KUB test?

Mindel

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Junilykke 2022
Vi har hatt ønske om NIPT test pga alder (og familiesammensetningen vår), og ved tidlig ultralyd i dag søkte gynekologen om KUB test, det har jeg ikke hørt om (har Googlet nå da), men hva er forskjellen? Bør vi spørre igjen etter nipt test heller? Vi nevnte nipt to ganger, men han svarte oss ikke.. Så vet ikke om han er ukjent med det? Hva tenker dere?
 
Man får kubtest først, og hvis noe ser ut til å gi utslag der så får man nipttest etterpå.
Jeg fikk inntrykk av at de ikke gir nipt hvis de ikke må.

alternativet blir privat nipt.
Skulle det bli en eventuell nr 4 her kommer jeg til å gå for det istedet for å stå med lua i hånda på sykehuset her
 
Jeg sitter ikke på full info, men da jeg skulle ta test, så forsto jeg KUB test som en med mindre info en NIPT.
Ved første dro vi til Danmark og tok test der, nå ble testen sendt til Sverige. Man kan også dra til Sverige å ta den.
Jeg ville heller gjort det selv enn å prøve å få legen til å sette igang det utifra hva du skriver.
 
Takk for svar! Jeg har fått tildelt time i dag, det ble nipt test, så selv om han kalte det noe annet :) virker som prinsippet sikkert er det samme; kombinert blodprøve og ultralyd. Men virker som nipt bruker en annen teknologi enn kub/duo som ble brukt før? Ikke så nøye, jeg var i kontakt med rikshospitalet i går etter at jeg lager tråden, og hun sa de ikke utførte det lengre, at nipt hadde overtatt :)
 
KUB test er kombinert ultralyd og NIPT-blodprøver.xsmile9

Har de gjort om hele praksisen på KUB nå da? Blodprøvene ifbm kub har jo aldri før vært en NIPT-blodprøve, men en blodprøve som sjekker litt andre ting. Ikke like detaljert som inn på spesifikke kromosomer slik som nipt. Dette har de nå altså gjort om på? :) Det er jo veldig bra i såfall, så får man nipt blodprøve og en organrettet ultralyd :)
 
Jeg kan bare svare på det jeg gikk beskjed om over telefon i går, og det var at de hadde erstattet kub med nipt (Rikshospitalet). Men det kan sikkert være at de bruker den i andre tilfeller enn mitt altså for alt jeg vet, at hennes svar var bare rettet mot min søknad, vi søkte pga alder og familiesammensetning.
 
KUB er mye mer unøyaktig enn NIPT.. Og gir mye villedende resultater.
Vi fikk f. eks beskjed om at det var 1:3 sjangse for at fosteret hadde downs etter kub test.
Det ble tatt NIPT og den viste at fosteret var friskt.
Dersom NIPT hadde blitt tatt først kunne det spart oss for 3 uker med myyye tårer og redsel.
 
Back
Topp