Kumelk??

A10+A12

Blir kjent med forumet
Hvorfor skal ikke barna ha vanlig kumlek før det er 1 år? Er det faren for at de ikke får i seg nok jern som gjør det?
Jeg har en jente som nekter å drikke mme for tiden, har holdt på i over en mnd nå.. Få i henne max 1 dl til dagen. Og får ikke i henne noe serlig vann heller, så her går det mye i tynn saft, utblanet juice etc... Men så mener noen at jeg burde prøve å gi henne kumelk, for hun er sikker lei mme smaken. (De smaker jo jern som bare det, så kan godt skjønne om hun er lei det....) Men så vet jeg jo hs har sagt at de ikke skal få det før de er 1 år, men husker ikke om det er pga allergi eller at de ikke skal få nok jern..
Hun elsker grøt, så jeg tenker at jern for hun nok av uansett... Hmmm.... *Dilemma*
Har fått beskjed av hs og lege at jeg må følge meg at hun ikke bli dehydrert, så jeg skulle gjerna hatt i henne mer drikke ja...
Noen med eldre barn som husker når de gikk over til vanlig kumelk og hvordan gikk det?

ORIGINAL: *LillaLenta*

Hadde ikke jenta mi drukket mme, så hadde nok jeg begynt å gi vanlig melk.. Jeg tenker at det er bedre enn ingen melk.. dette er bare MIN mening... jeg bare tenker at før (feks når jeg var liten) så fikk jeg jo kumelk fra jeg var to mnd! Håper det ordner seg for dere:-)

Jeg er litt sånn jeg også tenker... Og når jeg ser artikkelen som Faerytale la ut så virker det jo som det er jernet det er redd for.. Men blæææh.. Vanskeligt... *Dilemma*

melk undertrykker jern, så selv om det er mye jern i grøt så forsvinner det med kumelk[&:]
Jeg ville fulgt råder fra sosial og helsedirektoratet, det er jo ikke for morroskyld at de sier at barn ikke skal få drikke melk før de er 1år.

Du bør heller prøve å gi henne vann/mme ofte, to slurker hvert 5-10min så venner hun seg sikkert til det mer[:)] her går det i pupp som væske stort sett inntil videre.

Jern er et næringsstoff det lett kan bli for lite av i spedbarnskosten, og undersøkelser tyder på at bruk av kumelk i første leveår kan øke risikoen for jernmangel. Kumelk inneholder lite jern, og bruk av kumelk i spedbarnsperioden kan fortrenge mer jernrike matvarer fra kostholdet.

Mer enn god nok grunn til å vente for vår del ihvertfall. Det påvirker faktisk framtiden og jeg selv sliter mye med jernmangelanemi og det er slitsomt til tider altså[8|]

Jepp, som forklart over her, hindrer melk opptaket av jern. MME er behandlet slik at det ikke skjer, og i tillegg tilsatt jern.
Kroppen trenger mye c-vitamin for å klare å ta opp jern fra maten, mens melk gjør det motsatte; at kroppen ikke tar opp jernet fra maten.

æ har aldri fått mme eller mm mamma å morfar laga sånn hjemmelaga morsmelkerstatning med kumelk...

Jeg har gitt jenta vår litt kumelk (skumma) og yoghurt. men det har vært i små mengder. Om barn spiser godt med grøt, evt frokost og kvelds, og evt brødskive med leverpostei, så får de jo i seg en del jern. og om du gir litt fordi de er lei smaken av andre ting og ikke drikker så er jo heller ikke det bra.
gutten vår er to år og drikker masse melk, spiser mye yogurt og melkeprodukter. jeg spurte helsesøstra om hvor mye en toåring skulle ha og hun svarte max 6dl dagen tilsammen med alt.. her spises det minimum det per dag. men hun sa også om at hvis han ikke ble slapp av det så var det ikke sikkert at det to all jernet hans. vi prøver å gi minst mulig selvfølgelig....
poenget mitt er vel egentlig at om du nå og da gir litt kumelk for å unngå dehydrering er jo det mye bedre enn at det "kan ta" litt av jernet i kroppen til de små [:)]

Back
Topp