,5 år.

Ønsker deg lykke til med testinga

Leelu skrev:
Jeg lurer på om noen har erfaring de kan dele i forhold til barn med kumelkproteinallergi.
Jeg er overbevist om at min lille har det, og siden jeg ammer må jeg holde meg unna alt som inneholder melkeprotein, selv en skive ost resulterer i oppkast og smerter for den lille.

Når jeg sist nevnte det for legen på helsestasjonen ved første kontroll fikk jeg beskjed om at det ikke var snakk om noen testing eller diagnosestilling før hun blir rundt året.

Melkeprotein og laktose er to forskjellige ting.
Om hun har melkeallergi, må hun ha melk uten melk, ikke laktose som du skriver.

Utover det kan jeg ikke hjelpe deg. Håper dere finner ut av det:)

Ja, melkeintolleranse og kumelkallergi er 2 forskjellige ting. Kumelkproteinet finnes i melk som er laktoseredusert. Så et barn med allergi kan IKKE få laktoseredusert melk.

Det er oftest at voksne folk har melkeintolleranse, mens barn har allergi, ifølge allergilegen/spes. jeg har vært til i 4 år.

Back
Topp