Kul i pupen

Snart4kids

Gift med forumet
Har en kul i puppen :( synes det er kjempe skummelt at jeg har det, så ung (23) Ammer men det her er ingen melke kjærtel eller noe. Skal ringe legen imorgen, skremt.
Lurer på når de tar meg inn for skjekk og mamografi ?
Min mormor hadde brystkreft (har fortsatt en kul de holder under oppsyn) og min farmor døde av brystkreft 49 år gammel.Så jeg er livredd jeg har fått det!!

noen andre som har noen erfaringer eller har hatt kul i brystet? Hva gjorde legen med dere? Håper jeg får time raskt, redd jeg blir satt til time om lenge :(

Jeg vil tro at siden du er arvelig belastet at du vil få en mammografi. Jeg fant selv en kul for 6-7 år siden, da var jeg 25 år og tenkte straks, nå skal jeg dø. Viste seg å være godartet og fikk fjernet den på dagkirurgisk kort tid etter. Jeg fikk time til mammografi på sykehuset. Men bestilte privat siden ventetiden på sykehuset var 3 mnd!

Lykke til :)

Takk for svar :) Håper det ikke er kreft, livredd.vil ikke dø nå!!
Hvorfor er det så lang vente tid som 3 måneder ?Jøjje meg!
På privat klinikk som du fikk fjernet din, koster det noe eller får man det dekket ??

Du er bare 23 år så sjansen er knøttliten selv om det er arvelig belastet.. Krysser fingrene! Jeg har kjent på den følelsen sjøl, så vet det er jævlig å sitte å vente :/ Klem!

Lillesnille skrev:
Du er bare 23 år så sjansen er knøttliten selv om det er arvelig belastet.. Krysser fingrene! Jeg har kjent på den følelsen sjøl, så vet det er jævlig å sitte å vente :/ Klem!

Jeg fikk en kul under armhulen da jeg var gravid, liten og knallhard. Fastlegen min kunne ikke si hva det var og jeg ble sendt til ultralyd av kulen. Det viste seg at det bare var en melkekjertel i armhulen, veeeeldig sjeldent fikk jeg beskjed om. 

Hvordan kjennes din kul ut? Hvor stor er den? Kan den "flyttes" på eller sitter den fast i underlaget?

Den sitter på høyre bryst på venstre side av brystet.den kjennes glatt ut og litt bevegelig men ikke mye.er øm der

glamaria skrev:
Jeg fikk en kul under armhulen da jeg var gravid, liten og knallhard. Fastlegen min kunne ikke si hva det var og jeg ble sendt til ultralyd av kulen. Det viste seg at det bare var en melkekjertel i armhulen, veeeeldig sjeldent fikk jeg beskjed om. 

Hvordan kjennes din kul ut? Hvor stor er den? Kan den "flyttes" på eller sitter den fast i underlaget?

det vil være ømt selv om den ikke er farlig... klarer du å bevege den så er den nok ufarlig :)

Jeg har en kul og er på samme alder som deg.. 

Var til lege på torsdagen og hun sa at terskelen for mammografi var så lav så hun sendte meg videre. Og regnet med at jeg kom til å få en time i neste uke :)  

Håper det viser seg at det er noe helt ufarlig med oss da :) Ringer legen min imorgen håper jeg får time fort.Ikke noe gøy på gå og tenke på den kulen :/

*Queen* skrev:

Jeg har en kul og er på samme alder som deg.. 

Var til lege på torsdagen og hun sa at terskelen for mammografi var så lav så hun sendte meg videre. Og regnet med at jeg kom til å få en time i neste uke :)  

Jeg opplever det samme om dagen. Er henvist til mammografi, ul og finnålsbiopsi av kulen. 
Snakket med Ahus og 3 forskjellige private røntgenklinikker på fredag, og ingen kan gi meg time før langt ut i august. Ahus ba meg til slutt bare sende inn henvisningen så skulle de se hva de fikk til. Det stedet som gjør disse tingene i Oslo har nemlig stengt pga flytting om dagen. 

Vet ikke hvor i landet du er da, men håper du kommer til undersøkelse fort.

Jeg har også funnet en kul i puppen.. skal til legen i morgen og er spent på hva som skjer videre.. jeg ammer og tenkte kanskje det kunne være melkekjertel, men den blir aldri borte, selv om puppen er "tom"... den er på str med en mandel..
Håper du får sjekket det raskt så du slipper bekymre deg.. Typsik å tenke det værste, men trenger jo ikke være slik :) Lykke til:)

Kuler som er ømme og flyttbare, er sjelden farlige.

Sjøl har eg en under armen. Min tante fann en i puppen for litt sida, og vart sendt til ekspert. Då var den vekk, men den kjeme og går.
Er veldig vanlig!

STOOOR KLEM!

Villemoen skrev:
Kuler som er ømme og flyttbare, er sjelden farlige.

Sjøl har eg en under armen. Min tante fann en i puppen for litt sida, og vart sendt til ekspert. Då var den vekk, men den kjeme og går.
Er veldig vanlig!

STOOOR KLEM!

hva med de som ikke er ømme og flyttbare?

det er det samme her 

Oceania skrev:
Jeg har også funnet en kul i puppen.. skal til legen i morgen og er spent på hva som skjer videre.. jeg ammer og tenkte kanskje det kunne være melkekjertel, men den blir aldri borte, selv om puppen er "tom"... den er på str med en mandel..
Håper du får sjekket det raskt så du slipper bekymre deg.. Typsik å tenke det værste, men trenger jo ikke være slik :) Lykke til:)

Du har nok ingenting å bekymre deg for Var bare min første tanke, har tendens til krisemaksimering. Brevet jeg fikk fra sykehuset sto at innen 3 mnd skulle jeg få nærmere undersøkelse, mammografi. Innen denne tiden må de ha sendt meg på undersøkelse. Timen fikk jeg vel ca 3 uker etter, men hos privatklinikk fikk jeg det 2 dager etter. Ble operert på sykehuset, husker ikke hvor lenge etter, men var jo roligere når jeg fikk vite at den var godartet.

Dei fleste kular er heilt ufarlege, og jo yngre du er jo meir sannsynleg er det at det ikkje er kreft.

Sjølv hadde eg ein kul i brystet for mange år sidan, før eg fekk barn. Var vel rundt 19 år trur eg. Fekk time hos fastlegen med det same (det har eg for så vidt alltid fått, har aldri opplevd å måtte vente i vekesvis på time), og blei henvist til biopsi. Fekk tatt den veldig kjapt om eg hugsar rett, ikkje mange dagar etter.

Fekk i etterkant beskjed om at kulen var heilt ufarleg, men at eg kunne få den fjerna dersom eg syntes det var ekkelt/ubehageleg å ha den der.  Det syntes eg, så eg fekk den fjerna temmelig raskt etter det.

Lykke til, håpar det er like uskuldig hos deg.

Har fått lege time i dag kl 14. gruer meg!

Ble henvist til mamografi!

Back
Topp