Dere som har tatt kub-test, altså blodprøver og ultralyd. Hvis de to undersøkelsene viser lav risiko for kromosomavvik, kan man allikevel få tilbud om morkakeprøve? Eller er morkakeprøve bare aktuelt hvis blodprøver og ultralyd viser økt risiko?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Måtte Google litt nå, men NIPT er altså en blodprøve, en annen blodprøve enn i KUB-testen? Og man kan velge å ta NIPT etter KUB bare hvis KUB viser økt risiko? Sorry, må ha det med t-skjeKun aktuelt ved høy risiko, eventuelt arvelige faktorer. Jeg fikk risiko 1:49 på KUB, under 1:50 (mener jeg det var) kan man få morkakeprøve direkte, ellers tar man NIPT først for å se an behovet for morkakeprøve (om risiko er 1:250 eller høyere). Jeg valgte NIPT og den kom tilbake normal, så da gikk vi ikke videre med morkakeprøve.
Måtte Google litt nå, men NIPT er altså en blodprøve, en annen blodprøve enn i KUB-testen? Og man kan velge å ta NIPT etter KUB bare hvis KUB viser økt risiko? Sorry, må ha det med t-skje
Leser også at NIPT er aktuelt hvis man tidligere har fått barn med alvorlig avvik. Vår forrige graviditet ble avbrutt i uke 13 pga trisomi 21, hvorfor får vi ikke bare direkte NIPT da, hvis den er «sikrere» enn KUB? Vet du noe om det?![]()
Jeg har allerede tatt blodprøvene i forbindelse med KUB-testen, og skal på ultralyd førstkommende mandag. Så KUB blir gjennomført nå uansett.. Men da kan jeg kanskje få tatt NIPT i tillegg da, uavhengig av resultat på KUBHvis du har fått påvist barn med avvik før, så skal du kvalifisere for NIPT direkte. Be om samtale med fostermedisinsk avdeling, fastlege kan henvise.
KUB-blodprøven måler to ulike proteiner som er assosiert med mye forskjellig i svangerskapsutviklingen. Med NIPT isolerer man små biter fra fosterets DNA som «lekker» over i mors blod, og får dermed et mye sikrere svar på trisomiene.
Vi måtte avbryte nå pga trisomi 18 og store avvik. Gikk beskjed om at det ble kub test neste gang så nipt. Fikk ikke ta den direkte
Var til KUB-test i Trondheim i januar, grunna alder(38 år ved termin) Jeg fikk lav risiko for kromosomavvik, og dermed ikke kandidat for NIPT-test. Fikk derimot tilbud om fostervannsprøve, det skal alle ha tilbud om sa ho. Takka nei grunna risiko for abort...
Ja, finner også ut når jeg leser litt mer grundig at det virker som man må ta KUB først uansett, og at resultatet på den avgjør om man får tilbud om NIPT.
Vet du hvorfor du fikk tilbud om fostervannsprøve og ikke morkakeprøve? Altså forskjellen på de to? Når de fant avvik på TUL hos oss forrige gang fikk vi tatt morkakeprøve samme dag.
Vi måtte avbryte nå pga trisomi 18 og store avvik. Gikk beskjed om at det ble kub test neste gang så nipt. Fikk ikke ta den direkte
Må undersøke det om vi blir gravid igjen!så leit!
Jeg ville bedt om second opinion på det. Jeg har venner som har fått NIPT direkte pga en annen kromosomfeil som kan sees på NIPT.
Noen som fikk vite kjønn fra NIPT resultatene her i Norge? Etter KUB testen var på grensen, fikk jeg tilbud på NIPT testen, som jeg venter svar på nå.så leit!
Jeg ville bedt om second opinion på det. Jeg har venner som har fått NIPT direkte pga en annen kromosomfeil som kan sees på NIPT.
Noen som fikk vite kjønn fra NIPT resultatene her i Norge? Etter KUB testen var på grensen, fikk jeg tilbud på NIPT testen, som jeg venter svar på nå.
Ja, finner også ut når jeg leser litt mer grundig at det virker som man må ta KUB først uansett, og at resultatet på den avgjør om man får tilbud om NIPT.
Vet du hvorfor du fikk tilbud om fostervannsprøve og ikke morkakeprøve? Altså forskjellen på de to? Når de fant avvik på TUL hos oss forrige gang fikk vi tatt morkakeprøve samme dag.