Kub test.

Prosjekt lillesøster/lillebror

Forelsket i forumet
Assistert-jentene
Novemberlykke 2020
Hei.
Jeg skal til KUB test pga min alder.
Jeg lurer litt på hvordan det foregår, og håper dere som har vært på det kan svare meg...

Hvor langt var dere i svangerskapet, når dere tok blodprøve og ul?
Hvordan foregikk det?
Fikk dere svar med det samme?
Får man vite kjønn?
 
Sniker fra oktober her ;)
Jeg tok selv en slik KUB test i mars pga alder. Blir 38 rett før termin...
Jeg tok en blod prøve på sykehuset i uke 9 ( trodde jeg ) jordmor tok en kjapp liten ul for å se at det var liv og da målte hun foster til å være i uke 11. men uansett er rundt uke 9 blodprøven kan taes fra tidligst , så var jeg tilbake 2 1/2 uke etterpå for å ta en grundigere ul hvor bla nakkefold ble målt.
Med en gang etter ul sammenliknet jordmor resultatene fra blodprøven med resultatene / målene på ul og jeg fikk da med en gang en kalkulert risiko analyse.
hos meg så var det liten risiko for at noe skulle være galt så jeg valgte da å ikke gå videre med fostervann eller morkakeprøve. Dog om jeg hadde ønsket det kunne jeg fått fostervannsprøve. Det sies at kub testen ikke er 100 % sikker , skal en være det så må det fostervannsprøve eller morkakeprøve til.
Jeg fikk ikke vite kjønn , men spurte heller ikke om det ☺️
 
Tok kubtest pga. min sykdom.

Jeg tok blodprøve hos legen min en uke før timen på sykehuset.

Kom på sykehuset og fikk en vanlig UL på magen, der ble alt målt; hjerteslag, nakkefold, lengde på ben, neseben, hjerne, lengde osv. Jeg var uke 12+3, ble målt til 12+4.

Jeg ville ikke spørre om kjønn da jeg følte jeg var der for å sjekke om fosteret var friskt, ikke for å vite kjønnet.

Hun hadde ikke fått inn svar fra blodprøvene da jeg var der (pga påskeferie) men ringte meg senere på dagen og gav meg resultater av risikoen. Fikk brev i posten med resultatene noen dager senere.
 
Hei.
Jeg skal til KUB test pga min alder.
Jeg lurer litt på hvordan det foregår, og håper dere som har vært på det kan svare meg...

Hvor langt var dere i svangerskapet, når dere tok blodprøve og ul?
Hvordan foregikk det?
Fikk dere svar med det samme?
Får man vite kjønn?
Sniker. Tok blodprøve i uke 9 mener jeg, og ultralyd uke 13. Da var blodprøven analysert og ultralyden ble lagt inn i og mens vi satt der, og en sannsynlighet for avvik ble regnet ut der og da. Viktig å dra til lege tidlig sånn at de rekker ta blodprøver og setter opp ul tidsnok. Blodprøven tok fastlegen, den ble sendt til Trondheim for analyse, tror det er kun de som skal drive slik analyse i Norge, men ikke sikker. Vi fikk vite kjønn som hun så på ul, med forbehold om at det kunne være feil. Tar du ul før uke 12 får du nok ikke vite kjønn,for det er før abortgrensen.
 
Jeg skal nå om en uke, da er jeg 13 uker. Dette pga alder.
Fordi jeg bor langt unna har jeg avtalt å ta blodprøver og ul på samme dag. Da får jeg ikke svar med en gang, men etter en uke tror jeg.
Undersøkelsen må tas innen 13+6 om jeg ikke tar helt feil. Fastlegen din henviser deg til nærmeste sykehus som gjør testen.
Jeg fikk så brev med tid for telefonkonsultasjon der jordmor forklarte hva og hvorfor og det meste rundt det. Så fikk jeg nytt brev med time til ul.
 
Jeg skal nå om en uke, da er jeg 13 uker. Dette pga alder.
Fordi jeg bor langt unna har jeg avtalt å ta blodprøver og ul på samme dag. Da får jeg ikke svar med en gang, men etter en uke tror jeg.
Undersøkelsen må tas innen 13+6 om jeg ikke tar helt feil. Fastlegen din henviser deg til nærmeste sykehus som gjør testen.
Jeg fikk så brev med tid for telefonkonsultasjon der jordmor forklarte hva og hvorfor og det meste rundt det. Så fikk jeg nytt brev med time til ul.

