Kul i bryster

Lynna19

Glad i forumet
Kort tid etter at jeg begynte å amme fant jeg ut at det er en slags kul i høyre bryst. Jeg trodde først det var tilstoppet melkegang, men den forsvinner ikke ved maseting. Nevne det for legen, men da jeg var der så greidd jeg ikke finne klompen. Han trodde ikke at det var noe farlig, og at det sikkert kom av amming. Nå er jeg likevel bekymret og vurderer å ta kontakt igjen, men vil ikke virke hysterisk. Noen som vet om man kan få kuler i brystet ved amming? Bør jeg kontakte legen igjen?
 
Ja, er ganske vanlig. Jeg får masse kuler på natta siden hun sover så lenge i slengen og det går så lang tid før hver pupp blir tømt.
Hvis du har kulen samme sted hele tiden og det er pga tilstoppet melkegang kan det bli betent og puppen kan bli varm og rød.
Prøv når du ammer å stryke over kulen ovenfra og mot brystvorten, det kan hjelpe å åpne. Evt legg varmeomslag på brystet før amming.
 
Ja, er ganske vanlig. Jeg får masse kuler på natta siden hun sover så lenge i slengen og det går så lang tid før hver pupp blir tømt.
Hvis du har kulen samme sted hele tiden og det er pga tilstoppet melkegang kan det bli betent og puppen kan bli varm og rød.
Prøv når du ammer å stryke over kulen ovenfra og mot brystvorten, det kan hjelpe å åpne. Evt legg varmeomslag på brystet før amming.

OK, jeg har massert passe og den går ikke vekk. Den har vært der i flere uker.
 
OK, jeg har massert passe og den går ikke vekk. Den har vært der i flere uker.
Kjenner du noen andre som kan kjenne på den?
Når du dytter i den, flytter den seg eller står den fast?
 
Det kan som Lovesome skriver være tett melkegang. Har du prøv å amme slik at haken til baby er mot kulen? Prøvd brystpumpe?
 
Ja, det kan jeg prøve på. Den har vært der en stund, og jeg har brukt brystpumpe noe ganger, det har ingen effekt.
 
Ta en sjekk, vær så snill. Bedre med en gang for mye. Det er ikke meningen å skremme deg, men jeg kjenner alt for mange unge kvinner som har fått brystkreft. Noen typer utløses også av hormonforandringer som fødsel. Kuler i brystet som ikke forsvinner bør sjekkes ut!
 
Nå har jeg vært hos legen, og legen synes alt virker helt normalt. Hvis det fortsatte og være slik etter ammeslutt kunne jeg ta kontakt igjen.
Det var en lettelse :)
 
Så godt å høre at legen mente alt var normalt :happy:

Jeg ville fortsatt med å jobbe for å få fjernet kulen (amme, pumpe) om det er tett melkegang, dette for å forhindre brystbetennelse. Kan være verdt å prøve Lecitin for å forebygge flere tette melkeganger :happy:
 
Så godt å høre at legen mente alt var normalt :happy:

Jeg ville fortsatt med å jobbe for å få fjernet kulen (amme, pumpe) om det er tett melkegang, dette for å forhindre brystbetennelse. Kan være verdt å prøve Lecitin for å forebygge flere tette melkeganger :happy:

Ja, takk. Jeg skal fortsette å masere og pumpe slik at jeg slipper å bli betent senere :)
 
Back
Topp