Kub, nipt, eller bare nipt? (over 38)

Eplefrø

Betatt av forumet
Marshmallows 2022
Sitter i bilen på langtur til Stavanger.
Legen ringte meg for et par uker siden og fortalte at jeg da mest sannsynlig kom til å hoppe over KUB.
De visste dette klart den 1 sept..
Okay.
Så får jeg time i dag.. Altså før 1 sept. Ringer Stavanger i går og de forteller at jeg da skal ta KUB. (Jeg er 38.).
Okay..?
Men det skulle være klart kun nipt fra 1sept? Nei, kanskje ikke det, mente hun. Kanskje ikke før i oktober. Men om KUB viste noe, så fikk jeg nipt..
Faen.
Sier da at jeg heller kan henvises til Oslo. Nei, samme regler der mener hun.
Men når KUB er 70% sikker og nipt 99%, så vil jeg jo ha NIPT!
Så, i natt leser jeg at Oslo begynner ren NIPT testing, og dropper KUB førstkommende mandag!! HVA svarte??

Hva har dere over 38 blitt tilbudt?
Jeg SKAL ha nipt. Når legen selv forteller at denne er myyye mer sikker, så er det dumt å gi nervevrakene KUB altså.. :(:confused:

Jeg får KUB. Vi har ikke noe alternativ, sogner til St.Olavs, og der er det kun KUB som tilbys ennå. Jeg fikk beskjed om at er det noe usikkerhet etter KUB, så vil jeg få tilbud om NIPT, uten at jeg er helt sikker på hvor jeg eventuelt skal sendes da... Jeg tenker at som 38 år er den aldersbetingete risikoen for kromosomfeil 1 prosent, så vi har jo egentlig oddsen på vår side :)

Jeg får KUB. Vi har ikke noe alternativ, sogner til St.Olavs, og der er det kun KUB som tilbys ennå. Jeg fikk beskjed om at er det noe usikkerhet etter KUB, så vil jeg få tilbud om NIPT, uten at jeg er helt sikker på hvor jeg eventuelt skal sendes da... Jeg tenker at som 38 år er den aldersbetingete risikoen for kromosomfeil 1 prosent, så vi har jo egentlig oddsen på vår side :)
Du får da tilbud om NIPT på St.Olavs, jeg tok NIPT der i går. Tingen med NIPT er at det er ingen labratorier i Norge som analyserer prøvene og de må derfor sendes til utlandet. Slik jeg forsto det er det Karolinska som analyserer norske prøver. Så tror nok det handler om kapasitet og kostnad når ikke alle får tilbudet enda…

Jeg har tatt KUB i Bergen, sender NIPT hvis resultatet viser 1:250 eller lavere så hun. Hvis ikke er det ingenting mer.
Ønsket jo helst NIPT, men følte jeg bare måtte ta det jeg fikk. Ble litt irritert på systemet da en bekjent fikk NIPT i Bergen, hun er yngre enn meg, jeg er 38år.

Du får da tilbud om NIPT på St.Olavs, jeg tok NIPT der i går. Tingen med NIPT er at det er ingen labratorier i Norge som analyserer prøvene og de må derfor sendes til utlandet. Slik jeg forsto det er det Karolinska som analyserer norske prøver. Så tror nok det handler om kapasitet og kostnad når ikke alle får tilbudet enda…
Kan jeg spørre hvor lang tid det tok fra du ble henvist til du ble innkalt? Jeg ble henvist på tirsdag, men kub må jo egentlig skje i løpet av neste uke for å være innenfor rammene, og jeg må få bestilt flybilletter for å komme meg til St Olavs. Det er jo greit ned beskjed litt før man skal være der

Kan jeg spørre hvor lang tid det tok fra du ble henvist til du ble innkalt? Jeg ble henvist på tirsdag, men kub må jo egentlig skje i løpet av neste uke for å være innenfor rammene, og jeg må få bestilt flybilletter for å komme meg til St Olavs. Det er jo greit ned beskjed litt før man skal være der
Fikk innkallelse etter 1-2 dager, men timen var vel 2-4 uker senere. Men jeg ble henvist veldig kjapt når jeg gav beskjed om at jeg var blitt naturlig gravid. Står egentlig på venteliste til IVF med PGD.

Jeg fikk time 14 dager etter henvisninga ble sendt. Men er det noen som vet hvor lang tid det tar før man får resultatet? Regner med det er kub jeg skal ta til mandag.

Back
Topp