Jeg har avtale med jordmor som vil ringe med på mandag, da er jeg 9+6. Regner bestemt med at jeg skal ta blodprøve snart, men jeg får nok vite alt på mandag.

Jeg er litt "yrkesskade", så må ha litt kontroll på det som skjer. Derfor er det så fint å høre med dere, hvirdan det foregikk med dere osv
 
Jeg skal nå om en uke, da er jeg 13 uker. Dette pga alder.
Fordi jeg bor langt unna har jeg avtalt å ta blodprøver og ul på samme dag. Da får jeg ikke svar med en gang, men etter en uke tror jeg.
Undersøkelsen må tas innen 13+6 om jeg ikke tar helt feil. Fastlegen din henviser deg til nærmeste sykehus som gjør testen.
Jeg fikk så brev med tid for telefonkonsultasjon der jordmor forklarte hva og hvorfor og det meste rundt det. Så fikk jeg nytt brev med time til ul.

Har en avtale om at jordmor fra den avdelingen ringer på mandag, da får jeg sikkert datoer og forholde meg til. Synes bare det er greit å være litt forberedt. Jeg er 9+6 på mandag, så skal sikkert snart ta prøven
 
Har en avtale om at jordmor fra den avdelingen ringer på mandag, da får jeg sikkert datoer og forholde meg til. Synes bare det er greit å være litt forberedt. Jeg er 9+6 på mandag, så skal sikkert snart ta prøven
Jeg tok blodprøven dagen etter samtalen, ville få den unna.
Innkalling til UL kom i posten uka etter. Skal dit på tirsdag når jeg er 13+0
 
Ble henvist til test i går. Blodprøvene dere snakker om er det noen egene prøver for akkurat denne testen? Eller er d di samme blodprøvene alle gravide tar rundt uke 6-12? :D
 
å disse må taes i uke9?
Ikke nødvendigvis. Men de sendes til Trondheim til analyse, så for å få svar på alt samtidig som UL bør de tas noen uker før. (Kommer seff an på hvilket sykehus du er innkalt til)
 
Skal ha 13+0 på riksen, om jeg føler jeg orker turen... Er ikke i form til tur/retur Oslo på dagen per i dag, men kanskje om ei uke? Ultralyd og blodprøve samme dag.
 
Ikke nødvendigvis. Men de sendes til Trondheim til analyse, så for å få svar på alt samtidig som UL bør de tas noen uker før. (Kommer seff an på hvilket sykehus du er innkalt til)

Jeg må til Trondheim for å ta testen da det ikke gjøres her jeg bor. Men får sikkert innkallelsen i løpet av neste uke så hvis det ikke står noe så skader det sikkert ikke å ringe å høre om jeg skal ta prøvene tidligere her jeg bor. Ble satt 1 uke tilbake i går så har heldigvis ikke dårlig tid :smug:
 
Jeg må til Trondheim for å ta testen da det ikke gjøres her jeg bor. Men får sikkert innkallelsen i løpet av neste uke så hvis det ikke står noe så skader det sikkert ikke å ringe å høre om jeg skal ta prøvene tidligere her jeg bor. Ble satt 1 uke tilbake i går så har heldigvis ikke dårlig tid :smug:
Når du får innkallingsbrevet fra St Olavs får du med rekvisisjon på blodprøver som kan tas hos fastlege. Det fikk iallefall jeg. Blodprøvene kan tas etter uke 9 mener jeg det sto. Hvis du ønsker fullstendig svar samme dag som ul så må blodprøvene tas i forkant slik at de rekker å sendes til Trondheim og analyseres før timen.
 
Når du får innkallingsbrevet fra St Olavs får du med rekvisisjon på blodprøver som kan tas hos fastlege. Det fikk iallefall jeg. Blodprøvene kan tas etter uke 9 mener jeg det sto. Hvis du ønsker fullstendig svar samme dag som ul så må blodprøvene tas i forkant slik at de rekker å sendes til Trondheim og analyseres før timen.

Okei takk for svar :D
 
Back
Topp