Kultur og religion

*bølla*

Gift med forumet
Det er en ting jeg synes er veldig rart. Norge har vært et kristent land i ca 1000 år. Det er grunnen til at vi feirer jul, påske og pinse. Det er også vært grunnen til at vi som samfunn har utviklet oss i den demokratiske retningen vi har etter at korstogene sluttet.

De siste 30 årene har vi hatt innvandring av mennesker fra andre kulturer med andre religioner. Dette synes jeg er positivt.

MEN hvorfor skal vi i Norge kaste vrak på den norske kulturen på grunn av at mennesker fra andre kulturer og med andre religioner har kommet til Norge? Skal jeg som norske slutte å feire jul? Skal sønnen min, som går på skolen, ikke få gå på julegudstjeneste med skolen? Skal vi "glemme" den norske kulturen fordi det finnes mennesker i Norge som har en annen bakgrunn? Skal ikke jeg være stolt av min norske kultur?

Nå blir det vel bråk, men dette synes jeg er veldig viktig.

Føler du at du forkaster den norske kulturen vår asså? Det er da helt opp til hver enkelt om man velger å feire jul, det kan jo ingen ta fra oss? Og er det snakk om å slutte med julegudstjeneste på skolen? Hmm..tja, det burde ihvertfall vært valgfritt det da! (jeg har ikke barn i skolen enda, så jeg vet ikke) Selvfølgelig skal du ikke "glemme" den norske kulturen og du har da all grunn til å være stolt av den! :)

Et kulturelt mangfold kan vi da ikke ta skade av, så lenge man vet hvem man selv er!

Veldig viktig å kunne skille kultur og relgion fra hverandre...

Jeg feirer ikke jul men skal ha jul...er oppvokst med en norsk jul[:D]Hjemme hos oss var aldri julen relgiøs.
Da jeg var liten hørte jeg mamma si at julen var til for barna...nissen,pakker osv tenkte jo jeg da og det fører jeg videre til mine barn,som den muslimske mammaen jeg er[:D]
Jeg vil at de skal føle spenningen med nissen,henge opp strømpe.Syntes det er litt trist at vi ikke har barnehageplass enda for det ville vært moro for eldstegutten å få lage ting,lucia,synge julesanger osv.(gjør jo det her hjemme men alikevel)

Back
Topp