KUB og NIPT

Nei, det glemte jeg å spørre om da. Trodde alle fikk tilbud om KUB så ble litt bekymra.
Anslo dei den prosenten berre pga alder eller har du teke noko test/undersøkelse tidlegare i svangerskapet?
Trudde ikkje dei hoppa rett til fostervannsprøve før KUB.
 
Anslo dei den prosenten berre pga alder eller har du teke noko test/undersøkelse tidlegare i svangerskapet?
Trudde ikkje dei hoppa rett til fostervannsprøve før KUB.
Alder sa hun ang prosenten. Jeg har fetter med downs. Mulig derfor hun tilbød fostervannsprøve? Hun snakka noe om at jeg kan være bærer av et gen om han har genetisk Downs, noe jeg ikke vet. Så jeg skal få sjekka dette også.
 
Alder sa hun ang prosenten. Jeg har fetter med downs. Mulig derfor hun tilbød fostervannsprøve? Hun snakka noe om at jeg kan være bærer av et gen om han har genetisk Downs, noe jeg ikke vet. Så jeg skal få sjekka dette også.
Da er det nok relatert til downs i familien. Har ikke vært inne selv, men skal rett på KUB. 39 år. Har ikke sett noe om sannsynlighet for meg, får vel høre når jeg er der.
 
Da er det nok relatert til downs i familien. Har ikke vært inne selv, men skal rett på KUB. 39 år. Har ikke sett noe om sannsynlighet for meg, får vel høre når jeg er der.
Trenger du ikke ta blodprøven? Fikk time 10.9,da er jeg 12+4. Disse tre og en halv ukene kommer til å gå saaakte :p regner med alt er bra med lille, jeg er mest redd for å komme dit på ul og så er det ikke liv.. Har fått så mange tanker i det siste. Kan nesten ikke fly på ul hver uke for å forsikre meg om at alt er bra der og da heller o_O
 
Trenger du ikke ta blodprøven? Fikk time 10.9,da er jeg 12+4. Disse tre og en halv ukene kommer til å gå saaakte :p regner med alt er bra med lille, jeg er mest redd for å komme dit på ul og så er det ikke liv.. Har fått så mange tanker i det siste. Kan nesten ikke fly på ul hver uke for å forsikre meg om at alt er bra der og da heller o_O
Joda, men tror ikke jeg skal snakke med noen om den blodprøven..? Fikk papirer i posten jeg sku ta med på lab. Seint ute egentlig, 11+1 i dag, burde tatt den tidligere.
Kjenner følelsene, ser ikke frem til timen i frykt for dårlig nytt. Samtidig blir det greit med en ny kikk for å se om det er bra. Hadde håpet på jordmortime denne uka, men fikk time samme dag som UL :inpain:
 
Jm fra Riksen ringte meg i dag. Jeg kunne velge mellom fostervannsprøve eller KUB. Er dette normalt? Hun sa jeg har 0,8% sjans for trisomier, synker den til under 0,4% etter KUB, vil vi ikke bli tilbudt mer. Forblir den samme eller stiger, vil jeg få tilbud om enten morkakeprøve, fostervannsprøve eller NIPT.

Fikk samme beskjed!
 
Joda, men tror ikke jeg skal snakke med noen om den blodprøven..? Fikk papirer i posten jeg sku ta med på lab. Seint ute egentlig, 11+1 i dag, burde tatt den tidligere.
Kjenner følelsene, ser ikke frem til timen i frykt for dårlig nytt. Samtidig blir det greit med en ny kikk for å se om det er bra. Hadde håpet på jordmortime denne uka, men fikk time samme dag som UL :inpain:
Er kanskje pga Korona. Jeg fikk bare tilbud om telefontime, ellers tror jeg man kanskje pleier å få tilbud om en samtale på sykehuset om det? Sto i brevet jeg fikk at de ikke kan det pga Korona.. Hun bare lurte på arvelige sykdommer i familien og informerte om hva det er for vi begir oss ut på. Det er allerede nøye sjekka og gjennomtenkt, så sånn sett ikke mye ny info, men greit å snakke litt med jordmor om det uansett.
 
Er kanskje pga Korona. Jeg fikk bare tilbud om telefontime, ellers tror jeg man kanskje pleier å få tilbud om en samtale på sykehuset om det? Sto i brevet jeg fikk at de ikke kan det pga Korona.. Hun bare lurte på arvelige sykdommer i familien og informerte om hva det er for vi begir oss ut på. Det er allerede nøye sjekka og gjennomtenkt, så sånn sett ikke mye ny info, men greit å snakke litt med jordmor om det uansett.
Aha! Skjønner. Jeg må kanskje lese hele brevet ;)
 
Kanskje det er standard ved Riksen da. Letta over at flere har fått tilbudt det samme.
Jeg fikk også samme valg! Noen velger jo også fostervannsprøve fordi den er mye mer sikker. Jeg gjennomførte KUB for en uke siden. Kom inn med 1% sjanse (er 39) og fikk 0,06% etter KUB.
 
Jeg tok TUL og NIPT sist uke, da var jeg 11 uker.
Fikk resultatet i dag, og alt ser bra ut og vi fikk vite at vi venter en gutt :)

Jeg bor i USA så mulig det er litt annerledes opplegg her, men Testen jeg tok heter MaterniT Genome. Resultatene vises some positiv/negativ isteden for prosent.

Så skal jeg tilbake til legen 24. For å gå over resultatene og ny UL.
 
Jeg fikk også samme valg! Noen velger jo også fostervannsprøve fordi den er mye mer sikker. Jeg gjennomførte KUB for en uke siden. Kom inn med 1% sjanse (er 39) og fikk 0,06% etter KUB.
Både KUB og NIPT er screeningtester, mens morkake- og fostervannsprøve er diagnostiske tester. Hadde det ikke vært abortrisiko ville jeg valgt fostervannsprøve med en gang, men kjenner at det sitter litt langt inne, selv om det er veldig få det skjer med. Får vi endog vite at det er noe feil, tror jeg muligens jeg dropper NIPT og går rett på en diagnostisk test. Håper vi slipper å komme dit.
 
Hei! Vet noen forskjellen på Nipt Harmony og Panorama? Jeg leser det slik at Panorama er litt mer omfattende og at den kan tas fra uke 9. Harmony kan tas fra uke 10. Jeg tenker å mulig bestille panorama, men lurer litt på hvor lenge "vinduet" mitt varer? Fra uke 9 til hvilken uke gir det best resultat?
 
Fikk tilbud om kub-test og takket ja. På grunn av avstand tok jeg blodprøven og ultralyden på samme dag. Dersom noen har gjort det samme - hvor lang tid tok det før du fikk endelig svar?
 
Back
Topp